Gramatyka opisowa polskiego języka migowego (C)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L2-GOCM |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa polskiego języka migowego (C) |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski język migowy |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać polski język migowy na poziomie co najmniej B2 oraz podstawy terminologii z zakresu językoznawstwa. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Program kursu obejmuje teoretyczną i praktyczną prezentację zagadnień podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego polskiego języka migowego w zakresie fonologii, morfologii, słowotwórstwa oraz składni. W pierwszej kolejności prezentowany jest materiał z zakresu semiotyki, antropologii kulturowej, socjolingwistyki i psycholingwistyki, a następnie zagadnienia dotyczące morfologii derywacyjnej i fleksyjnej, specyfiki klasyfikatorów oraz składni o charakterze wizualno-przestrzennym. |
Pełny opis: |
Kurs gramatyki opisowej polskiego języka migowego jako języka C obejmować będzie kilka modułów tematycznych: Moduł A. Wprowadzenie do lingwistyki migowej Moduł B. Struktura słowa migowego a procesy morfologiczne Moduł C. Łączenie słów migowych w zdania: składnia Moduł podsumowujący Moduł A: 1. Demitologizacja języka migowego 2. Kulturowe aspekty społeczności Głuchych 3. Społeczne aspekty polskiego języka migowego – socjolingwistyczne ujęcie 4. Badania psycholingwistyczne nad przyswajaniem języka migowego w ontogenezie 5. Wewnętrzne parametry słowa migowego: fonologia bez dźwięków 6. Leksykon: struktura słownictwa polskiego języka migowego Moduł B: 1. Morfemy w językach migowych i mówionych 2. Morfologia sekwencyjna a symultaniczna 3. Templatyczna morfologia derywacyjna w PJM 4. Konkatenatywna morfologia derywacyjna w PJM 5. Złożenia migowe 6. Morfologia fleksyjna a przestrzeń migowa 7. Gramatyczna rola sygnałów niemanualnych na poziomie morfologii 8. Klasyfikatory a predykaty klasyfikatorowe 9. Procesy leksykalizacji: konstrukcje klasyfikatorowe i zapożyczenia 10. Natura procesów gramatykalizacji w językach migowych i mówionych Moduł C: 1. Kategorie leksykalne (klasa słów) w PJM 2. Typy prostych zdań migowych: interrogatywy a imperatywy w PJM 3. Tematyzacja (topikalizacja) – procesy ustalania podmiotu zdania 4. Użycie negacji w zdaniach migowych 5. Konstrukcje zdaniowe z użyciem predykatów klasyfikatorowych 6. Budowa zdań złożonych w PJM: zjawisko koordynacji i subordynacji 7. Zmiana roli a mowa niezależna w narracji migowej 8. Gramatyczna rola sygnałów niemanualnych na poziomie składni 9. Struktury predykatowo-argumentowe w PJM 10. Szyk słów w zdaniu migowym (SVO) a problem interferencji językowej 11. Struktura hierarchiczna zdania migowego Moduł podsumowujący: 1. Od słownictwa do gramatyki: efekty modalności w językach migowych i mówionych 2. Co wiemy, a czego jeszcze nie wiemy o gramatyce języka migowego? |
Literatura: |
Literatura zalecana: Baker, A., Bogaerde van den B., Pfau, R., Schermer, T. (2016). The linguistics of sign languages. An introduction. John Benjamins Publishing Company. Pfau, R., Steinbach, M., Woll B. (2012), red. Sign language: An International Handbook. Berlin: De Gruyter Mouton (wybrane rozdziały). Rutkowski, P., Kuder, A., Filipczak, J. Mostowski, P. (2015), Analiza suprasegmentalnych wykładników negacji w polskim języku migowym (PJM) jako przykład wykorzystania metod korpusowych w badaniach nad komunikacją wizualno-przestrzenną. W: Metodologie językoznawstwa. Od dialektologii do dialektyki (Łódzkie Studia z Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego / Łódź Studies in English and General Linguistics: 4), red. P. Stalmaszczyk, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Sandler, W. , Lillo-Martin, D. (2006). Sign language and linguistic universals. Cambridge: Cambridge University Press. Tomaszewski, P. (2003). Przyswajanie języka migowego przez dziecko głuche rodziców głuchych. Przegląd Psychologiczny, 46(1), 101-128. Tomaszewski, P. (2004). Polski język migowy – mity i fakty. Poradnik Językowy, 6, 59-72. Tomaszewski, P. Rosik, P. (2007). Sygnały niemanualne a zdania pojedyncze w polskim języku migowym: gramatyka twarzy. Poradnik Językowy, 1, 33-49. Tomaszewski, P. Rosik, P. (2007). Sygnały niemanualne a zdania złożone w polskim języku migowym: gramatyka twarzy. Poradnik Językowy, 2, 64-80. Tomaszewski, P. (2005). O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: złożenia (cz. 1). Poradnik Językowy, 2, 59-75. Tomaszewski, P. (2005). O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: zapożyczenia (cz. 2). Poradnik Językowy, 3, 44-62. Tomaszewski, P. (2006). Przyswajanie języka migowego przez dzieci głuche w różnych warunkach stymulacji językowej. W: T. Gałkowski, E. Pisula (red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Tomaszewski, P. (2010). Fonologia wizualna polskiego języka migowego. Warszawa: MATRIX. Tomaszewski, P.. Farris, M. (2010). Not by the hands alone: Function of non-manual features in Polish Sign Language. W: B. Bokus (ed.), Studies in the psychology of language and communication. Warsaw: Matrix. Tomaszewski, P. (2011). Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego. W: Język jako przedmiot badań psycholingwistycznych. Psycholingwistyka i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Tomaszewski, P., Piekot, T. (2015). Język migowy w perspektywie socjolingwistycznej. Socjolingwistyka, 29, 63-87. Tomaszewski, P. Wieczorek, R. (2016). Kropla drąży skałę: Ku depatologizacji głuchoty. W: H. Wrona Polańska, E. Pisula, K. Bargiel-Matusiewicz (red.), Zdrowie i choroba w kontekście funkcjonowania społecznego i zawodowego. Wyd. Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Valli C., Lucas C., Mulrooney K., Villanueva M. (2011). Linguistics of American Sign Language: An Introduction. Washington: Gallaudet University Press. Literatura uzupełniająca: Brentari, D. (2010). red. Sign Languages. Cambridge: Cambridge University Press. Fenlon, J., Cormier, K. I., Brentari, B. (2018). The phonology of sign languages. W: A. Bosch (red.), Routledge Handbook of Phonological Theory. NY: Routledge. Johnson, T., Schembri A. (2007). Australian Sign Language. An introduction to sign language linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Rutkowski, P., Łozińska. S. (2011). O niedookreśloności semantycznej migowych predykatów klasyfikatorowych. W: M. Bańko, D. Kopcińska (red.), Różne formy, różne treści. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Rutkowski, P., Łozińska, S. (2014). red. Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Tomaszewski, P. (2015). Constraints on negative prefixation in PJM. Plos One, 10(11): e0143574. doi:10.1371/journal.pone.0143574. Tomaszewski, P., Eźlakowski, W. (2021). Negative Affixation in Polish Sign Language, Sign Language Studies, 21(3), 290-332. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Po ukończeniu całości kursu student: WIEDZA: - posiada znajomość struktury języka jako systemu, dysponuje lingwistyczną wiedzą o języku migowym, a także rozumie dobrze jego specyfikę; - zna podstawowe pojęcia gramatyki języka migowego oraz podstawy terminologii gramatycznej dotyczącej języka wizualno-przestrzennego; - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat językoznawstwa; - posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka migowego. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać autentyczne teksty migowe z Internetu bądź ze słownika korpusowego polskiego języka migowego oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego; - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę do wyjaśniania poprawności gramatycznej; - potrafi przeprowadzić prostą analizę składniową zdania migowego opartą na przyswojonej wiedzy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma świadomość, że Głusi stanowią mniejszość językową; - przejawia krytyczną postawę wobec nieudanych konstrukcji gramatycznych; - jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie odpowiednich zasad etyki naukowej i zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Ocena ciągła obejmuje: -- obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności); -- aktywne uczestnictwo w zajęciach; -- systematyczne przygotowywanie zadanego materiału; -- kolokwia pisemne i "migowe". Próg zaliczeniowy ocenianych prac to 60%. Wszystkie prace śródsemestralne i semestralne, kolokwia, są oceniane według następującej skali procentowej poprawności: 0-59% = ndst, (2.0) 60-67% = dst, (3.0) 68-75% = dst+ (3.5) 76-83% = db, (4.0) 84-91% = db+, (4.5) 92-98% = bdb. (5.0) 99-100%= bdb.! (5.0!) Egzamin Egzamin ocenia się na podstawie stopnia opanowania materiału w teorii i w praktyce. Egzamin oceniany jest według następującej skali: 0-59% = ndst, (2.0) 60-67% = dst, (3.0) 68-75% = dst+ (3.5) 76-83% = db, (4.0) 84-91% = db+, (4.5) 92-98% = bdb. (5.0) 99-100%= bdb.! (5.0!) Warunki egzaminu poprawkowego są identyczne jak w przypadku egzaminu w pierwszym terminie. Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych w poszczególnym. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Zoom, Google Meet lub innych zalecanych przez Uniwersytet. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.