Kultura i historia obszaru języka C - j. hiszpański
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L3-KOJCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia obszaru języka C - j. hiszpański |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki historycznej i kulturowej danego obszaru językowego (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot). Celem kursu jest wszechstronne zaznajomienie studentów z szerokim kontekstem historycznym, społecznym i kulturowym oraz przygotowanie ich do pracy w społeczności wielokulturowej i/lub rzeczywistości krajów studiowanego języka/języków obcych. Treści nauczania stanowią następujące zagadnienia: - geografia fizyczna, gospodarcza i polityczna - historia polityczna, gospodarcza i społeczna - historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury) - współczesne życie polityczne, społeczne, gospodarcze - świat mediów - tożsamość narodowa, ruchy separatystyczne - folklor, zwyczaje i obyczaje |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na obecny kształt świata hiszpańskojęzycznego. Zagadnienia będące przedmiotem zajęć: 1) Prehistoria i starożytność na Półwyspie Iberyjskim: od okresu przedrzymskiego do Hiszpanii wizygockiej 2) Średniowiecze na Półwyspie Iberyjskim: świat muzułmański i chrześcijański 3) Hiszpania nowożytna: monarchia hiszpańska od Habsburgów do Burbonów 4) Ameryka prehiszpańska: cywilizacje prekolumbijskie (Majowie, Aztekowie i Inkowie) 5) Odkrycie i podbój Ameryki: hiszpańska ekspansja kolonialna w Nowym Świecie (ludność tubylcza i niewolnictwo) 6) Procesy niepodległościowe w dominiach Hiszpanii: narodziny nowych państw narodowych na byłych terytoriach hiszpańskich 7) Hiszpania współczesna: od wojny na Półwyspie Iberyjskim (1807-1814) do I Republiki i restauracji monarchii 8) Hispanoameryka i Hiszpania współczesna: wydarzenia i postacie XX wieku 9) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od prehistorii do baroku (malarstwo, rzeźba i architektura) 10) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od klasycyzmu do XX wieku (malarstwo, rzeźba i architektura) 11) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: gastronomia i święta 12) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: religia i wierzenia ludowe 13) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: podział administracyjny Hiszpanii na wspólnoty autonomiczne wraz z dokładnym omówieniem wybranych regionów (rys historyczny, zabytki, ważne postacie, gastronomia, flaga i godło, najbardziej charakterystyczne święta i uroczystości) 14) Kultura Hispanoameryki: dokładne omówienie wybranych krajów (rys historyczny, zabytki, ważne postacie, gastronomia, flaga i godło, najbardziej charakterystyczne święta i uroczystości) Metody dydaktyczne: - prezentacje wykładowcy z komentarzem - dyskusje - grupowe prezentacje studentów na wybrane tematy wchodzące w zakres zagadnień przedmiotu - ćwiczenia w grupach (praca z tekstami i/lub materiałami audio/audiowizualnymi) - lektura zadanych tekstów Nakład pracy studentów: - 60 godzin kontaktowych w sali (2 ECTS) - 60 godzin pracy samodzielnej poza zajęciami (2 ECTS), w tym 40 godzin w ramach bieżącego przygotowania do zajęć i 20 godzin w ramach przygotowania do egzaminu końcowego - łącznie 120 godzin (4 ECTS) Efektem kursu jest poznanie podstawowych procesów kulturowych i historycznych obszaru języka hiszpańskiego oraz zrozumienie ich znaczenia dla współczesnej Hiszpanii i Hispanoameryki. Po ukończeniu kursu studenci: - znają podstawowe zagadnienia z zakresu kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem jego najnowszych dziejów - rozumieją znaczenie kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego dla współczesnej Hiszpanii i Hispanoameryki oraz światowego dziedzictwa kulturowego, a także ich wpływ na obecny kształt świata hiszpańskojęzycznego - potrafią dokonać analizy różnych procesów kulturowych i historycznych obszaru języka hiszpańskiego oraz wykorzystać swoją wiedzę w praktyce zawodowej m.in. nauczyciela, tłumacza czy mediatora międzykulturowego |
Literatura: |
Bibliografia (wybrane pozycje): Araya Pochet, C. (1984/2005), Historia de América en perspectiva latinoamericana, San José, Universidad Estatal a Distancia. Bajo Álvarez, F. i Gil Pecharromán, J. (1998/2010), Historia de España, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Bethell, L. (red.) (1949/2000), Historia de América Latina, Barcelona, Crítica, tomy 1-16 (tłum.: różni tłumacze). Blanco Freijeiro, A., Mangas, J., Martín, J. L. et al. (1986), Historia de España, Madryt, Historia 16. Cantarino, V. (1981/2005), Civilización y cultura de España, New Jersey, Pearson College Div. Domínguez Ortiz, A., Tuñón de Lara, M. i Valdeón Baruque, J. (2000/2006), Historia Hiszpanii, Kraków, Universitas (tłum. Sz. Jędrusiak). Espino Nuño, J. i Morán Turina, M. (1996/2003), Historia del Arte español, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Fusi, J. P., García Delgado, J. L., Jiménez, J. C. i Santos, J. (2003/2007), La España del siglo XX, Madryt, Marcial Pons. López Moreno, C. (2005), España contemporánea: historia, economía y sociedad, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Martínez Díaz, N. i Vázquez, G. (1978/1998), Historia de América Latina, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Quesada Marco, S. (1987/2006), Curso de civilización española, Madryt, Sociedad General Española de Librería. Vilar, P. (1947/1978), Historia de España, Barcelona, Grijalbo. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: - zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze (K1_W07) - zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami (K1_W10) - zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W11) - zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury i ma orientację w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W12) UMIEJĘTNOŚCI Student: - potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U01) - potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych) (K1_U03) - potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych (K1_U12) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student: - jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów (K1_K01) - jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03) - jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju (K1_K04) - jest gotów do odpowiedzialnego kierowania grupą (w ramach zespołowego projektu badawczego lub praktycznego - np. edukacyjnego, wielokulturowego i wielojęzycznego), przyjmując odpowiedzialność za efekty jej pracy (K1_K05) - jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym rolę mediatora językowego i kulturowego) i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej (w zależności od wybranego modułu - etyki zawodowej tłumacza lub nauczyciela) (K1_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania i kryteria oceny: - uzyskanie oceny pozytywnej z końcowego egzaminu pisemnego (podstawowy sposób oceny) - obecność na zajęciach - aktywne uczestnictwo w zajęciach - bieżące przygotowanie do zajęć - przygotowanie prezentacji na wybrany temat (jednej w każdym semestrze) Ocena końcoworoczna (z I i II semestru) wystawiana jest na podstawie oceny z końcowego egzaminu pisemnego oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach. Skala ocen dla prac egzaminacyjnych: - 0-60% - ocena niedostateczna - >60-70% - ocena dostateczna - >70-75% - ocena dostateczna z plusem - >75-85% - ocena dobra - >85-90% - ocena dobra z plusem - >90-100% - ocena bardzo dobra Zarówno egzamin, jak i egzamin poprawkowy mają formę pisemną. Kontrola obecności: - studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze - trzy spóźnienia powyżej piętnastu minut traktowane są jako dodatkowa nieobecność |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Muszyńska | |
Prowadzący grup: | Agata Muszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zuzanna Wnuk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.