Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i historia obszaru języka C - j. hiszpański

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-L3-KOJCH
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura i historia obszaru języka C - j. hiszpański
Jednostka: Wydział Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs stanowi wielostronne ujęcie humanistyczne problematyki historycznej i kulturowej danego obszaru językowego (z pominięciem literatury, wyodrębnionej jako osobny przedmiot). Celem kursu jest wszechstronne zaznajomienie studentów z szerokim kontekstem historycznym, społecznym i kulturowym oraz przygotowanie ich do pracy w społeczności wielokulturowej i/lub rzeczywistości krajów studiowanego języka/języków obcych. Treści nauczania stanowią następujące zagadnienia:

- geografia fizyczna, gospodarcza i polityczna

- historia polityczna, gospodarcza i społeczna

- historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury)

- współczesne życie polityczne, społeczne, gospodarcze

- świat mediów

- tożsamość narodowa, ruchy separatystyczne

- folklor, zwyczaje i obyczaje

Pełny opis:

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na obecny kształt świata hiszpańskojęzycznego.

Zagadnienia będące przedmiotem zajęć:

1) Prehistoria i starożytność na Półwyspie Iberyjskim: od okresu przedrzymskiego do Hiszpanii wizygockiej

2) Średniowiecze na Półwyspie Iberyjskim: świat muzułmański i chrześcijański

3) Hiszpania nowożytna: monarchia hiszpańska od Habsburgów do Burbonów

4) Ameryka prehiszpańska: cywilizacje prekolumbijskie (Majowie, Aztekowie i Inkowie)

5) Odkrycie i podbój Ameryki: hiszpańska ekspansja kolonialna w Nowym Świecie (ludność tubylcza i niewolnictwo)

6) Procesy niepodległościowe w dominiach Hiszpanii: narodziny nowych państw narodowych na byłych terytoriach hiszpańskich

7) Hiszpania współczesna: od wojny na Półwyspie Iberyjskim (1807-1814) do I Republiki i restauracji monarchii

8) Hispanoameryka i Hiszpania współczesna: wydarzenia i postacie XX wieku

9) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od prehistorii do baroku (malarstwo, rzeźba i architektura)

10) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od klasycyzmu do XX wieku (malarstwo, rzeźba i architektura)

11) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: gastronomia i święta

12) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: religia i wierzenia ludowe

13) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: podział administracyjny Hiszpanii na wspólnoty autonomiczne wraz z dokładnym omówieniem wybranych regionów (rys historyczny, zabytki, ważne postacie, gastronomia, flaga i godło, najbardziej charakterystyczne święta i uroczystości)

14) Kultura Hispanoameryki: dokładne omówienie wybranych krajów (rys historyczny, zabytki, ważne postacie, gastronomia, flaga i godło, najbardziej charakterystyczne święta i uroczystości)

Metody dydaktyczne:

- prezentacje wykładowcy z komentarzem

- dyskusje

- grupowe prezentacje studentów na wybrane tematy wchodzące w zakres zagadnień przedmiotu

- ćwiczenia w grupach (praca z tekstami i/lub materiałami audio/audiowizualnymi)

- lektura zadanych tekstów

Nakład pracy studentów:

- 60 godzin kontaktowych w sali (2 ECTS)

- 60 godzin pracy samodzielnej poza zajęciami (2 ECTS), w tym 40 godzin w ramach bieżącego przygotowania do zajęć i 20 godzin w ramach przygotowania do egzaminu końcowego

- łącznie 120 godzin (4 ECTS)

Efektem kursu jest poznanie podstawowych procesów kulturowych i historycznych obszaru języka hiszpańskiego oraz zrozumienie ich znaczenia dla współczesnej Hiszpanii i Hispanoameryki.

Po ukończeniu kursu studenci:

- znają podstawowe zagadnienia z zakresu kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego, ze szczególnym uwzględnieniem jego najnowszych dziejów

- rozumieją znaczenie kultury i historii obszaru języka hiszpańskiego dla współczesnej Hiszpanii i Hispanoameryki oraz światowego dziedzictwa kulturowego, a także ich wpływ na obecny kształt świata hiszpańskojęzycznego

- potrafią dokonać analizy różnych procesów kulturowych i historycznych obszaru języka hiszpańskiego oraz wykorzystać swoją wiedzę w praktyce zawodowej m.in. nauczyciela, tłumacza czy mediatora międzykulturowego

Literatura:

Bibliografia (wybrane pozycje):

Araya Pochet, C. (1984/2005), Historia de América en perspectiva latinoamericana, San José, Universidad Estatal a Distancia.

Bajo Álvarez, F. i Gil Pecharromán, J. (1998/2010), Historia de España, Madryt, Sociedad General Española de Librería.

Bethell, L. (red.) (1949/2000), Historia de América Latina, Barcelona, Crítica, tomy 1-16 (tłum.: różni tłumacze).

Blanco Freijeiro, A., Mangas, J., Martín, J. L. et al. (1986), Historia de España, Madryt, Historia 16.

Cantarino, V. (1981/2005), Civilización y cultura de España, New Jersey, Pearson College Div.

Domínguez Ortiz, A., Tuñón de Lara, M. i Valdeón Baruque, J. (2000/2006), Historia Hiszpanii, Kraków, Universitas (tłum. Sz. Jędrusiak).

Espino Nuño, J. i Morán Turina, M. (1996/2003), Historia del Arte español, Madryt, Sociedad General Española de Librería.

Fusi, J. P., García Delgado, J. L., Jiménez, J. C. i Santos, J. (2003/2007), La España del siglo XX, Madryt, Marcial Pons.

López Moreno, C. (2005), España contemporánea: historia, economía y sociedad, Madryt, Sociedad General Española de Librería.

Martínez Díaz, N. i Vázquez, G. (1978/1998), Historia de América Latina, Madryt, Sociedad General Española de Librería.

Quesada Marco, S. (1987/2006), Curso de civilización española, Madryt, Sociedad General Española de Librería.

Vilar, P. (1947/1978), Historia de España, Barcelona, Grijalbo.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

- zna i rozumie relacje między językami i ich rolę w kulturze (K1_W07)

- zna w zarysie kulturę i literaturę studiowanych języków, rozumie rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami (K1_W10)

- zna i rozumie różnice kulturowe będące istotnym czynnikiem kształtowania się społeczeństw wielokulturowych we współczesnym świecie, zna w ogólnym zarysie realia społeczno-ekonomiczne i prawne w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W11)

- zna i rozumie funkcjonowanie instytucji kultury i ma orientację w obszarach związanych ze studiowanymi językami (K1_W12)

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch studiowanych językach obcych oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie językoznawstwa stosowanego oraz literaturoznawstwa (K1_U01)

- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów danego obszaru językowego (dwóch studiowanych języków obcych) (K1_U03)

- potrafi określić priorytety i zaplanować działania służące ich realizacji, rozumiejąc potrzebę samokształcenia i ustawicznego podnoszenia kwalifikacji, w tym praktycznych kompetencji językowych (K1_U12)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student:

- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji międzyjęzykowej, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi, przestrzegając wzorców zachowań etycznych i zasięgając opinii ekspertów (K1_K01)

- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K03)

- jest gotów podejmować działania w komunikacji międzyjęzykowej/wielojęzycznej służące zachowaniu dziedzictwa kulturowego danego regionu lub kraju (K1_K04)

- jest gotów do odpowiedzialnego kierowania grupą (w ramach zespołowego projektu badawczego lub praktycznego - np. edukacyjnego, wielokulturowego i wielojęzycznego), przyjmując odpowiedzialność za efekty jej pracy (K1_K05)

- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (w tym rolę mediatora językowego i kulturowego) i dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej (w zależności od wybranego modułu - etyki zawodowej tłumacza lub nauczyciela) (K1_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania i kryteria oceny:

- uzyskanie oceny pozytywnej z końcowego egzaminu pisemnego (podstawowy sposób oceny)

- obecność na zajęciach

- aktywne uczestnictwo w zajęciach

- bieżące przygotowanie do zajęć

- przygotowanie prezentacji na wybrany temat (jednej w każdym semestrze)

Ocena końcoworoczna (z I i II semestru) wystawiana jest na podstawie oceny z końcowego egzaminu pisemnego oraz aktywnego uczestnictwa w zajęciach.

Skala ocen dla prac egzaminacyjnych:

- 0-60% - ocena niedostateczna

- >60-70% - ocena dostateczna

- >70-75% - ocena dostateczna z plusem

- >75-85% - ocena dobra

- >85-90% - ocena dobra z plusem

- >90-100% - ocena bardzo dobra

Zarówno egzamin, jak i egzamin poprawkowy mają formę pisemną.

Kontrola obecności:

- studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze

- trzy spóźnienia powyżej piętnastu minut traktowane są jako dodatkowa nieobecność

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Muszyńska
Prowadzący grup: Agata Muszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zuzanna Wnuk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)