Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury białoruskiej XX wieku (lata 1900–1930)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3221-S1-FBA-HLBXX322
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury białoruskiej XX wieku (lata 1900–1930)
Jednostka: Katedra Białorutenistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: białoruski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wskazane jest opanowanie materiału przewidzianego w Historii literatury białoruskiej XIX wieku, którą student realizuje w semestrze pierwszym. Korzystne byłoby przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powtórzenie ogólnych wiadomości nabytych w szkole średniej dotyczących wiedzy o literaturze polskiej początku XX wieku

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Najważniejsze zjawiska w literaturze białoruskiej początku XX wieku. Wkład pisarzy z kręgu "Naszej Niwy" w rozwój literatury białoruskiej. Omówienie wczesnej twórczości J. Kołasa, J. Kupały, twórczości M. Bahdanowicza, Ciotki, W. Łastouskaha, M. Hareckaha i in.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z literaturą białoruską pierwszej trzeci XX wieku.

W ramach przedmiotu omawiany jest program pierwszych gazet białoruskich ("Nasza dola" i "Nasza niwa"), ich znaczenia dla rozwoju literatury białoruskiej. Ustala się związki "Naszej niwy" z ideologią narodową i pozytywistyczną. Prezentowane i omawiane są wybrane utwory ze spuścizny literackiej pisarzy nurtu realistycznego - K.Kahaniec, Jadwihin Sz., Ciotka, J.Kupała, J.Kołas, M.Bahdanowicz, M.Harecki, U.Dubouka, J.Puszcza, A.Mryj, M.Zarecki. Zwraca się uwagę na cechy wspólne i indywidualne ich twórczości np. romantyczne i pozytywistyczne motywy w twórczości Ciotki, neoromantyczne i symboliczne motywy w poezji i dramaturgii J. Kupały, tradycyjność i nowatorstwo twórczości M. Bahdanowicza itd.

Ćwiczenia mają za zadanie pogłębiać wiedzę wyniesioną z wykładu, rozwijać umiejętności rozumienia tekstu literackiego.

NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS

Udział w zajęciach 30 godz. wykład + 30 godz. ćwiczenia - 2 ECTS

Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć i egzaminu) : 120 godz. - 4 ECTS

Literatura:

1. Biełaruskaja litaratura: Chrestamatyja. Czastka treciaja (1900-1920). Mińsk 2006.

2. Biełaruskija piśmienniki: Bijabiblijagraficzny słounik: U szasci tamach. Mińsk 1992-1995.

3. Historyja biełaruskaj litaratury XX stahoddzia: U czatyroch tamach. T. 1. (1900-1920). Mińsk 1999.

4. Kawalenka W. Wytoki. Upływy. Paskoranaść. Mińsk 1975.

5. Kazbiaruk U. Stupieni rostu. Mińsk 1974.

6. Łojka A. Historyja biełaruskaj literatury. Czastka 2. Mińsk 1989.

7. Bielski A. Biełaruskaja litaratura u kantekscie tradycyj i suczasnasci, Minsk 2017.

8. Mielnikawa A. Nacyjanalna-swietapohladnyja kaardynaty biełaruskaj litaratury pierszaj treci XX st., Homiel 2016.

Efekty uczenia się:

K1_W02 w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań historycznoliterackich nad literaturą białoruską pierwszej trzeci XX wieku

K1_W04 w zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą w zakresie badań nad literaturą białoruską pierwszej trzeci XX wieku

K1_W07 w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój w zakresie badań nad literaturą białoruską pierwszej trzeci XX wieku

K1_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o procesie literackim pierwszej trzeci XX wieku z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych

K1_U03 formułować i analizować problemy badawcze z zakresu badań nad literaturą białoruską pierwszej trzeci XX wieku, dobierać metody i narzędzia badawcze

K1_U05 posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji

K1_U06 rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury białoruskiej pierwszej trzeci XX wieku oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście

K1_U08 merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i białoruskim

K1_U11 przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i białoruskim dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K1_W12 posługiwać się językiem białoruskim na poziomie B1 ESOKJ

K1_U14 planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym)

K1_U15 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

K1_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dotyczących literatury białoruskiej XX wieku

K1_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów

K1_K04 prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Forma egzaminu: ustny

W czasie egzaminu zadawane są pytania obejmujące zagadnienia omawiane w trakcie wykładu i ćwiczeń.

I. Liczba pytań: 3.

II. Punktacja pytań: od 3 do 0.

III. Przelicznik punktów na oceny:

4,5-5 pkt. – dst (3,0)

5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)

6,5-7 pkt. – db (4,0)

7,5-8 pkt. – db+ (4,5)

8,5-9 pkt. – bdb (5,0)

9+ pkt. – bdb! (5!)

Pkt. 3

Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 2

Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 1

Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.

Wymogi na ocenę 5!

- 3 pkt. za każde pytanie,

- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.

Zaliczenie z przedmiotu: Historia literatury białoruskiej 1900--1920 ćwiczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest:

Znajomość treści tekstów umieszczonych na liście lektur (50%)

Samodzielne przygotowanie i przedstawienie analizy utworu poetyckiego autora umieszczonego w spisie lektur (20%)

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie, obecność na zajęciach, testy) 30%

Student uzyskuje zaliczenie pod warunkiem spełnienia wszystkich trzech wymagań.

Student ma prawo do 4 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iryna Aheyeva
Prowadzący grup: Iryna Aheyeva
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)