Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka języka białoruskiego B2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3221-S1-FBA-NJBV-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.603 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka języka białoruskiego B2
Jednostka: Katedra Białorutenistyki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Białorutenistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: białoruski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Student posługuje się językiem białoruskim na poziomie B1.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem białoruskim w mowie i piśmie w stopniu wyższym średnio zaawansowanym na poziomie B2 (zgodnie z ramami ESOKJ). Zajęcia opierają się na tekstach pisanych i mówionych dotyczących państwa, jego struktur, organów władzy i organizacji oraz struktury społecznej (w tym mniejszości narodowych).

Pełny opis:

Główna uwaga przywiązywana jest do wykształcenia w studentach umiejętności swobodnego wypowiadania się na tematy bardziej złożone, związane z organizacją i statusem państwa, a także doskonalenia umiejętności czytania tekstów o charakterze analitycznym, wypowiadania się na tematy związane z ustrojem państwowym, partiami politycznymi itp. Studenci analizują teksty na poziomie językowym i problemowym. Dokonują parafrazowania tekstów oficjalnych, dyskutują główne zagadnienia w nich zawarte (pracując nad argumentacją indywidualnie lub w grupach) i przygotowują własne wystąpienia bądź rozprawki dotyczące omawianych problemów.

Struktura zajęć opiera się na leksykalno-gramatycznej analizie tekstów mówionych i pisanych i wykonywaniu ćwiczeń okołotekstowych, poświęconych prawidłowemu konstruowaniu złożonych struktur zdaniowych (zawierających wyrazy modalne, wyrazy wtrącone, wyrazy złożone itp.). Uwaga zwracana jest na właściwy szyk wyrazów w zdaniu oraz w ogóle na poprawne posługiwanie się językiem białoruskim na poziomie syntaktycznym.

Podstawowy materiał wykorzystywany do nauki języka stanowią opracowania analityczne (w tym artykuły prasowe, analizy publicystyczne, manifesty i deklaracje różnych organizacji itp.) dotyczące takich tematów, jak: ustrój państwa, instytucje i organy państwowe (w tym struktura organów i ich charakterystyka), symbole narodowe, struktura społeczna, partie polityczne (rządzące i opozycyjne) i ruchy społeczne, specyfika społeczeństwa wielokulturowego, mniejszości narodowe i etniczne, kultura i organizacje mniejszości narodowych, itp. Studenci zobligowani są do samodzielnego wyszukiwania tekstów związanych z omawianymi zagadnieniami w Internecie bądź do ustnego opracowywania wybranych problemów w języku białoruskim.

Przykładowe bloki tematyczne

Społeczeństwo

Społeczeństwo wielokulturowe.

Tożsamość narodowa. Tolerancja i ksenofobia.

Białorusini w Polsce: mniejszość i emigracja.

Historia i współczesność Białorusinów Podlasia.

Mniejszości narodowe i etniczne na Białorusi.

Media białoruskie i białoruskojęzyczne na świecie.

Negatywne zjawiska we współczesnych mediach: propaganda, dezinformacja, fake news.

Problemy ekologiczne (zanieczyszczenie środowiska, zmiana klimatu, smog).

Drażliwe tematy społeczne.

Kultura

Święta narodowe i państwowe na Białorusi.

Życie kulturalne na Białorusi.

Festiwale muzyczne.

Kultura współczesna.

Współczesne style życia.

Zagadnienia gramatyczne

Trudne przypadki ortoepii.

Trudne przypadki odmiany rzeczowników rodzaju żeńskiego III deklinacji.

Trudne przypadki bezokolicznika.

Trudne przypadki odmiany czasowników w czasie teraźniejszym: druga osoba liczby mnogiej I i II koniugacji, alternacje spółgłosek w pierwszej osobie liczby pojedynczej i inne.

Czasowniki zwrotne.

Trudne przypadki odmiany czasowników w czasie przeszłym.

Czas zaprzeszły.

Trudne przypadki tworzenia czasu przyszłego.

Tryb rozkazujący analityczny i syntetyczny.

Trudne przypadki trybu przypuszczającego.

Trudne przypadki odmiany zaimków przeczących.

Rekcja wybranych czasowników.

Elementy slangu młodzieżowego.

Nakład pracy studenta:

60 godz. - zajęcia w sali, 2 ECTS;

15 godz. - przygotowanie bieżące, 0.5 ECTS;

15 godz. - przygotowanie do egzaminu, 0.5 ECTS.

RAZEM: 3 ECTS

Literatura:

1. L. Barszczeuski, Białorusko-polski słownik tematyczno-terminologiczny, Mińsk 2014.

2. T. Jasińska-Socha, Język białoruski (poziom podstawowy i średniozaawansowany), Warszawa 2017.

3. red. L. Barszczeuski, Polska-biełaruski tematyczny słounik dla szkolnikau i studentau, Mińsk 2012.

4. D. Kliabanau, Krok da kroku znajomimsia z Biełarussiu, Kraków 2010.

5. W. I. Iuczankau, Biełaruski prawapis u apornych schiemach, Mińsk 2013.

6. red. A.A. Łukaszanca, Biełaruski arfahraficzny słounik, Mińsk 2012.

7. B. Lepieszu, Ł. Małażaj, K. Paniucicz, Praktykum pa biełaruskaj movie, Mińsk 2010.

8. A. Kłyszka, Biełaruska-polski razmounik, Mińsk 1992.

9. W. P. Krasniej, Biełaruskaja mowa u tablicach i schiemach, Mińsk 2015.

10. U. Kulikowicz, Biełaruski prawapis, Mińsk 1998.

11. W. I. Iuczankau, Biełaruskaja arfahrafija: apaviadanni i historyi, Mińsk 2010.

12. Frazieałahiczny słounik biełaruskaj mowy. Mińsk 1993.

13. T. R. Ramza, Biełaruskaja mova? Z zadavalnienniem!, Mińsk 2010.

14. red. L.J. Siamieszka, Haworym pa-biełarusku, Mińsk 1999.

15. Aktualne czasopisma i gazety białoruskie: Biełaruś, Zwiazda, Hołas Radzimy.

16. Materiały własne.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

- w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie języka białoruskiego w różnych kontekstach,

m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów,

- w zaawansowanym stopniu naturę języka białoruskiego oraz wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój.

Umiejętności: absolwent potrafi

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje

z wykorzystaniem źródeł białoruskojęzycznych, w tym źródeł internetowych,

- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w języku białoruskim,

- przygotować poprawne, klarowne i spójne prace pisemne w języku białoruskim na wybrane tematy (m.in. polityce, sztuce, ustroju państwowym, życiu politycznym i in.)

- przygotować wystąpienia ustne w języku białoruskim, dotyczące zagadnień szczegółowych (zgodnie z blokami tematycznymi j.w.), z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, posługiwać się językiem białoruskim na poziomie B2.

- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym),

- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu praktycznej nauki języka białoruskiego,

- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się pisemnym zaliczeniem na ocenę w postaci otwatych zadań praktycznych z języka białoruskiego na poziomie docelowym.

Skala ocen zaliczenia:

99 – 100% - 5! (celujący)

93 - 98% - 5 (bardzo dobry)

87 - 92% - 4,5 (dobry plus)

77 - 86% - 4 (dobry)

71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)

60 - 70% - 3 (dostateczny)

Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iryna Aheyeva
Prowadzący grup: Iryna Aheyeva
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)