Ukraina a Europa (historia, kultura, literatura) 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3222-50UE1K-N |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.9
|
Nazwa przedmiotu: | Ukraina a Europa (historia, kultura, literatura) 1 |
Jednostka: | Instytut Ukrainistyki |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów stacjonarnych drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ukończone studia licencjackie. Znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym (B1). Mile widziana znajomość języka niemieckiego, francuskiego, ukraińskiego i rosyjskiego. W toku kursu student powinien posiąść pogłębioną wiedzę z o awangardowych tendencjach artystycznych w literaturze i sztuce europejskiej od początku XX w. do wybuchu II w.ś. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy na temat awangardowych tendencji i trendów w w europejskiej literaturze i sztuce XX wieku (1900-1939) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy na temat awangardowych tendencji i trendów w w europejskiej literaturze i sztuce XX wieku (1900-1939). Termin awangarda (franc. avant garde – "straż przednia”) jest tu rozumiany szeroko, jako zespół tendencji artystycznych odcinających się od tradycji, których celem jest kreacja własnego świata, a nie naśladowanie rzeczywistości (odrzucenie mimesis), poszukujące oryginalnych rozwiązań ideowo-artystycznych i własnego języka wyrazu. Zajęcia będą poświęcone analizie wybranych tekstów literackich, dzieł sztuki, baletu, kina i muzyki. Nakład pracy studenta: 30 godz. - przygotowanie do zajęć – 1 ECTS 30 godz. – przygotowanie projektu – 1 ECTS 30 godz. – przygotowanie do egzaminu/zaliczenia – 1 ECTS razem: 90 godz. - 3 ECTS Nakład pracy studenta: 30 godzin w sali – 1 ECTS 15 godzin przygotowanie do zajęć – 0,5 ECTS 15 godzin przygotowanie do projektu – 0,5 ECTS Razem 60 godzin – 2 ECTS |
Literatura: |
Theory of the Avant-Garde, 1974. Matei Calinescu, Five Faces of Modernity, 1987. Fiction’s Many Worlds, Charles E.May ed., 1993. Twentieth-century French Literature, Harry T. Moore ed., vol.1, 1966. Concepts of Modern Art, 3rd edition, 1993. Alan Bowness, Modern European Art, 1985. Camilla Gray, The Russian Experiment in Art 1963-1922, 1986. Kazimir Malevich, Suprematism, 34 Drawings Vaclav Nijensky, “Diaries” Sergey Diaghlev, “Excerpts from Writings” The Idea of Europe. From Antiquity to the European Union, A. Pagden (ed.), Cambridge Uniersity Press an Woodrow Wilson Center Press, Cambridge UK-Washington D.C. 2002. The Invention of Tradition, E. J. Hobsbawm and T. Ranger (eds.) Cambridge University Press, Cambridge UK 1993. Awangarda w perspektywie postmodernizmu, Grzegorz Dziamski, red. Ilnytzkyj, Oleh S. Ukrainian Futurism, 1914-1930. A Historical and Critical Study. Harvard Ukrainian Press, 1997. (Переклад на українську мову: Український футуризм, Київ 1997.) Shkandrij, Myroslav. Modernists, Marxists and the Nation. The Ukrainian Literary Discussion of the 1920s. CIUS, Edmonton 1992. Literatura: Franz Kafka „A Hunger Artist” (1926) James Joyce „Ulisses” – fragmenty (1922) Marcel Proust “W poszukiwaniu straconego czasu” (1913-1927), t. 1 „W stronę Swana” Futuryzm w Europie. Futuryzm w Rosji: Chlebnikow i „zaumnyj jazyk”, Burluk, Majakowski. Majk Johansen “Podoroż doktora Leonardo i joho prekrasnoji kochanky Alczesty w Słobożanśku Ukrajinu” – ukraińska antypowieść, proza konstruktywistyczna. Sztuki wizualne: kubizm, surrealizm, ekspresjonizm, futuryzm, suprematyzm, formizm, konstruktywizm: - K.Malewicz -F. Chagall - M. Duchamp - A. Archypenko - J. Miro - i wielu innych Kino: „Gabinet doktora Caligari” (1919) – ekspresjonizm niemiecki „Metropolis” (1927) - pierwsze wizje przyszłości w kinie „Pancernik Potiomikin” (1925) – Eisensteina wizja rewolucji Muzyka: Igor Strawiński. ‘Skandaliczne’ “Święto wiosny” (1913). Dodekafonia. Teoria nowej muzyki –[„Poetics of Music”]. Claude Debussy, Prélude à l'après-midi d'un faune (1912) [„Popołudnie Fauna”] Balet: Taniec jako przedmiot filozofii. Les Ballets Russes Siergieja Diagilewa (powst. 1909). Wacław Niżyński - tancerz i choreograf Prapremiera „Święta wiosny” w Paryżu (1913) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu: Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (S2_K01) Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S2_K02) Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorię i metodologię badań dotyczącą awangardy w sztuce i literaturze europejskiej początku XX w. (S2_W02) Student potrafi samodzielne zdobywać wiedzę w dziedzinie literatury ukraińskiej oraz wybranych literatur innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, prowadzić prace badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (S2_U03) Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (S2_K01) Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S2_K02) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do testu końcowego: - obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności nieusprawiedliwione) - kontrola bieżącego przygotowania - zaliczenie cząstkowych testów kontrolnych Zaliczenie na ocenę kończy się testem w wersji PISEMNEJ. Progi procentowe: 99-100 % - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem) 93-98 % - 5 (ocena bardzo dobra) 87-92 % - 4+ (ocena dobra plus) 77-86 % - 4 (ocena dobra) 70 -76 % - 3+ (ocena dostateczna plus) 60 -69 % - 3 (ocena dostateczna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Oksana Pukhonska, Marta Zambrzycka | |
Prowadzący grup: | Oksana Pukhonska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Pełny opis: |
Na zajęciach omówione zostaną najważniejsze etapy historycznego a kulturowego rozwoju Ukrainy w systemie europejskich wartości. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na teksty kultury (literatura, filmy etc.), które odzwierciedlają problemy europejskiego doświadczenia Ukrainy oraz ukraińskiego doświadczenia Europy . Nakład pracy studenta: 30 godzin w sali – 1 ECTS 15 godzin przygotowanie do zajęć – 0,5 ECTS 15 godzin przygotowanie projektu– 0,5 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Stefanowska | |
Prowadzący grup: | Lidia Stefanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Pełny opis: |
Theory of the Avant-Garde, 1974. Matei Calinescu, Five Faces of Modernity, 1987. Fiction’s Many Worlds, Charles E.May ed., 1993. Twentieth-century French Literature, Harry T. Moore ed., vol.1, 1966. Concepts of Modern Art, 3rd edition, 1993. Alan Bowness, Modern European Art, 1985. Camilla Gray, The Russian Experiment in Art 1963-1922, 1986. Kazimir Malevich, Suprematism, 34 Drawings Vaclav Nijensky, “Diaries” Sergey Diaghlev, “Excerpts from Writings” The Idea of Europe. From Antiquity to the European Union, A. Pagden (ed.), Cambridge Uniersity Press an Woodrow Wilson Center Press, Cambridge UK-Washington D.C. 2002. The Invention of Tradition, E. J. Hobsbawm and T. Ranger (eds.) Cambridge University Press, Cambridge UK 1993. Awangarda w perspektywie postmodernizmu, Grzegorz Dziamski, red. Ilnytzkyj, Oleh S. Ukrainian Futurism, 1914-1930. A Historical and Critical Study. Harvard Ukrainian Press, 1997. (Переклад на українську мову: Український футуризм, Київ 1997.) Shkandrij, Myroslav. Modernists, Marxists and the Nation. The Ukrainian Literary Discussion of the 1920s. CIUS, Edmonton 1992. Literatura: Franz Kafka „A Hunger Artist” (1926) James Joyce „Ulisses” – fragmenty (1922) Marcel Proust “W poszukiwaniu straconego czasu” (1913-1927), t. 1 „W stronę Swana” Futuryzm w Europie. Futuryzm w Rosji: Chlebnikow i „zaumnyj jazyk”, Burluk, Majakowski. Majk Johansen “Podoroż doktora Leonardo i joho prekrasnoji kochanky Alczesty w Słobożanśku Ukrajinu” – ukraińska antypowieść, proza konstruktywistyczna. Sztuki wizualne: kubizm, surrealizm, ekspresjonizm, futuryzm, suprematyzm, formizm, konstruktywizm: - K.Malewicz -F. Chagall - M. Duchamp - A. Archypenko - J. Miro - i wielu innych Kino: „Gabinet doktora Caligari” (1919) – ekspresjonizm niemiecki „Metropolis” (1927) - pierwsze wizje przyszłości w kinie „Pancernik Potiomikin” (1925) – Eisensteina wizja rewolucji Muzyka: Igor Strawiński. ‘Skandaliczne’ “Święto wiosny” (1913). Dodekafonia. Teoria nowej muzyki –[„Poetics of Music”]. Claude Debussy, Prélude à l'après-midi d'un faune (1912) [„Popołudnie Fauna”] Balet: Taniec jako przedmiot filozofii. Les Ballets Russes Siergieja Diagilewa (powst. 1909). Wacław Niżyński - tancerz i choreograf Prapremiera „Święta wiosny” w Paryżu (1913) |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do testu końcowego: - obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności nieusprawiedliwione) - kontrola bieżącego przygotowania - zaliczenie cząstkowych testów kontrolnych Zaliczenie na ocenę kończy się testem w wersji PISEMNEJ. Progi procentowe: 99-100 % - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem) 93-98 % - 5 (ocena bardzo dobra) 87-92 % - 4+ (ocena dobra plus) 77-86 % - 4 (ocena dobra) 70 -76 % - 3+ (ocena dostateczna plus) 60 -69 % - 3 (ocena dostateczna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.