Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ukraina a Europa (historia, kultura, literatura) 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3222-50UE1K-N
Kod Erasmus / ISCED: 09.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ukraina a Europa (historia, kultura, literatura) 1
Jednostka: Instytut Ukrainistyki
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku studiów stacjonarnych drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ukończone studia licencjackie.


Znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym (B1).


Mile widziana znajomość języka niemieckiego, francuskiego, ukraińskiego i rosyjskiego.


W toku kursu student powinien posiąść pogłębioną wiedzę z o awangardowych tendencjach artystycznych w literaturze i sztuce europejskiej od początku XX w. do wybuchu II w.ś.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy na temat awangardowych tendencji i trendów w w europejskiej literaturze i sztuce XX wieku (1900-1939)

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom pogłębionej wiedzy na temat awangardowych tendencji i trendów w w europejskiej literaturze i sztuce XX wieku (1900-1939). Termin awangarda (franc. avant garde – "straż przednia”) jest tu rozumiany szeroko, jako zespół tendencji artystycznych odcinających się od tradycji, których celem jest kreacja własnego świata, a nie naśladowanie rzeczywistości (odrzucenie mimesis), poszukujące oryginalnych rozwiązań ideowo-artystycznych i własnego języka wyrazu.

Zajęcia będą poświęcone analizie wybranych tekstów literackich, dzieł sztuki, baletu, kina i muzyki.

Nakład pracy studenta:

30 godz. - przygotowanie do zajęć – 1 ECTS

30 godz. – przygotowanie projektu – 1 ECTS

30 godz. – przygotowanie do egzaminu/zaliczenia – 1 ECTS

razem: 90 godz. - 3 ECTS

Nakład pracy studenta:

30 godzin w sali – 1 ECTS

15 godzin przygotowanie do zajęć – 0,5 ECTS

15 godzin przygotowanie do projektu – 0,5 ECTS

Razem 60 godzin – 2 ECTS

Literatura:

Theory of the Avant-Garde, 1974.

Matei Calinescu, Five Faces of Modernity, 1987.

Fiction’s Many Worlds, Charles E.May ed., 1993.

Twentieth-century French Literature, Harry T. Moore ed., vol.1, 1966.

Concepts of Modern Art, 3rd edition, 1993.

Alan Bowness, Modern European Art, 1985.

Camilla Gray, The Russian Experiment in Art 1963-1922, 1986.

Kazimir Malevich, Suprematism, 34 Drawings

Vaclav Nijensky, “Diaries”

Sergey Diaghlev, “Excerpts from Writings”

The Idea of Europe. From Antiquity to the European Union, A. Pagden (ed.), Cambridge Uniersity Press an Woodrow Wilson Center Press, Cambridge UK-Washington D.C. 2002.

The Invention of Tradition, E. J. Hobsbawm and T. Ranger (eds.) Cambridge University Press, Cambridge UK 1993.

Awangarda w perspektywie postmodernizmu, Grzegorz Dziamski, red.

Ilnytzkyj, Oleh S. Ukrainian Futurism, 1914-1930. A Historical and Critical Study. Harvard Ukrainian Press, 1997. (Переклад на українську мову: Український футуризм, Київ 1997.)

Shkandrij, Myroslav. Modernists, Marxists and the Nation. The Ukrainian Literary Discussion of the 1920s. CIUS, Edmonton 1992.

Literatura:

Franz Kafka „A Hunger Artist” (1926)

James Joyce „Ulisses” – fragmenty (1922)

Marcel Proust “W poszukiwaniu straconego czasu” (1913-1927), t. 1 „W stronę Swana”

Futuryzm w Europie. Futuryzm w Rosji: Chlebnikow i „zaumnyj jazyk”, Burluk, Majakowski.

Majk Johansen “Podoroż doktora Leonardo i joho prekrasnoji kochanky Alczesty w Słobożanśku Ukrajinu” – ukraińska antypowieść, proza konstruktywistyczna.

Sztuki wizualne:

kubizm, surrealizm, ekspresjonizm, futuryzm, suprematyzm, formizm, konstruktywizm:

- K.Malewicz

-F. Chagall

- M. Duchamp

- A. Archypenko

- J. Miro

- i wielu innych

Kino:

„Gabinet doktora Caligari” (1919) – ekspresjonizm niemiecki

„Metropolis” (1927) - pierwsze wizje przyszłości w kinie

„Pancernik Potiomikin” (1925) – Eisensteina wizja rewolucji

Muzyka:

Igor Strawiński. ‘Skandaliczne’ “Święto wiosny” (1913). Dodekafonia. Teoria nowej muzyki –[„Poetics of Music”].

Claude Debussy, Prélude à l'après-midi d'un faune (1912) [„Popołudnie Fauna”]

Balet:

Taniec jako przedmiot filozofii. Les Ballets Russes Siergieja Diagilewa (powst. 1909).

Wacław Niżyński - tancerz i choreograf

Prapremiera „Święta wiosny” w Paryżu (1913)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu:

Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (S2_K01)

Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S2_K02)

Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorię i metodologię badań dotyczącą awangardy w sztuce i literaturze europejskiej początku XX w. (S2_W02)

Student potrafi samodzielne zdobywać wiedzę w dziedzinie literatury ukraińskiej oraz wybranych literatur innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, prowadzić prace badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (S2_U03)

Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (S2_K01)

Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S2_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do testu końcowego:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności nieusprawiedliwione)

- kontrola bieżącego przygotowania

- zaliczenie cząstkowych testów kontrolnych

Zaliczenie na ocenę kończy się testem w wersji PISEMNEJ.

Progi procentowe:

99-100 % - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)

93-98 % - 5 (ocena bardzo dobra)

87-92 % - 4+ (ocena dobra plus)

77-86 % - 4 (ocena dobra)

70 -76 % - 3+ (ocena dostateczna plus)

60 -69 % - 3 (ocena dostateczna)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Oksana Pukhonska, Marta Zambrzycka
Prowadzący grup: Oksana Pukhonska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

zdalnie

Pełny opis:

Na zajęciach omówione zostaną najważniejsze etapy historycznego a kulturowego rozwoju Ukrainy w systemie europejskich wartości.

Szczególna uwaga zostanie zwrócona na teksty kultury (literatura, filmy etc.), które odzwierciedlają problemy europejskiego doświadczenia Ukrainy oraz ukraińskiego doświadczenia Europy .

Nakład pracy studenta:

30 godzin w sali – 1 ECTS

15 godzin przygotowanie do zajęć – 0,5 ECTS

15 godzin przygotowanie projektu– 0,5 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Lidia Stefanowska
Prowadzący grup: Lidia Stefanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Pełny opis:

Theory of the Avant-Garde, 1974.

Matei Calinescu, Five Faces of Modernity, 1987.

Fiction’s Many Worlds, Charles E.May ed., 1993.

Twentieth-century French Literature, Harry T. Moore ed., vol.1, 1966.

Concepts of Modern Art, 3rd edition, 1993.

Alan Bowness, Modern European Art, 1985.

Camilla Gray, The Russian Experiment in Art 1963-1922, 1986.

Kazimir Malevich, Suprematism, 34 Drawings

Vaclav Nijensky, “Diaries”

Sergey Diaghlev, “Excerpts from Writings”

The Idea of Europe. From Antiquity to the European Union, A. Pagden (ed.), Cambridge Uniersity Press an Woodrow Wilson Center Press, Cambridge UK-Washington D.C. 2002.

The Invention of Tradition, E. J. Hobsbawm and T. Ranger (eds.) Cambridge University Press, Cambridge UK 1993.

Awangarda w perspektywie postmodernizmu, Grzegorz Dziamski, red.

Ilnytzkyj, Oleh S. Ukrainian Futurism, 1914-1930. A Historical and Critical Study. Harvard Ukrainian Press, 1997. (Переклад на українську мову: Український футуризм, Київ 1997.)

Shkandrij, Myroslav. Modernists, Marxists and the Nation. The Ukrainian Literary Discussion of the 1920s. CIUS, Edmonton 1992.

Literatura:

Franz Kafka „A Hunger Artist” (1926)

James Joyce „Ulisses” – fragmenty (1922)

Marcel Proust “W poszukiwaniu straconego czasu” (1913-1927), t. 1 „W stronę Swana”

Futuryzm w Europie. Futuryzm w Rosji: Chlebnikow i „zaumnyj jazyk”, Burluk, Majakowski.

Majk Johansen “Podoroż doktora Leonardo i joho prekrasnoji kochanky Alczesty w Słobożanśku Ukrajinu” – ukraińska antypowieść, proza konstruktywistyczna.

Sztuki wizualne:

kubizm, surrealizm, ekspresjonizm, futuryzm, suprematyzm, formizm, konstruktywizm:

- K.Malewicz

-F. Chagall

- M. Duchamp

- A. Archypenko

- J. Miro

- i wielu innych

Kino:

„Gabinet doktora Caligari” (1919) – ekspresjonizm niemiecki

„Metropolis” (1927) - pierwsze wizje przyszłości w kinie

„Pancernik Potiomikin” (1925) – Eisensteina wizja rewolucji

Muzyka:

Igor Strawiński. ‘Skandaliczne’ “Święto wiosny” (1913). Dodekafonia. Teoria nowej muzyki –[„Poetics of Music”].

Claude Debussy, Prélude à l'après-midi d'un faune (1912) [„Popołudnie Fauna”]

Balet:

Taniec jako przedmiot filozofii. Les Ballets Russes Siergieja Diagilewa (powst. 1909).

Wacław Niżyński - tancerz i choreograf

Prapremiera „Święta wiosny” w Paryżu (1913)

Uwagi:

Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do testu końcowego:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne trzy nieobecności nieusprawiedliwione)

- kontrola bieżącego przygotowania

- zaliczenie cząstkowych testów kontrolnych

Zaliczenie na ocenę kończy się testem w wersji PISEMNEJ.

Progi procentowe:

99-100 % - 5 ! (ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)

93-98 % - 5 (ocena bardzo dobra)

87-92 % - 4+ (ocena dobra plus)

77-86 % - 4 (ocena dobra)

70 -76 % - 3+ (ocena dostateczna plus)

60 -69 % - 3 (ocena dostateczna)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-bc9fa12b9 (2025-06-25)