Wybrane zagadnienia z fonologii, fonologii kontrastywnej, socjolingwistyki - Sem. mgr. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-JFS2CZA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z fonologii, fonologii kontrastywnej, socjolingwistyki - Sem. mgr. 2 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z fonologii, fonologii kontrastywnej, socjolingwistyki, dialektologii i fonologii historycznej. |
Pełny opis: |
Dyskusja skupiać się będzie wokół następujących tematów: 1. interferencje językowe 2. fonologia kontrastywna (angielsko-polska) 3. reguły fonologiczne często podlegające przeniesieniu 4. dialektologia 5. społeczne i regionalne warianty angielszczyzny mówionej 6. socjolingwistyka 7. od strukturalizmu do generatywizmu 8. fonologia leksykalna 9. współczesne teorie generatywne (Teoria Optymalności) 10. struktura sylaby we współczesnych teoriach generatywnych 11. fonetyczne umocowanie kategorii fonologicznych 12. nacechowanie (markedness) w gramatyce 13. akwizycja fonologiczna 14. zmiana językowa 15. fonologia historyczna 16. fonetyczne uwarunkowanie zmian fonologicznych 17. Materiał ilustracyjny zaczerpnięty z języka angielskiego i polskiego oraz innych języków. |
Literatura: |
de Lacy, Paul (2007) The Cambridge Handbook of Phonology. Cambridge University Press. Jassem, Wiktor (1971) Podręcznik wymowy angielskiej. Warszawa: PWN Kenstowicz, Michael (1993) Phonology in Generative Grammar. Wiley-Blackwell. Rubach, J. (1984) Cyclic and lexical phonology: The structure of Polish. Foris Publications. Sobkowiak, Włodzimierz (1996) English Phonetics for Poles. Poznań: Bene Nati Trudgill, P., A. Hughes, and D. Watt (2005) English Accents and Dialects: An Introduction to Social and Regional Varieties of English in the British Isles. Hodder Education. Wardhaugh, Ronald (2009) An Introduction to Sociolinguistics. Wiley-Blackwell. Wells, J.C. (1982) Accents of English. Cambriddge University Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w językoznawstwie angielskim. 2. poznaje / zgłębia metodologię naukową w badaniach językoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego. 3. zdobywa / poszerza wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonologii, fonetyce, morfologii. 4. zdobywa / pogłębia wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Umiejętności 1. potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą. 2. posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę. Kompetencje społeczne 1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju. 2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Czaplicki | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Czaplicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.