Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-JFS2KO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.305
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka kognitywna - Sem. mgr 2 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla studiów dziennych |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Skrócony opis: |
Seminarium, przeznaczone dla studentów studiów drugiego stopnia, poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a zwłaszcza: - podst. założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego - idei "ucieleśnionego umysłu" w semantyce - encyklopedycznego podejścia do znaczenia - idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego - idei metafory jako mechanizmu pojęciowego - idei amalgamatów pojęciowych Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom powstających prac magisterskich. |
Pełny opis: |
Seminarium, przeznaczone dla studentów studiów drugiego stopnia, poświęcone jest omówieniu wybranych zagadnień z zakresu teorii językoznawstwa kognitywnego, a w szczególności: - podstawowych założeń teoretycznych językoznawstwa kognitywnego - idei "ucieleśnionego umysłu" i jej konsekwencji dla semantyki języka naturalnego - encyklopedycznego podejścia do znaczenia w języku naturalnym - idei metonimii jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak poznawcza zdolność wykorzystywania "punktów odniesienia"; różne poziomy manifestowania się mechanizmu metonimii pojęciowej; metonimia pojęciowa a pośrednie akty mowy) - idei metafory jako mechanizmu pojęciowego (kwestiom takim jak metafora jako narzędzie zarówno kształtujące, jak i zniekształcające ludzkie rozumienie świata; metafora jako narzędzie manipulacji) - idei amalgamatów pojęciowych (kwestiom takim jak mechanizm tworzenia amalgamatów pojęciowych; efekty tworzenia amalgamatów pojęciowych; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie manipulacji; amalgamaty pojęciowe jako narzędzie służące do uzyskiwania efektów humorystycznych Pozostała część zajęć poświęcona zostanie prezentacjom fragmentów powstających prac magisterskich. |
Literatura: |
Evans, Vyvyan i Melanie Green. 2006. Cognitive linguistics: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. (wybrane fragmenty) Fauconnier, Gilles i Mark Turner. 1998. "Conceptual integration networks". Cognitive science 22 (2). 133 - 187. Panther, Klaus-Uwe i Linda Thornburg. 1998. "A cognitive approach to inferencing in conversation". Journal of pragmatics 30. 755 - 769. Turner, Mark. 1992. "Design for a theory of meaning". W Overton, W i D. Palermo (red.). 1994. The nature and ontogenesis of meaning. Hillsdale, N.J. Lawrence Erlbaum Associates. 91 - 107. |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat : językoznawstwo kognitywne i rozwija swoje umiejętności analityczne. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest złożenie jednego rozdziału pracy magisterskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Kochańska | |
Prowadzący grup: | Agata Kochańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.