Różnice indywidualne między uczącymi się języka - Sem. mgr 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-JSS1OT02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Różnice indywidualne między uczącymi się języka - Sem. mgr 1 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Seminaria magisterskie dla studiów dziennych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Studia II st. Seminarium obejmuje zagadnienia związane z indywidualnymi różnicami między osobami uczącymi się języka obcego, takimi jak wiek, motywacja, cechy osobowości, typy inteligencji, style i strategie uczenia się, oraz ich wpływ na proces nauczania języka. Omawia również główne trendy teoretyczne w przyswajaniu języka drugiego dając studentom możliwość wglądu w nowe trendy w językoznawstwie stosowanym i nauczaniu języków. Zagadnienia metodologiczne obejmują planowanie badań, zbieranie danych ilościowych i jakościowych oraz sposoby analizy danych. Celem seminarium jest pomoc studentom w określeniu dziedziny i prowadzeniu badań prowadzących do napisania pracy magisterskiej. W szczególności będzie to pomoc w przeprowadzaniu i prezentowaniu badań własnych, w przeprowadzeniu krytycznej analizy podejść, metod i materiałów oraz pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych. Pierwszy semestr. |
Pełny opis: |
Studia II stopnia (magisterskie) Kształcenie językowe na poziomie B2+ Seminarium obejmuje zagadnienia związane z indywidualnymi różnicami między osobami uczącymi się języka obcego, takimi jak wiek, motywacja, cechy osobowości, typy inteligencji, style i strategie uczenia się, oraz ich wpływ na proces nauczania języka. Omawia również główne trendy teoretyczne w przyswajaniu języka drugiego dając studentom możliwość wglądu w nowe trendy w językoznawstwie stosowanym i nauczaniu języków. Zagadnienia metodologiczne obejmują planowanie badań, zbieranie danych ilościowych i jakościowych oraz sposoby analizy danych. Celem seminarium jest pomoc studentom w określeniu dziedziny i prowadzeniu badań prowadzących do napisania pracy magisterskiej. W szczególności będzie to pomoc w przeprowadzaniu i prezentowaniu badań własnych, w przeprowadzeniu krytycznej analizy podejść, metod i materiałów oraz pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych. Tematy prac magisterskich mogą przykładowo wiązać się z kwestiami takimi jak: - Czynniki wpływające na proces uczenia się i jego efekty takie jak motywacja, lęk komunikacyjny, style uczenia się, strategie uczenia się, autonomia uczącego się, świadomość językowa, wpływy języka pierwszego i innych języków na proces uczenia się, dwujęzyczność i wielojęzyczność itp.; - Nauczanie w różnych grupach wiekowych, rozwijanie i integracja sprawności językowych, nauczanie przy wykorzystaniu elementów teorii inteligencji wielorakich, dyscyplina w grupie językowej, nauczanie języka i kultury, drama i prace projektowe; - Podejścia, metody i techniki umożliwiające nauczanie w różnych grupach wiekowych i w różnych kontekstach edukacyjnych (nauczanie dzieci, nauczanie młodzieży, nauczanie dorosłych, nauczanie szkolne i kursowe, wykorzystanie elementów metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych celu wyjścia naprzeciw indywidualnym potrzebom uczącego się, CLIL - nauczanie integrujące język z innymi treściami kształcenia); - Ocena i samoocena umiejętności językowych (Europejskie Portfolio Językowe, egzaminy językowe, testy nauczycielskie, jakościowe metody oceniania); - Konstrukcja programu nauczania (tworzenie programów nauczycielskich, CLIL – zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe); Pierwszy semestr ma na celu wprowadzenie dotyczące charakteru pracy magisterskiej wraz z przykładami, wybór zakresu tematycznego i sformułowanie tytułu pracy i pytania badawczego, zebranie głównych źródeł bibliograficznych, ich spis według konwencji stosowanych w bibliografii. Drugi semestr skupia się na wybraniu właściwego formatu dla części empirycznej pracy oraz wyborze właściwych narzędzi badawczych dla wybranego problemu. Trzeci semestr ma na celu przygotowanie pierwszej wersji pracy magisterskiej. Czwarty semestr poświęcony jest formułowaniu ostatecznej wersji pracy, poprawkom o charakterze edytorskim i językowym, a także przygotowaniu do egzaminu magisterskiego. Formy pracy w trakcie seminarium - prezentacje, dyskusje, omawianie i ocena próbek tekstów autorstwa uczestników seminarium. Praca magisterska powinna zawierać: - Część teoretyczną prezentującą pojęcia, definicje, typologie, historię zagadnienia oraz obecny stan badań nad daną kwestią. - Część empiryczną zawierająca raport z badań własnych przeprowadzonych przez studenta, np. metodą obserwacji lekcji, wywiadów z uczniami lub nauczycielami, ankietowania, analizy porównawczej programów lub podręczników, eksperymentu pedagogicznego czy też studium przypadku. Pierwszy semestr. |
Literatura: |
Kształt listy lektur zależy od tematów prac magisterskich studentów. Poniższe tytuły to propozycje, które będą uzupełniane w razie potrzeby o inne monografie, antologie, artykuły. Cohen, L., L. Manion, & K. Morrison (2000). Research Methods in Education. London: Routledge. Dakowska, M. (2003). Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warsaw: Warsaw University Press. Wilczyńska, W & Michońska-Stadnik, A. (2010) Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Avalon Van Peer, W. Hakemulder, F. & Zyngier, S. (2012) Scientific Methods for the Humanities. Amserdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company Dörnyei, Z. (2007) Research Methods in Applied Linguistics. Oxford: OUP. Mackey, A. & Gass, S. (eds.) (2012) Research Methods in Second Language Acquisition. A practical Guide. Wiley-Blackwell Dörnyei, Z. 2001 Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge: CUP Doughty, C. & M. H. Long (2003). The Handbook of Second Language Acquisition. Malden: Blackwell. Ellis, R. (2008). The Study of Second Language Acquisition. Oxford: OUP. Fontana, D. (1991). Psychology for teachers. Basingstoke: Macmillan. Gass, S. & Selinker L. (2001) Second Language Acquisition. An Introductory Course. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Harmer, J. (2001). The Practice of English language Teaching, Longman Kaplan, R. (ed). (2002). The Oxford Handbook of Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press. Lightbown, P. & Spada, N. (2006). How languages are learned. Oxford: OUP. Mitchell, R. & Myles, F. (2004) Second Language Learning Theories. New York: Hodder Arnold Richards, J. & Renandya C. (eds.) (2002). Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP. |
Efekty uczenia się: |
Student: • Zna i rozumie główne trendy rozwojowe językoznawstwa stosowanego istotne dla tematu seminarium (P7S_WG) • Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w celu formułowania problemów badawczych (P7S_WG) • Dokonuje właściwego doboru źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonuje oceny, krytycznej analizy, syntezy oraz twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji (P7S_UW) • Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie doboru i zastosowania właściwych metod pracy, i narzędzi do selekcji materiału, w tym technik informacyjno-komunikacyjnych (P7S_UW) • Potrafi zastosować różnorodne metody i techniki w procesie weryfikacji hipotez badawczych dotyczących uczenia się i znajomości języków (P7S_UW) • Umie publicznie prezentować swoje argumenty i opinie. Potrafi komunikować się na temat specjalistyczne dotyczące uczenia się i znajomości języków ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (P7S_UK) • Potrafi prowadzić debatę posługując się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii (P7S_UK) • Podczas dyskusji na zajęciach nabywa umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa (P7S_UK) • Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści (P7S_KK) • Umie samodzielnie planować własne uczenie się i pracę nad dyplomem (P7S_UU) |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne jest 20% nieobecności w semestrze. Wymagania na koniec semestru (1 semestr) • Aktywne uczestnictwo przez cały semestr • Jedna prezentacja (dostarczony materiał) • Wybór TEMATU pracy dyplomowej • Przygotowanie części LISTY BIBLIOGRAFICZNEJ • Przygotowanie PLANU PRACY Wymagania na koniec semestru (2 semestr) • Aktywny udział w dyskusji przez cały semestr • Jedna prezentacja (w artykule badawczym) • Jedna prezentacja (na temat pracy) • Wybór metod badawczych • Przekazanie PIERWSZEGO ROZDZIAŁU |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.