Historia rodziny 1700-1914
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-KB241 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.903
|
Nazwa przedmiotu: | Historia rodziny 1700-1914 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z kultury brytyjskiej |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony dla studentów drugiego stopnia, poświęcony jest zagadnieniom życia prywatnego i rodzinnego w XVIII i XIX wieku. Część pierwsza skupia się na omówieniu nowego modelu blisko zżytej rodziny, coraz bardziej skoncentrowanej na dzieciach. Część druga prezentuje model rodziny wiktoriańskiej, szczególnie pod względem różnic i podobieństw wobec wcześniejszej epoki. Przykłady oraz liczne ilustracje dotyczą zarówno rodziny królewskiej jak i jej uboższych poddanych. Tematyka zajęć obejmuje między innymi męskie i kobiece role społeczne, sentymentalizację dzieciństwa, społeczne rytuały przejścia oraz stosunek do seksualności. |
Pełny opis: |
Plan kursu: 1. Sposoby badania relacji rodzinnych, metody badawcze i podstawowe zagadnienia historii rodziny. 2. Wiek XVIII: małżeństwo przyjacielskie. Relacje pomiędzy małżonkami. Nacisk na osobistą wolność i dążenie do przyjemności. Rousseau, Voltaire. 3. Wiek XVIII: relacje rodzice-dzieci. Zmiana znaczenia dziecka dla rodziny. Nowa Matka - ideał i rzeczywistość. Koncepcje Rousseau na temat życia rodzinnego (Emile). Popularyzacja karmienia piersią. 4. Prawna strona małżeństwa. The Matrimonial Causes Act. Nieformalne sposoby zawierania małżeństw. Legalne i nielegalne sposoby rozwiązywania związku małżeńskiego. 5. Ciągłość i zmiana w życiu rodzinnym na przestrzeni od XVIII do XIX wieku. Wolnomyśliciele i wartości mieszczańskie. Odrębne sfery kobiet i mężczyzn. 6. Rodzina królewska w XVIII i XIX wieku jako przykład zmian dominującego modelu życia rodzinnego. Nowy ideał monarchii jako modelowej rodziny. 7. Wiek XIX: mężczyźni i kobiety. Role płci w rodzinie wiktoriańskiej. Funkcje służby domowej. Rytuałyy religijne w rodzinie. 8. Wiek XIX: małżeństwo mieszczańskie - mit i rzeczywistość. 9. Rytuały przejścia i sposoby spędzania wolnego czasu w Anglii wiktoriańskiej. Zaloty, ślub, żałoba. Odwiedziny, wakacje, święta. 10. Dzieciństwo wiktoriańskie: sentymentalizm a rzeczywistość. Stosunek do zwierząt. 11. Seksualność w Anglii wiktoriańskiej: seks w małżeństwie, antykoncepcja, prostytucja, obsesja masturbacji. 12. Edukacja wiktoriańska: klasa i płeć w edukacji. Zaangażowanie państwa w sprawy prywatne obywateli. 13. Zmiana i ciągłość po XIX wieku. Epoka edwardiańska. Zmniejszenie liczebności rodziny, prawa kobiet, spadek znaczenia służby domowej. W przypadku prowadzenia zajęć w systemie zdalnym - zajęcia będą odbywały się z użyciem platformy Moodle, Youtube, GoogleMeet. Większość zajęć będzie odbywać się asynchronicznie - studenci otrzymają materiały co tydzień poprzez USOSMail, co kilka tygodni przewidziane jest spotkanie online (GoogleMeet) w czasie rzeczywistym, w godzinach przewidzianych w programie na zajęcia. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Dyżury dla studentów: poniedziałki 10.30-12.00 (GoogleMeet po umówieniu mailowym) |
Literatura: |
Abbott, Mary, Family Ties. English Families 1540 - 1920. London and N.Y.: Routledge, 1993. Anderson, Michael, Approaches to the History of the Western Family 1500 - 1914. London: MacMillan, 1980. Badinter, Elizabeth, Historia miłości macierzyńskiej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 1998. Bartley, Paula, The Changing Role of Women 1815-1914. London: Hodder and Stoughton, 1996. Chartier, Roger ed., Historia Życia Prywatnego. Tom 3. Od renesansu do oświecenia. Wrocław: Ossolineum, 1999. Davies, Jennifer, The Victorian Kitchen. London: BBC Books, 1989. Houghton, Walter E., The Victorian Frame of Mind. New Haven and London: Yale U.P., 1976. Mitchell, Sally, Daily Life in Victorian England. London: Greenwood Press, 1996. Perrot, Michelle ed., Historia Życia Prywatnego. Tom 4. Od rewolucji francuskiej do I wojny światowej. Wrocław: Ossolineum, 1999. Randall, Rona, The Model Wife. Nineteenth-century style. London: the Herbert Press, 1989. Stone, Lawrence, The Family, Sex and Marriage in England 1500-1800. London: Penguin, 1979. Stone, Lawrence, The Road to Divorce. England 1530-1987. Oxford: Oxford University Press, 1992. |
Efekty uczenia się: |
Dotyczy studentów rozpoczynających studia w latach 2022/2023 do 2024/2025: Wiedza: Student poznaje najważniejsze nurty i kierunki badań kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej. Student pogłębia wiedzę o złożoności kultur jako systemów, przyjmując za podstawę antropologię kultury. Student zgłębia realia historyczne, polityczne, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego. Umiejętności: Student rozwija umiejętność posługiwania się terminologią kulturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej. Student potrafi zastosować metodologię kulturoznawczą. Kompetencje: Student świadomie uczestniczy w kulturze. Student ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty i logiczny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa Dotyczy studentów rozpoczynających studia w roku 2025/2026: K_W01: w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) odniesieniu do kulturowej historii rodziny. K_W06: W pogłębionym stopniu wybrane dylematy i zagadnienia współczesnej cywilizacji w temacie kulturowej historii rodziny w świetle różnych dyscyplin naukowych, w ramach zajęć przewidzianych w programie oraz wybieranych według zainteresowań. K_U01:w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych dotyczących tematycznie historii rodziny, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia). K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Prace pisemne i testy w trakcie trwania kursu (weryfikacja: W, U), końcowy egzamin ustny (weryfikacja: W, U, K). Dozwolone jest 3 nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Babilas | |
Prowadzący grup: | Dorota Babilas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Babilas | |
Prowadzący grup: | Dorota Babilas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.