Wstęp do kulturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L1ICS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kulturoznawstwa |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia przedstawiające perspektywy nauki o kulturze, umożliwiające studentom analizę kulturoznawczą zjawisk i tekstów kultury. Studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi narzędziami potrzebnymi do analizowania różnorodnych tekstów kultury, a także metodologią kulturoznawczą. Uczą się doceniać złożoność zjawisk kulturowych, rozumieć kształtujące je procesy i rozpoznawać ich rolę w społeczeństwie. |
Pełny opis: |
Zajęcia przygotowują do analizy tekstów i zagadnień kultury oferując połączenie teorii z praktyką. Studenci poznają narzędzia i metodologie przydatne w kulturoznawstwie. Tematyka obejmuje: 1. Antropologia kulturowa 2. Pamięć kulturowa 3. Badania nad przestrzenią miejską 4. Kultura kulinarna 5. Kultura materialna i konsumpcjonizm 6. Moda 7. Sztuka i fotografia 8. Komiksy 9. Filmy i seriale 10. Gry 11. Adaptacje 12. Kultura postcyfrowa 13. Muzyka popularna |
Literatura: |
Appadurai, Arjun. “Introduction: Commodities and the Politics of Value” [w:] The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective. Red. Arjun Appadurai. CUP, 1986, 3–63. Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art. An Introduction. McGraw Hill, 2008. Buckley, Cheryl and Hazel Clark. “Conceptualizing Fashion in Everyday Lives” [w:] Design Issues, tom 28 nr 4. Jesień 2012, 18-28. Clarke, John. “Dupes and Guerillas” [w:] The Consumer Society Reader. Red. Lee, Martyn, J. Blackwell, 2000. Couniham, Carole and Penny Van Esterik. Food and Culture. A Reader. Routledge, 2013. Douglas, Mary and Baron Isherwood. “The Uses of Goods” [w:] The Consumer Society Reader. Red. Lee, Martyn, J. Blackwell, 2000. Erll, Astrid, Ansgar Nünning (red.). Cultural Memory Studies. An International and Interdisciplinary Handbook. De Gruyter, 2008. Hubbard, Phil. City. Routledge, 2006. Hutcheon, Linda i Siobhan O'Flynn. A Theory of Adaptation. Routledge, 2013. [ch. 1] Jordan, Spencer. “Introduction” [w:] Postdigital Storytelling. Routledge, 2019. Longhurst, Brian. “Arguments and Framework” [w:] Popular Music and Society. Cambridge: Polity Press, 1996. Levinson, Paul “Why ‘New’ New Media?” [w:] New New Media. Pearson 2012. McCloud, Scott. Understanding Comics: The Invisible Art. William Morrow, 1993. Ryan, Marie-Laure. “Beyond Myth and Metaphor” [w:] Avatars of Story. University of Minnesota Press, 2006. Strinati, Dominic. An Introduction to Theories of Popular Culture. Routledge, 2004. Wise, Michael D. and Jennifer Jensen Wallach. The Routledge History of American Foodways. Routledge, 2016. [introduction and ch. 5] Woodward, Ian. “The Material as Culture.” Understanding Material Culture. Sage, 2007. Teksty uzupełniające van Dijck, José. The Culture of Connectivity. Oxford UP, 2013. Sanders, Julie. Adaptation and Appropriation. Routledge, 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studenci znają i rozumieją: - w zaawansowanym stopniu specyfikę kulturoznawstwa w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01) - w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem, literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej (K_W02) - w zaawansowanym stopniu złożoność i pluralizm kultur, kody kultury, oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury (K_W09) Umiejętności Studenci potrafią: - posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa (K_U01) - analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym (K_U03) - rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych (K_U06) Kompetencje społeczne Studenci są gotowi do: - efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów (K_K05) - dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych (K_K06) Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne, test końcowy. Dopuszczalne są 3 nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Aneta Dybska, Jack Harrison, Lucyna Krawczyk-Żywko, Paweł Rutkowski, Maria Szafrańska-Chmielarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.