Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do językoznawstwa CLIL 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1ILG-CLIL2
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do językoznawstwa CLIL 2
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kontynuacja przedmiotu z poprzedniego semestru. Celem kursu jest wprowadzenie do nauki o języku, rozumianej jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Omawiane zagadnienia obejmują semantykę (kodowy model komunikacji językowej; relacje leksykalne; metonimia i metafora pojęciowa; polisemia) i pragmatykę (podstawowe pojęcia teoretyczne; rola kontekstu i inferencji w komunikacji językowej; zasada kooperacji Grice’a i maksymy konwersacyjne; implikatury konwersacyjne; uprzejmość językowa; akty mowy; język i kultura). Kurs obejmuje szerokie i zróżnicowane spektrum ćwiczeń w zakresie użycia mówionego i pisanego języka angielskiego dla celów akademickich.

Pełny opis:

Kontynuacja przedmiotu z poprzedniego semestru. Celem kursu jest wprowadzenie do nauki o języku, rozumianej jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Omawiane zagadnienia obejmują tematy z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej. Punktem wyjścia jest omówienie kodowego modelu komunikacji językowej, zaś tematy omawiane w dalszej części kursu służyć mają m. in. rozważaniom, na ile model ten jest w stanie wyjaśnić zjawisko komunikowania znaczenia w języku naturalnym. Zagadnienia semantyczne omawiane w ramach kursu obejmują kwestię relacji leksykalnych, a także omówienie dwóch istotnych mechanizmów pojęciowych: mechanizmu metonimii i mechanizmu metafory pojęciowej oraz ich roli w motywowaniu polisemii. Z kolei zagadnienia z zakresu pragmatyki obejmują omówienie podstawowych pojęć teoretycznych oraz rozważania nad rolą kontekstu i inferencji w komunikacji językowej. Dalszym krokiem jest omówienie teorii Grice’a, jego zasady kooperacji oraz precyzujących ją maksym konwersacyjnych, a także mechanizmu implikatury konwersacyjnej. Ta część kursu stanowi również wprowadzenie do kolejnych dwóch pragmatycznych modeli teoretycznych: teorii aktów mowy Austina i teorii uprzejmości językowej (model Brown i Levinsona). Dyskusja w ramach kursu kończy się rozważaniami nad relacjami pomiędzy językiem, myślą ludzką i kulturą. Kurs obejmuje szerokie i zróżnicowane spektrum ćwiczeń w zakresie użycia mówionego i pisanego języka angielskiego dla celów akademickich. W szczególności w tym obszarze tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia jak: struktura wywodu akademickiego; omówienie założeń teoretycznych wywodu; analiza danych językowych z wykorzystaniem narzędzi zaproponowanych w przyjętej ramie teoretycznej; cytowanie, parafrazowanie, robienie odsyłaczy bibliograficznych w tekście, redakcja bibliografii)

Literatura:

Yule, George. 2006. The study of language. [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press (wybrane rozdziały)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją:

- K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad językiem w ramach filologii angielskiej w odniesieniu do zagadnień z zakresu semantyki i pragmatyki

- K_W04 w zaawansowanym stopniu powiązania języka z procesami historyczno-kulturowymi, w szczególności w odniesieniu do zjawisk semantycznych i pragmatycznych

- K_W05 w zaawansowanym stopniu semantykę i pragmatykę języka angielskiego

- K_W08 w zaawansowanym stopniu rolę procesów semantycznych, w szczególności rolę metafory i metonimii pojęciowej, oraz procesów pragmatycznych jako mechanizmów motywujących zmiany językowe

- K_W13 uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka i modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego, z naciskiem na zastosowanie teoretycznej wiedzy z zakresu semantyki i pragmatyki w rozwijaniu skutecznych metod nauczania angielskiego jako języka obcego

Umiejętności

Studenci potrafią:

- K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej

- K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe przy użyciu teoretycznego aparatu pojęciowego z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej

- K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w odniesieniu do zjawisk i zagadnień z zakresu semantyki i pragmatyki językoznawczej

- K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele dotyczące analizy zjawisk semantycznych i pragmatycznych

- K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, zarówno w przygotowywanych w ramach kursu pracach pisemnych, jak i w prezentacjach ustnych i swobodnych wypowiedziach w dyskusji dotyczącej omawianych w ramach kursu zagadnień semantycznych i pragmatycznych

Kompetencje społeczne

Studenci są gotowi do:

- K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych, w szczególności w zakresie poszanowania własności intelektualnej w pracy akademickiej, sprawiedliwej współpracy z innymi w pracach zespołowych oraz poszanowania zdania innych osób w swobodnych dyskusjach w ramach zajęć

- K_K04 podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów, w szczególności dzięki głębszemu poznaniu semantycznych i pragmatycznych mechanizmów komunikacji językowej

- K_K05 efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażanie siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny, oraz uczestniczenia w inicjatywach społecznych i kulturalnych korzystając z różnych form i mediów, w szczególności w odniesieniu do zagadnień semantycznych i pragmatycznych omawianych w ramach kursu oraz dzięki umiejętnościom językowym zdobytym w ramach kursu

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność

- aktywność na zajęciach

- 3 do 5 prac pisemnych (omówienie teoretycznego podejścia do zjawiska; analiza danych empirycznych przy użyciu narzędzi zaproponowanych w podejściu teoretycznym)

- przygotowanie prezentacji

- test śródsemestralny

- test końcowy

Dopuszczalne są 3 nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Kisielewska-Krysiuk, Agata Kochańska, Paweł Kornacki, Maciej Rosiński, Ewa Wałaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Kochańska
Prowadzący grup: Marta Kisielewska-Krysiuk, Agata Kochańska, Paweł Kornacki, Maciej Rosiński, Ewa Wałaszewska, Ewelina Wnuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)