Wstęp do językoznawstwa 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L1ILG1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa 1 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia i stanowi wprowadzenie do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy: 1. wprowadzenie: co to jest językoznawstwo; pochodzenie języka; język jako system znaków. 2. Cechy języka; ludzki język a systemy komunikacji w świecie zwierząt 3. Rozwój pisma 4/8 Morfologia 9. Akwizycja pierwszego języka. 10. Język, umysł i mózg. |
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiów pierwszego stopnia i stanowi wprowadzenie do nauki o języku rozumianej zarówno jako obszar rozważań teoretycznych, jak również jako dziedzina wiedzy o potencjalnych zastosowaniach praktycznych. Wśród omawianych zagadnień pojawiają się następujące tematy: 1. Wprowadzenie: co to jest językoznawstwo; pochodzenie języka; język jako system znaków; pojęcie znaku; typologia znaków (ikony, indeksy i symbole); arbitralność w języku; ikoniczność i indeksykalność języka; język jako system znaków składający się z leksykonu i gramatyki; obszary opisu języka (fonetyka i fonologia, semantyka i pragmatyka, morfologia i składnia). 2. Cechy języka; ludzki język a systemy komunikacji w świecie zwierząt 3. Rozwój pisma (piktogramy, ideogramy i logogramy; pismo sylabiczne; pismo alfabetyczne) 4. Morfologia 1: sposoby wzbogacanie leksykonu 5/6. Morfologia 2: podstawowe pojęcia morfologii; analiza morfologiczna języków egzotycznych 7/8 Morfologia 3: wybrane zagadnienia słowotwórstwa angielskiego (ćwiczenia dot. podziału słów na morfemy, gramatyczne i semantyczne kryteria w ustalaniu struktury morfologicznej słowa; pojęcia kategorii i typu słowotwórczego) 9. Akwizycja pierwszego języka: imitacja czy konstruowanie języka; nadmierna generalizacja reguł gramatycznych jako dowód, iż język nie jest przez dzieci nabywany wyłącznie poprzez imitację; cechy i rola języka opiekuna dziecka w procesie akwizycji; etapy akwizycji; akwizycja gramatyki i leksykonu. 10. Język, umysł i mózg: rozróżnienie pomiędzy umysłem a mózgiem; z jakich danych empirycznych możemy czerpać wiedzę o tym, jak wiedza językowa reprezentowana jest w naszym umyśle (przejęzyczenia, wyrażenia "na końcu języka"); z jakich danych empirycznych możemy czerpać wiedzę o językowym procesowaniu w mózgu (afazja Broki, afazja Wernickego); jak interpretować te dane (rola lewej półkuli, rola obszaru Broki i obszaru Wernickego; teoria lokalizacji). |
Literatura: |
Yule, George. 2006. The study of language [3 wydanie]. Cambridge: Cambridge University Press (rozdziały 1-3, 6-7, 13-14) |
Efekty uczenia się: |
Zamierzonym efektem kształcenia jest zdobycie podstawowej wiedzy o języku angielskim, w szczególności o jego morfologii, o pochodzeniu języka, o języku jako sytemie znaków, o języku na tle innych zwierzęcych systemów komunikacji, o systemach pisma, o akwizycji pierwszego języka oraz o języku, umyśle i mózgu. Kolejnym zamierzonym efektem ksztalcenia jest również znajomość podstawowych pojęć i problematyki współczesnego językoznawstwa oraz metodologii naukowej w dziedzinach językoznawczych, znajomość wspólczesnych nurtów i kierunków badań językoznawczych, umiejętność posługiwania się podstawową terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej oraz umiejętność stosowania podstawowej metodologii językoznawczej. Wiedza ta oraz zdobyte umiejętności stanowią podstawę do uczestnictwa w kursach językoznawczych na dalszych etapach kształcenia w Instytucie Anglistyki. Zamierzonym efektem kształcenia jest znajomość podstawowych pojęć i problematyki współczesnego językoznawstwa, która stanowi podstawę do uczestnictwa w kursach językoznawczych na dalszych etapach kształcenia w Instytucie Anglistyki. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kurs prowadzony jest w formie dyskusji i ćwiczeń praktycznych. Zajęcia i zaliczenie w trybie stacjonarnym. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć Podstawą oceny końcowej jest wynik zaliczeniowego testu pisemnego. Ocena końcowa studenta może zostać podwyższona dzięki punktom dodatkowym, jakie student może uzyskać za ocenę z testu śródsemestralnego oraz za średnią ocen z trzech prac domowych. Zaliczenie poprawkowe kursu następuje na podstawie wyniku poprawkowego pisemnego testu zaliczeniowego Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Dopuszczalna liczba nieobecności: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.