Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L1ILS-CLIL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 2 |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich. Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. |
Pełny opis: |
Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich. Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. Tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia, jak: interpretacja tezy eseju, struktura eseju i paragrafu, akademicki styl pisania. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego. Kurs jako całość ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i technikami pracy z tekstem literackim na poziomie akademickim. Kurs dzieli się na trzy części poświęcone dramatowi, poezji i utworom narracyjnym. Kolejność części zależy od prowadzącego. W części poświęconej poezji studenci poznają główne zagadnienia dotyczące budowy i kompozycji wiersza, metrum, figur stylistycznych, jednocześnie zapoznając się z najpopularniejszymi gatunkami poetyckimi angielskiego obszaru językowego. Część poświęcona dramatowi rozpoczyna się od analizy fragmentów Poetyki Arystotelesa, a następnie koncentruje się na dramacie elżbietańskim, którego przykłady omawiane są w mniej więcej tym samym czasie na zajęciach z historii literatury angielskiej. W części poświęconej utworom narracyjnym studenci poznają podstawowe terminy z zakresu narratologii, których przykłady omawiane są na podstawie wybranych fragmentów prozy. Podczas kursu analizuje się również filmowe lub teatralne adaptacje omawianych sztuk lub/i innego tekstu literackiego. Równolegle z zagadnieniami merytorycznymi, kurs uczy słownictwa akademickiego, konstruowania krótkich form pisania o literaturze (paragraf/krótki esej), wypowiadania się z użyciem poprawnego gramatycznie akademickiego języka. |
Literatura: |
Paul Fussell, Poetic Meter and Poetic Form (fragmenty); Sh. Rimmon-Kennan, Narrative Fiction (fragmenty); Aristotle, Poetics (fragmenty); oraz teksty wybrane przez poszczególnych prowadzących. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studenci znają i rozumieją: K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą w ramach filologii angielskiej omawiane podczas zajęć Umiejętności Studenci potrafią: K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa omawianym podczas zajęć, np. gatunki i rodzaje literackie, budowa wiersza, stopy metryczne, rodzaje narracji, fokalizacja, etc. K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w formie eseju akademickiego, recenzji sztuki teatralnej lub recenzji adaptacji filmowej. K_U06 rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Kompetencje społeczne Studenci gotowi są do: K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu, itp. K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa w oparciu o przedłożone eseje akademickie (3-5) i sprawdzian pisemny z praktycznej znajomości omawianych zagadnień. Dopuszczalne są trzy nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pypeć | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Błaszkiewicz, Maria Błaszkiewicz, Irena Księżopolska, Katarzyna Myśliwiec, Przemysław Uściński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.