Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1ILS-CLIL2
Kod Erasmus / ISCED: 09.201 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa CLIL 2
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia dla pierwszego roku studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich.

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej.

Pełny opis:

Pierwsza część dwusemestralnego kursu wchodzącego w zakres programu pierwszego roku studiów licencjackich.

Kurs ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami, narzędziami językowymi i technikami pracy z tekstem literackim i kulturowym, niezbędnymi do przeprowadzenia krytycznej analizy na poziomie akademickim. Kurs obejmuje zajęcia o poezji, dramacie, przedstawieniach teatralnych, prozie narracyjnej i studiach nad adaptacjami dzieł literackich, oraz stanowi praktyczne wprowadzenie do pisania esejów krytycznych, recenzji sztuk teatralnych i adaptacji filmowych tekstów literatury angielskiej. Tematyka kursu obejmuje takie zagadnienia, jak: interpretacja tezy eseju,

struktura eseju i paragrafu, akademicki styl pisania. Jest to również intensywny kurs języka angielskiego dla celów akademickich w zakresie języka pisanego i mówionego.

Kurs jako całość ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i technikami pracy z tekstem literackim na poziomie akademickim. Kurs dzieli się na trzy części poświęcone dramatowi, poezji i utworom narracyjnym. Kolejność części zależy od prowadzącego. W części poświęconej poezji studenci poznają główne zagadnienia dotyczące budowy i kompozycji wiersza, metrum, figur stylistycznych, jednocześnie zapoznając się z najpopularniejszymi gatunkami poetyckimi angielskiego obszaru językowego. Część poświęcona dramatowi rozpoczyna się od analizy fragmentów Poetyki Arystotelesa, a następnie koncentruje się na dramacie elżbietańskim, którego przykłady omawiane są w mniej więcej tym samym czasie na zajęciach z historii literatury angielskiej. W części poświęconej utworom narracyjnym studenci poznają podstawowe terminy z zakresu narratologii, których przykłady omawiane są na podstawie wybranych fragmentów prozy. Podczas kursu analizuje się również filmowe lub teatralne adaptacje omawianych sztuk lub/i innego tekstu literackiego. Równolegle z zagadnieniami merytorycznymi, kurs uczy słownictwa akademickiego, konstruowania krótkich form pisania o literaturze (paragraf/krótki esej), wypowiadania się z użyciem poprawnego gramatycznie akademickiego języka.

Literatura:

Paul Fussell, Poetic Meter and Poetic Form (fragmenty); Sh. Rimmon-Kennan, Narrative Fiction (fragmenty); Aristotle, Poetics (fragmenty); oraz teksty wybrane przez poszczególnych prowadzących.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją:

K_W01 w zaawansowanym stopniu specyfikę filologii angielskiej w odniesieniu do dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk humanistycznych

K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą w ramach filologii angielskiej omawiane podczas zajęć

Umiejętności

Studenci potrafią:

K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa omawianym podczas zajęć, np. gatunki i rodzaje literackie, budowa wiersza, stopy metryczne, rodzaje narracji, fokalizacja, etc.

K_U03 analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym

K_U05 wyszukiwać informacje w różnych źródłach, poddać krytycznej ocenie źródło, ocenić przydatność informacji i dokonać analizy i syntezy informacji w formie eseju akademickiego, recenzji sztuki teatralnej lub recenzji adaptacji filmowej.

K_U06 rozpoznawać i posługiwać się kodami i konwencjami kulturowymi w interakcjach międzykulturowych

K_U08 planować i organizować pracę indywidualną i w zespole by skutecznie realizować wyznaczone cele

K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę i komunikować się w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

Kompetencje społeczne

Studenci gotowi są do:

K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu, itp.

K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa w oparciu o przedłożone eseje akademickie (3-5) i sprawdzian pisemny z praktycznej znajomości omawianych zagadnień.

Dopuszczalne są trzy nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pypeć
Prowadzący grup: Bartłomiej Błaszkiewicz, Maria Błaszkiewicz, Irena Księżopolska, Katarzyna Myśliwiec, Przemysław Uściński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-175b607b9 (2025-05-20)