Wybrane problemy gramatyki angielskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L2PAPAEG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.102
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy gramatyki angielskiej |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia z praktycznego angielskiego dla studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony usystematyzowaniu i pogłębieniu znajomości wybranych struktur gramatycznych, które są często źródłem błędów uczących się, oraz ćwiczeniu ich użycia w tekstach. Nacisk położony jest na rozwijanie świadomości strony semantycznej roli struktur gramatycznych i ich roli w komunikacji. |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony usystematyzowaniu i pogłębieniu znajomości wybranych struktur gramatycznych, które są często źródłem błędów uczących się, oraz ćwiczeniu ich użycia w tekstach. Nacisk położony jest na rozwijanie świadomości strony semantycznej roli struktur gramatycznych i ich roli w komunikacji. Wybór tematów obejmuje: 1. Rozwijanie świadomości gramatycznej: przypomnienie podstawowej terminologii opisu gramatycznego, ćwiczenia w poprawianiu błędów, błędy leksykalne i gramatyczne różnego typu i ich wpływ na zrozumienie tekstu. 2. Przedimki w tekście· Policzalność rzeczowników jako zjawisko kontekstowe;· Związek policzalności, liczby gramatycznej i określoności w użyciu przedimków· Generyczne użycia przedimków · Użycie przedimków w różnych typach tekstów 3. Zdania względne w tekstach· Podstawowe reguły użycia (zdania definiujące i niedefiniujące; wybór zaimków względnych, reguły interpunkcji)· Rola zdań względnych w tworzeniu tekstu 4. Zdania podrzędne dopełnieniowe: użycie bezokolicznika, gerundium lub form osobowych w zdaniu podrzędnym w zależności od wymagań czasownika głównego · Grupy czasowników w zależności od typu zdania dopełnieniowego (częściowo praca własna)· Różnice znaczenia w zależności od formy zdania dopełnieniowego 5. Mowa zależna i jej użycie w komunikacji· Reguły następstwa czasów i ich uzasadnienie semantyczne· Czasowniki wprowadzające mowę zależną · Relacjonowanie wypowiedzi w komunikacji: przekazywanie znaczenia, selekcja informacji, wybór rejestru, relacjonowanie z różnych punktów widzenia 6. Okresy warunkowe· Powtórzenie i rozszerzenie tradycyjnej klasyfikacji pedagogicznej· Semantyka okresów warunkowych: warunki otwarte i hipotetyczne, zależność między typem warunku, czasem gramatycznym a interpretacją· Spójniki używane w zdaniach warunkowych· Częste błędy |
Literatura: |
Biber, D. et al. (2002). Student Grammar of Spoken and Written English. Longman Collins Cobuild English Grammar. (1990) Collins. Carter, R., R. Hughes & M. McCarthy (2000). Exploring Grammar in Context. CUP.Gethin, H. (1992). Grammar in Context. Proficiency Level English. Nelson.Gołębiowska, L. (1993). A BOOK czy THE BOOK. O przedimkach w języku angielskim. WP.Graver, B. D. (1988) Advanced English Practice. OUP Foley, M. Hall, D. (2005). Longman Advanced Learners’ Grammar. LongmanLeech, G. & J. Svartvik (1996). A Communicative Grammar of English. Longman.Quirk, R. et al. (1985). A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman.Side, R. & G. Wellman (2000). Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Longman.Swan, M. (1996). Practical English Usage. Longman.Swan, M. & C. Walters (1997). How English Works. OUP.Thomson, A. J. & A.V. Martinet (1986). A Practical English Grammar. OUP.Vince, M. (1994). Advanced English Practice. Heinemann.Willim, E. & E. Mańczak-Wohlfeld (1997). A Contrastive Approach to Problems with English. PWN.Yule, G. (1998). Explaining English Grammar OUP. Hewings, Martin (2013) Advanced Grammar in Use. Cambridge Macpherson, Robin (2006) Advanced Written English.Wydawnictwo Naukowe PWN Macpherson, Robin (2006) English for Academic Purposes. Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Student zna zasady użycia przedimków w tekście i potrafi interpretować znaczenie przedimków w tekście.Student zna zasady użycia zdań względnych i potrafi zastosować je w tekście.Student rozumie różnice znaczenia wynikające z wyboru formy zdania dopełnieniowego i zna wymagania podstawowych czasowników co do formy zdania dopełnieniowego.Student potrafi zastosować gramatyczne reguły mowy zależnej i relacjonować wypowiedzenia w formie dostosowanej do kontekstu. Student rozumie znaczenie użycia form czasownikowych w okresach warunkowych i potrafi konstruować zdania z okresami warunkowymi wyrażające zamierzone znaczenia. Student potrafi rozpoznawać, poprawiać i wyjaśniać błędy w użyciu struktur będących przedmiotem kursu. Kody w programie studiów: K_U0 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
· Obecność i aktywność na zajęciach. · Przygotowywanie ćwiczeń zadanych do domu. · Zaliczenie testów śródokresowych · Zaliczenie testu końcowego Zaliczenie poprawkowe polega na uzyskaniu pozytywnego wyniku na pisemnym teście poprawkowym. Dopuszcza się 2-3, usprawiedliwione, nieobecności - do decyzji konkretnego prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.