Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kwestia rasowa a historia kina w USA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LA1312
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kwestia rasowa a historia kina w USA
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury amerykańskiej
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Biegła znajomość języka angielskiego.

Umiejętność czytania literatury oraz oglądania filmów w języku angielskim.

Skrócony opis:

Kurs omawia historię przedstawień Afroamerykanów i problemu rasy w amerykańskim filmie. Z jednej strony pokazuje, jak kluczowe jest znaczenie rasy w produkcjach przełomowych dla historii amerykańskiego kina, z drugiej zaś śledzi auto-przedstawienia Afroamerykanów oraz produkcje niezależne. Zajęcia badają tropy takie jak np. blackface, passing, figura czarnego gwałciciela oraz gatunki takie jak np. blaxploitation, interracial buddy movie, czy horror. Kurs wprowadza elementy historii kina oraz technik filmowych. Filmom będą towarzyszyć teksty krytyczne wprowadzające zarówno do historii stosunków międzyrasowych w USA, jak i historii kina.

Pełny opis:

Kurs omawia historię przedstawień Afroamerykanów i problemu rasy w zarówno w amerykańskim filmie głównego nurtu jak i kinie niezależnym. Z jednej strony pokazuje, jak kluczowe jest znaczenie rasy w produkcjach przełomowych dla historii amerykańskiego kina takich jak Narodziny Narodu" D. H. Griffitha (1915) czy „The Jazz Singer” Alana Croslanda (1927). Z drugiej strony prześledzi auto-przedstawienia Afroamerykanów oraz produkcje niezależne, począwszy od „Within Our Gates” Oscara Micheaux (1920), przez „Sweet Sweetback's Baadasssss Song” Melvina Van Peeblesa (1971), „Do the Right Thing” (Spike Lee 1989), po filmy z XXI wieku, takie jak „Moonlight” Barry’ego Jenkinsa (2016). Zajęcia badają pojęcia takie jak np. blackface, passing oraz gatunki takie jak np. blaxploitation, interracial buddy movie, czy horror. Kurs wprowadza elementy historii kina oraz technik filmowych. Filmom będą towarzyszyć teksty krytyczne wprowadzające zarówno do historii stosunków międzyrasowych w USA, jak i historii kina.

Literatura:

Filmy:

1. Ethnic Notions (Marlon Riggs, 1987)

2. The Birth of a Nation (David W. Griffith, 2015)

3. The Jazz Singer (Alan Crosland, 1927), Illusions (Julie Dash, 1982)

4. Imitation of Life (Douglas Sirk, 1959), Passing (Rebecca Hall, 2021)

5. Guess Who is Coming to Dinner (Stanley Kramer, 1967), The Defiant Ones, (Stanley Kramer, 1958)

6. Watermelon Man (Melvin Van Peebles, 1970), Sweet Sweetback's Baadasssss Song (Melvin Van Peebles, 1971)

7. Shaft (Gordon Parks, 1971), Foxy Brown (Jack Hill, 1974)

8. Panther, (Mario Van Peebles, 1995), Judas and the Black Messiah (Shaka King, 2021)

9. Do the Right Thing (Spike Lee, 1989), Poetic Justice (John Singleton, 1993)

10. Daughters of the Dust (Julie Dash, 1991), Beloved (Jonathan Demme, 1998)

11. Suture (Scott McGehee and David Siegel, 1993)

12. Django Unchained (Quentin Tarantino, 2012), Black Panther (Ryan Coogler, 2018), 12 Years a Slave (Steve McQueen, 2013)

13. Moonlight (Barry Jenkins, 2016)

14. Get Out (Jordan Peele, 2017)

Dodatkowa filmografia:

13th (Ava DuVernay, 2016)

Bones (Ernest R. Dickerson, 2001)

Brother from Another Planet (John Sayles, 1984)

Candyman (Nia DaCosta, 2021)

Eve's Bayou (Kasi Lemmons, 1997)

Ganja & Hess (Bill Gunn, 1973)

I Am Not Your Negro (Raoul Peck, 2016)

Lovecraft Country (Misha Green, 2020)

Malcolm X (Spike Lee, 1992)

Selma (Ava DuVernay, 2014)

Straight Outta Compton (F. Gary Gray, 2015)

Summer of Soul (Ahmir "Questlove" Thompson, 2021)

Tales From the Hood (Spike Lee, 1995)

Us (Jordan Peele, 2019)

Vampires vs. the Bronx (Oz Rodriguez, 2020)

Bibliografia

Baldwin, James. The Devil Finds Work. New York: Dell, 1970.

Berlant, Lauren. “National Brands, National Body: Imitation of Life.” The Female Complaint: The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture. Duke University Press, 2008, pp. 107-144.

Bogle, Tom. Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks: An Interpretive History of Blacks in American Films. Continuum, 1989.

Brody, Richard. “The Enduring Urgency of Spike Lee’s ‘Do the Right Thing’ at Thirty”. The New Yorker, June 28, 2019.

Collins, Patricia Hill. “Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images.” Black Feminist Thought. Routledge, 1990, pp. 67-78.

Gates Jr., Henry Louis. “’An Unfathomable Place’: A Conversation with Quentin Tarantino on Django Unchained (2012), Transition, vol. 112, 2013, pp. 47-66.

Gubar, Susan. “Spirit -Murder at the Movies. Blackface Lynchings.” Racechanges: White Skin, Black Face in American Culture. Oxford University Press, 1997, pp. 53-94.

Guerrero, Ed. “The Rise and Fall of Blacksploitattion.” Framing Blackness. Temple University Press, 1993, pp. 69-111.

hooks, bell. Black Looks: Race and Representation. Routledge, 2015.

Rogin, Michael. "Democracy and Burnt Cork: The End of Blackface, the Beginning of Civil Rights.” Refiguring American Film Genres, edited by Nick Browne, University of California Press, 1998, pp. 171-207.

Stam, Robert and Louise Spence. “Colonialism, Racism and Representation: An Introduction.” The Film Studies Reader, edited by M. Jancovich et al. Arnold, 2000.

Williams, Linda. Playing the Race Card: Melodramas of Black and White from Uncle Tom to O.J. Simpson. Princeton University Press, 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W03 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań filmoznawczych i kulturoznawczych w USA.

- K_W04 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania filmu amerykańskiego z procesami historyczno-kulturowymi, ze szczególnym uwzględnieniem historii stosunków międzyrasowych.

- K_W09 Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pluralizm kulturowy i rasowy, kody oraz strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury amerykańskiej.

Umiejętności

K_U01 Absolwent potrafi posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa w analizie filmu amerykańskiego.

K_U03 Absolwent potrafi analizować film amerykański w odpowiednim kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym.

K_U04 Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego kwestii rosowej w amerykańskim kinie.

Kompetencje społeczne

K_K05 Absolwent jest gotów do efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi poprzez wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny.

K_K06 Absolwent jest gotów do dodbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych.

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania:

- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, prace cząstkowe) 50%

- końcowe zaliczenie pisemne 50%

Do zaliczenia student musi uzyskać ponad 50% z każdej części.

Obecność: dopuszczalne są 3 nieobecności.

Zaliczenie poprawkowe: pisemne lub ustne na dyżurze wykładowcy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Pochmara-Ryżko
Prowadzący grup: Anna Pochmara-Ryżko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)