Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Angielski epos, jego źródła i rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LB2026
Kod Erasmus / ISCED: 09.203 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Angielski epos, jego źródła i rozwój
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs przekrojowy, ktorego celem jest ukazanie rozwojuu posu angielskiego w kontekście zachodniej tradycji epickiej (Homer i Wergiliusz), a także eposu rycerskiego (Ariosto, Tasso). Omawiane eposy angielskie to The Fairy Queen Spensera (obszerne fragmenty), Paradise Lost, Paradise Regained Johna Miltona

Pełny opis:

Kurs przekrojowy, ktorego celem jest ukazanie rozwoju eposu angielskiego w kontekście zachodniej tradycji epickiej. Kurs otwiera obszerny wstęp dotyczący klasycznych eposów Homera i Wergiliusza, które omawiane są w słynnych i istotnych tłumaczeniach Chapmana, Drydena, Pope'a, Cowpera i C.Day Lewisa, oraz fragmentów eposów włoskich Lodovica Ariosta i Torquata Tassa. Omawiane eposy angielskie to The Fairy Queen Spensera (obszerne fragmenty), oraz Paradise Lost i Paradise Regained Miltona

Literatura:

Bednarek, Bogusław (2001) Epos europejski (European Epic). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Bela, Teresa (1994) The Image of the Queen in Elizabethan Poetry. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Bell, Clair Hayden (1922) The Sister's Son in the Medieval German Epic. A study in the survival of matriliny. Berkeley: University of California Press.

Ben-Amos, D. (ed.) (1976) Folklore Genres. Austin: University of Texas Press.

Beye, Charles Rowan (1993) Ancient Epic Poetry, Homer, Apollonius Virgil. Ithaca and London: Cornell University Press.

Bowra, C. M. (1952) Heroic Poetry. London: Macmillan.

Burns, N. T., and Reagan Christopher, (ed.) (1976) Concepts of the Hero in the Middle Ages and the Renaissance. London: Hodder and Stoughton.

Bystydzienska, Grażyna(1982) The English Mock-Heroic Poem of the 18th century. Warsaw: PWN.

Draper, R. P. (ed.) (1990) The Epic: Developments in Criticism. London: Macmillan.

Haber, Tom Burns (1931) A Comparative Study of the Beowulf and the Aeneid. Princeton: Princeton University Press.

Hunter, G. K. (1980) Paradise Lost, London: George Allen and Unwin.

Levy, G. R. (1953) The Sword from the Rock, An Investigation into the Origins of Epic Literature and the Development of the Hero. London: Faber and Faber.

Lewis, C. S. (1942) A Preface to Paradise Lost. London: Oxford University Press.

Miller, Dean A. (2000) The Epic Hero. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press.

Nicholson, Lewis E. (ed.) (1963) An Anthology of Beowulf Criticism. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Revard, Stella Purce (1980) The War in Heaven, Paradise Lost and the Tradition of Satan's Rebellion. Ithaca and London: Cornell University Press.

Steadman, John M. (1968) Milton's Epic Characters. Image and Idol. Chapel Hill: The University of North Carolina Press.

Steadman, John M. (1987) Milton and the Paradoxes of Renaissance Heroism. Baton Rouge and London: Louisiana State University Press.

Tillyard, E. M. W. (1966) The English Epic and its Background. New York: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Studenci znają i rozumieją:

- w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa w zakresie badan nad eposem na tle dziedziny nauk humanistycznych

- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych na temat eposu angielskiego i jego korzeni

- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych , a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w kontekście historii i rozwoju eposu angielskiego i jego korzeni

- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

Umiejętności

Studenci potrafią:

- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa w kontekście badan nad eposem

- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych nad historia i rozwojem eposu angielskiego, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki rozwoju i historii eposu angielskiego

- w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie dotyczące rozwoju i historii eposu angielskiego kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym

- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w badaniach nad eposem angielskim i jego korzeniami

- samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego

Kompetencje społeczne

Studenci są gotowi do:

- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu

- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w ramach kursu, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce o eposie

- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie badan nad eposem angielskim i jego korzeniami

- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych

Kształcenie językowe na poziomie B2+.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie i zaliczenie poprawkowe w formie ustnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)