Angielski epos, jego źródła i rozwój
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-LB2026 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.203
|
Nazwa przedmiotu: | Angielski epos, jego źródła i rozwój |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs przekrojowy, ktorego celem jest ukazanie rozwojuu posu angielskiego w kontekście zachodniej tradycji epickiej (Homer i Wergiliusz), a także eposu rycerskiego (Ariosto, Tasso). Omawiane eposy angielskie to The Fairy Queen Spensera (obszerne fragmenty), Paradise Lost, Paradise Regained Johna Miltona |
Pełny opis: |
Kurs przekrojowy, ktorego celem jest ukazanie rozwoju eposu angielskiego w kontekście zachodniej tradycji epickiej. Kurs otwiera obszerny wstęp dotyczący klasycznych eposów Homera i Wergiliusza, które omawiane są w słynnych i istotnych tłumaczeniach Chapmana, Drydena, Pope'a, Cowpera i C.Day Lewisa, oraz fragmentów eposów włoskich Lodovica Ariosta i Torquata Tassa. Omawiane eposy angielskie to The Fairy Queen Spensera (obszerne fragmenty), oraz Paradise Lost i Paradise Regained Miltona |
Literatura: |
Bednarek, Bogusław (2001) Epos europejski (European Epic). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Bela, Teresa (1994) The Image of the Queen in Elizabethan Poetry. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Bell, Clair Hayden (1922) The Sister's Son in the Medieval German Epic. A study in the survival of matriliny. Berkeley: University of California Press. Ben-Amos, D. (ed.) (1976) Folklore Genres. Austin: University of Texas Press. Beye, Charles Rowan (1993) Ancient Epic Poetry, Homer, Apollonius Virgil. Ithaca and London: Cornell University Press. Bowra, C. M. (1952) Heroic Poetry. London: Macmillan. Burns, N. T., and Reagan Christopher, (ed.) (1976) Concepts of the Hero in the Middle Ages and the Renaissance. London: Hodder and Stoughton. Bystydzienska, Grażyna(1982) The English Mock-Heroic Poem of the 18th century. Warsaw: PWN. Draper, R. P. (ed.) (1990) The Epic: Developments in Criticism. London: Macmillan. Haber, Tom Burns (1931) A Comparative Study of the Beowulf and the Aeneid. Princeton: Princeton University Press. Hunter, G. K. (1980) Paradise Lost, London: George Allen and Unwin. Levy, G. R. (1953) The Sword from the Rock, An Investigation into the Origins of Epic Literature and the Development of the Hero. London: Faber and Faber. Lewis, C. S. (1942) A Preface to Paradise Lost. London: Oxford University Press. Miller, Dean A. (2000) The Epic Hero. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press. Nicholson, Lewis E. (ed.) (1963) An Anthology of Beowulf Criticism. Notre Dame: University of Notre Dame Press. Revard, Stella Purce (1980) The War in Heaven, Paradise Lost and the Tradition of Satan's Rebellion. Ithaca and London: Cornell University Press. Steadman, John M. (1968) Milton's Epic Characters. Image and Idol. Chapel Hill: The University of North Carolina Press. Steadman, John M. (1987) Milton and the Paradoxes of Renaissance Heroism. Baton Rouge and London: Louisiana State University Press. Tillyard, E. M. W. (1966) The English Epic and its Background. New York: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studenci znają i rozumieją: - w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa w zakresie badan nad eposem na tle dziedziny nauk humanistycznych - w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych na temat eposu angielskiego i jego korzeni - w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych , a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w kontekście historii i rozwoju eposu angielskiego i jego korzeni - pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego Umiejętności Studenci potrafią: - posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa w kontekście badan nad eposem - w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych nad historia i rozwojem eposu angielskiego, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego - wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki rozwoju i historii eposu angielskiego - w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie dotyczące rozwoju i historii eposu angielskiego kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym - rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w badaniach nad eposem angielskim i jego korzeniami - samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego Kompetencje społeczne Studenci są gotowi do: - kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu - wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych w ramach kursu, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce o eposie - krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie badan nad eposem angielskim i jego korzeniami - dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych Kształcenie językowe na poziomie B2+. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie i zaliczenie poprawkowe w formie ustnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.