Literatura gotycka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-LB2029 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.203
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura gotycka |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przegląd typów powieści gotyckiej i tradycji gotyckiej w literaturze angielskiej, od narodzin "klasycznej" powieści gotyckiej w II poł. XVIII w. - do wiktoriańskiej powieści grozy. (Lista lektur obejmuje również wybór opowiadań z antologii The Oxford Book of Gothic Tales.) Analiza kluczowych tekstów w kontekście społeczno-kulturowym epoki. Kontynuacja i ewolucja konwencji gotyckiej, przemiany języka i stylu, sposobu przedstawiania zła, przemocy i seksualności w utworach literackich. Reinterpretacja wybranych tekstów w świetle współczesnych teorii literackich, m.in. z pozycji krytyki psychoanalitycznej, feministycznej, poststrukturalistycznej. |
Pełny opis: |
W ramach kursu omówione zostaną najważniejsze powieści gotyckie, kluczowe zagadnienia gatunku, cechy charakterystyczne konwencji gotyckiej, w kontekście różnych opinii krytycznych na temat tradycji gotyckiej w literaturze. Powieść gotycką cechuje zmienność i różnorodność formy. Przedmiotem rozważań będzie m.in. transformacja gatunku na przestrzeni dwóch stuleci, od "klasycznej" powieści gotyckiej XVIII w. do wiktoriańskiej powieści grozy. Ewolucja gatunku była w znacznej mierze reakcją na nowe prądy artystyczne i literackie pojawiające się w kolejnych okresach historycznych. Analiza powieści gotyckich umożliwi prześledzenie tendencji rozwojowych w obrębie gatunku, w kontekście kulturowym epoki, w których powstawały. Krytycy zwracają też uwagę na społeczne i polityczne uwarunkowania gatunku. Bujny rozwój powieści gotyckiej występował zawsze w okresie konfliktów społecznych i politycznych. Szczytowym okresem popularności powieści gotyckiej była ostatnia dekada XVIII w., a więc czasy Rewolucji Francuskiej. Potwierdzeniem tej hipotezy może być kolejna fala popularności gotyku pod koniec XIX w. W ostatniej dekadzie epoki wiktoriańskiej pojawiają się oznaki zachwiania potęgi imperialnej Anglii i obawy przed regresem cywilizacyjnym. W tym kontekście pojawienie się takich postaci w literaturze, jak Drakula i Dr Jekyll, może być odczytane jako projekcja obaw przed zagrożeniami dla tradycyjnych wartości rodzinnych oraz społecznych struktur i instytucji wiktoriańskiej Anglii. Efektem ewolucji gatunku było pojawienie się nowych podgatunków w obrębie tradycji gotyckiej, m.in. dreszczowiec gotycki, opowieści grozy eksponujące zaburzenia w psychice i świadomości bohaterów literackich, opowieści o duchach, a także parodystyczne wersje gotyku w literaturze i filmie.Szeroki wybór tekstów gotyckich z różnych okresów, a także wybranych adaptacji filmowych, stwarza szerokie możliwości interpretacyjne z wykorzystaniem współczesnych metod analizy dzieła literackiego, np. z perspektywy krytyki psychoanalitycznej, feministycznej, poststrukturalistycznej. |
Literatura: |
Teksty źródłowe: Horace Walpole, The Castle of Otranto (1764) Ann Radcliffe, The Sicilian Romance (1790) Jane Austen, Northanger Abbey (1818) Mary Shelley, Frankenstein (1818) George Eliot, The Lifted Veil (1859) Sheridan Le Fanu-Carmilla (1872) Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886) Oscar Wilde, The Canterville Ghost Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1890) Opracowania: Baldick, Chris. 1987. In Frankenstein's Shadow. Clarendon Press. Botting, Fred. 1996. Gothic. Routledge. Botting, Fred. 2008. Gothic Romanced. Routledge. Freud, Sigmund. 1919. 'The Uncanny'. Gelder, Ken. 1994. Reading the Vampire. Routledge. Jackson, Rosemary. 1981. Fantasy: The Literature of Subversion. Methuen. Punter, David. 1996. The Literature of Terror. Vol.1-2. Longman. Punter, David, ed. 2001. A Companion to the Gothic. Blackwell Publishers. Jack G. Voller, 'The Literary Gothic' (www.litgothic.com/index_html.html) |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat :Literatura gotycka i rozwija swoje umiejętności analityczne. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy i czynny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Bystydzieńska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Bystydzieńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Bystydzieńska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Bystydzieńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki.