Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

William Blake - Słowo i obraz

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-LB2030
Kod Erasmus / ISCED: 09.203 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: William Blake - Słowo i obraz
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z literatury brytyjskiej
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs stawia sobie za cel przybliżenie postaci, przekonań i sztuki wczesnego poety romantycznego, wizjonera i artysty. Zajmiemy się głownie czytaniem wczesnych Ksiąg Proroczych Blake'a, interpretując zarówno tekst, jak i ilustracje. Szczególny nacisk zostanie położony na specyficzną symbolikę i estetykę artysty, oraz na sposoby interakcji słowa i obrazu. Studenci będą czytać wybrane wiersze z Pieśni Niewinności i Doświadczenia, Księgę Thel, Wizje Córek Albionu, Małżeństwo Nieba z Piekłem, Pierwszą Księgę Urizena, starając się wyłonić charakterystyczne motywy i zobaczyć wizję Blake'a jako spójną całość. Celem kursu jest także prześledzenie dojrzewania poetyckich koncepcji artysty - jego pojęć religii, duchowości, sztuki i wyobraźni. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu.

Pełny opis:

Kurs stawia sobie za cel przybliżenie postaci, przekonań i sztuki wczesnego poety romantycznego, wizjonera i artysty. Zajmiemy się głównie czytaniem wczesnych Ksiąg Proroczych Blake'a, interpretując zarówno tekst, jak i ilustracje. Szczególny nacisk zostanie położony na specyficzną symbolikę i estetykę artysty. Studenci będą czytać wybrane wiersze z Pieśni Niewinności i Doświadczenia, Księgę Thel, Wizje Córek Albionu, Małżeństwo Nieba z Piekłem, Pierwszą Księgę Urizena, starając się wyłonić charakterystyczne motywy i zobaczyć wizję Blake'a jako spójną całość. Celem kursu jest także prześledzenie dojrzewania poetyckich koncepcji artysty - jego pojęć religii, duchowości, sztuki i wyobraźni. Na początku kursu zajmiemy się omówieniem debaty o pozycji "sztuk siostrzanych" - poezji i malarstwa w XVIII i XIX wieku. Pozwoli to na przyjrzenie się zagadnieniom związanym z ut pictura poesis ("o wzajemnym oświetlaniu się sztuk") - w jaki sposób ilustracja dookreśla, zmienia lub interpretuje słowo pisane, i jak te dwa środki artystycznego wyrazu wchodzą ze sobą w relacje. Analizę poezji Williama Blake'a rozpoczniemy od wierszy z Pieśni Niewinności i Doświadczenia, ponieważ sa one punktem wyjścia do poźniejszych, dojrzałych koncepcji poety. Zobaczymy jak artysta sam interpretuje - poprzez ilustracje - własne utwory. Będzie to pretekstem do dyskusji nad pojęciami Niewinności i Doświadczenia, oraz Blake'a percepcją dojrzałości. Czytając Księgę Thel omówimy specyficzną symbolikę dzieł Blake'a, zarówno w poezji jak i malarstwie, oraz przedstawienie kobiecości, rolę doświadczenia i dorosłości. Małżeństwo Nieba z Piekłem będzie punktem wyjścia do analizy nastawienia Blake'a do konwencjonalnej religii i moralności. Przyjrzymy się przedstawieniu aniołów i diabłów, ironicznej wizji nieba i piekła, przekonaniu Blake'a że tylko dialektyka przeciwieństw prowadzi do kreatywności i postępu. Poemat Wizje Córek Albionu będzie stanowił kontynuację tematu konwencjonalnej moralności i religii, a także problemu płci kulturowej oraz tradycyjnych wyobrażeń dotyczacych ról męskich i żeńskich w społeczeństwie przełomu XVIII i XIX wieku.Na koniec kursu zostawimy sobie analizę Pierwszej Księgi Urizena, i będzie to spotkanie z dojrzała poezją Blake'a. Nasza dyskusja będzie głównie dotyczyć natury Stwórcy świata materii. Stworzyciel Blake'a jest upadłym Demiurgiem, przypominającym Stwórcę w religii gnozy. Można także go interpretować jako zasadę rozumu oddzieloną od wyobraźni, emocji i zmyslów. Przyjrzymy się negatywnej poetyce utworu i prześledzimy, w jaki sposób Blake używa - i zmienia - historię stworzenia z Księgi Genesis. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu.

Literatura:

Bruder, Helen. William Blake and the Daughters of Albion. Basingstoke: Macmillan Press LTD, 1997.

Damon, S. Foster. A Blake Dictionary: The Ideas and Symbols of W. Blake. London, 1995.

Eaves, Morris (ed). The Cambridge Companion to William Blake. Cambridge, 2003.

Goslee, Nancy Moore (1990). “Slavery and Sexual Character: Questioning the Master Trope in Blake's Visions of the Daughters of Albion.” ELH 57. 1, 101-128.

Linkin, Harrier Kramer “The Function of Dialogue in The Book of Thel.” Colby Quarterly 23.2 (June 1987): 66-76.

Łuczyńska-Hołdys, Małgorzata. “The Experience of Female Embodiment in William Blake’s Visions of the Daughters of Albion. ” Nordic Journal of English Studies, 19.1, 2020, pp. 1–27, https://njes-journal.com/articles/abstract/538/.

Łuczyńska-Hołdys, Małgorzata. “Life exhal’d in milky fondness” – Becoming a Mother in William Blake’s The Book of Thel.” Blake/an Illustrated Quarterly 46.3, 2013.

Mitchell, W.J.T. Blake's Composite Art: A Study in the Illuminated Poetry. Princeton, 1978.

B. Nesfield Cookson ‘Blake’s Symbolism’ W. Blake. The Poet of Universal Brotherhood. London, 1987.

Viscomi, Joseph. “The Evolution of The Marriage of Heaven and Hell [Part 1].” Huntington Library Quarterly

58.3-4 (1997): 281-344.

Williams, Nicholas. Palgrave Agvances in William Blake's Studies. Palgrave Macmilan, 2005.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia dla kursów przyjętych przed rokiem akademickim 2022/23

Wiedza:

Student zna

- w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych

- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej w obszarze zagadnień omawianych na kursie

- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych

- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

Student potrafi:

- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem technik i pojęć dotyczących pracy z tekstem literackim, teorii feministycznej i gender studies

- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo

- w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym

- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie

- samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego

Student jest gotów do:

- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów

- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia

- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów

- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych

Efekty kształcenia dla kursów przyjętych w roku akademickim 2022/23

Wiedza: Absolwent zna i rozumie:

K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych

K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, zwłaszcza w zakresie poezji XIX wieku.

K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, a w szczególności metod i narzędzi przydatnych do analizy tematu kursu.

K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

Umiejętności: Absolwent potrafi

K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa

K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii

K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, zwłaszcza dotyczącym Anglii początków XIX wieku.

K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie

K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego

Umiejętności: Absolwent potrafi

K_K02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego

K_K03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii

K_K04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym

K_K06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin na koniec semestru (50% oceny), zaangażowanie w zajęcia i prace pisemne (assignments na Moodle'u) (50% oceny).

Dopuszczalne są 3 nieobecności.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 6 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Prowadzący grup: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Prowadzący grup: Małgorzata Łuczyńska-Hołdys
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)