Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego do końca XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-2HK1kz-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Historia kultury krajów niemieckiego obszaru językowego do końca XIX wieku |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturalnej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Należy tu szczególnie uwzględniać istotne momenty w rozwoju nurtów kulturowych, doktryny estetyczne, zwłaszcza w czasach nowszych oraz zachodzące zmiany w tym zakresie. Kulturoznawstwo jest przedmiotem interdyscyplinarnym. Treściami nauczania winna być zatem społeczna historia sztuk: rzeźby, architektury, malarstwa a także korespondencje sztuk. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Historia sztuki krajów niemieckiego obszaru językowego w ramach szeroko pojętego kulturoznawstwa |
Pełny opis: |
Wybrane zagadnienia z dziedziny kultury krajów niemieckiego obszaru językowego w ramach szeroko pojętego kulturoznawstwa. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką kulturalną krajów niemieckojęzycznych oraz syntetyczne przedstawienie zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym. |
Literatura: |
Wais, Kurt: Symbiose der Künste. Forschungsgrundlagen zur Wechselberührung zwischen Dichtung, Bild- und Tonkunst. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992 Weisstein, Ulrich: Einleitung. Literatur und bildende Kunst: Geschichte, Systematik, Methoden. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992 Schvey, Henry I: Doppelbegabte Künstler als Seher: Oskar Kokoschka, D. H. Lawrence und William Blake. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992 Hadermann, Paul: Synästhesie. Stand der Forschung und Begriffsbestimmung. In: Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992 Wellek, Warren: Theorie der Literatur, Frankfurt am Main 1972 (Kap. Die Literatur und die anderen Künste) Literatur und bildende Kunst: ein Handbuch zur Theorie und Praxis eines komparatistischen Grenzgebietes, hrsg. von Ulrich Weisstein, Berlin 1992 Böttcher, Kurt; Mittenzwei Johannes: Dichter als Maler, Stuttgart-Berlin-Köln-Mainz 1980 Böttcher, Kurt; Mittenzwei Johannes: Zwiegespräch. Deutschspachige Schroftsteller als Maler und Zeichner, Leipzig 1980 Ingarden, Roman: Przeżycie. Dzieło. Wartość, Kraków 1966 (rozdz. Przeżycie estetyczne i przedmiot estetyczny) Ossowski, Stanisław: „U podstaw estetyki”, Warszawa 1966 oraz: - Blume, Friedrich (Hrsg.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik, Kassel 1949-1986. - Ehrmann-Herfort, Sabine / Finscher, Ludwig / Schubert, Giselher (Hrsg.): Europäische Musikgeschichte, Stuttgart / Weimar 2002. - Finscher, Ludwig (Hrsg.): Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik, 2. völlig neu bearbeitete Ausgabe, Kassel 1994-2007. - Harden, Ingo: Epochen der Musikgeschichte. Entwicklung und Formen der europäischen Musik, Hildesheim 2007. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury w Polsce i krajach niemieckiego obszaru językowego, właściwe dla wybranych teorii lub szkół badawczych w zakresie kulturoznawstwa i komparatystyki kulturowej; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach historii kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i komparatystyki kulturowej z innymi dziedzinami nauki, w szczególności etnologii, historii, historii sztuki, muzykologii, literaturoznawstwa, teatrologii, filozofii, socjologii, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin badawczych. Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H2A_W05; H2A_W07; |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnik zajęć ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach. Zajęcia kończyć się będą zaliczeniem ustnym. Praca indywidualna i praca w grupie, przygotowanie projektu. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Michta | |
Prowadzący grup: | Joanna Godlewicz-Adamiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.