Podstawowe konteksty nauczania języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-2PKN2-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawowe konteksty nauczania języków obcych |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie dydaktyki nauczania języków obcych na wszystkich etapach edukacyjnych. Zajęcia przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, którzy pogłębiają wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019; poz. 1450)). * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony pogłębieniu zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej (z elementami glottodydaktyki) na wszystkich etapach edukacyjnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany na II roku drugiego etapu studiów w formie warsztatów w semestrze III. Warsztaty poświęcone są uszczegółowieniu i pogłębieniu takich zagadnień, jak: 1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. 2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Modele współczesnej szkoły. Szkolnictwo alternatywne. Program ukryty szkoły. Współczesne koncepcje nauczania. Modele profesjonalizmu i ich implikacje dla edukacji nauczycieli. Edukacja do refleksyjnej praktyki. 3. Proces nauczania – uczenia się. Środowisko uczenia się. Szkolne uczenie się. Cele kształcenia - źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się. Środki dydaktyczne. 4. System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie. Aspekty prawne funkcjonowania systemu oświaty i szkoły, elementy prawa oświatowego. Szkoła (w tym szkoła specjalna) i jej program. Europejski kontekst zmiany programu szkoły. Wzorce i modele programów nauczania. Programy przedmiotowe, międzyprzedmiotowe i blokowe. Programy autorskie. Ewaluacja programów. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej. 5. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Ład i dyscyplina w szkole i w klasie. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasie szkolnej. Edukacja włączająca. Indywidualizacja nauczania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole. 6. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: przedszkola i szkoły ogólnodostępne, integracyjne oraz specjalne, klasy terapeutyczne, indywidualne nauczanie. 7. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrzszkolny system oceniania, sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. 8. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. Edukacyjne zastosowania mediów. |
Literatura: |
Arn, Ch.: Agile Hochschuldidaktik. Beltz Juventa Verlag: Weinheim/Basel 2017. Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010. Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016. Gajewska, E./ J. Rokita-Jaskow (red.): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych. Neofilolog 54/1 (2020). Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013. Hallet, W.: Didaktische Kompetenzen. Lehr- und Lernprozesse erfolgreich gestalten. Klett Lernen und Wissen: Stuttgart 2006. Karpeta-Peć, B./ Peć, J.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. www. bc.ore.edu.pl/kontent/663/pakiet+metodyczny+3.pdf. Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. Kiel, E.: Unterricht sehen, analysieren, gestalten. Verlag Julius Klinkhardt: Bad Heilbrunn 2018. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Kron, F. W./ Jürgens, E./ Standop, J.: Grundwissen Didaktik. Ernst Reinhardt Verlag: München/Basel 2014. Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018. Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009. Mayrberger, K.: Partizipative Mediendidaktik. Gestaltung der (Hochschul-)Bildung unter den Bedingungen der Digitalisierung. Beltz Juventa Verlag: Weinheim/ Basel 2019. Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013. Schart, M./ M. Legutke: Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015. Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014. Zawadzka, E.: Europejski wymiar edukacji w polskich kontekstach. W: Siek-Piskozub, T. (red.): European Year of Languages 2001. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza: Poznań 2002, s. 55-64. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent posiada pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu: 1. procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności dydaktycznej oraz ich prawidłowości i zakłóceń K_W01 K_W02 2. współczesnych teorii dotyczących uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów K_W17 K_W18 K_W20 3. projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju na wszystkich etapach edukacyjnych K_W18 K_W21 5. struktury i funkcji systemu edukacji − celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych K_W02 K_W19 6. podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych na wszystkich etapach edukacyjnych K_W02 K_W19 7. specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych K_W02 K_W19 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: 1. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki ogólnej do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji K_U01 K_U17 2. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu dydaktyki ogólnej w kontekście nauczania języka niemieckiego w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych K_U01 K_U17 3. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii K_U01 K_U15 4. posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków K_U01 K_U17 5. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych K_U01 K_U15 6. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej K_U17 7. potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce K_U01 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) K_K01 K_K03 2. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_K04 3. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka K_K04 4. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody aktywizujące z dydaktyki szkoły wyższej, debata, dyskusja akademicka, elementy warsztatów dydaktycznych, symulacje kroków dydaktycznych, studium przypadku i in. Warsztaty kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze) oraz bieżącej oceny aktywności studentów podczas zajęć.. * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.