Psychologiczno-pedagogiczny projekt badawczy w glottodydaktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-2PPPB1-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczno-pedagogiczny projekt badawczy w glottodydaktyce |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone dla studentów pierwszego roku studiów (drugi semestr) II stopnia na kierunku germanistyka. Celem zajęć jest szczegółowe przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych z uwzględnieniem prowadzenia badań własnych w tym zakresie. Obejmuje szczegółowe i pogłębione zagadnienia w zakresie psychologii i pedagogiki niezbędne do pracy z uczniami na wszystkich etapach edukacyjnych. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego we wszystkich typach szkół i placówek (Moduł 2 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.). Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego. Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie C1 wg ESOKJ. * W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet). |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone szczegółowemu przygotowaniu w zakresie psychologiczno-pedagogicznym do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych z uwzględnieniem prowadzenia własnych badań empirycznych. |
Pełny opis: |
Podczas seminarium w sposób szczegółowy i pogłębiony będą omawiane następujące zagadnienia: 1. Pojęcia psychologii - czynniki warunkujące proces uczenia się i ich specyfika 2. Teorie i struktura osobowości – rola różnic indywidualnych w procesie uczenia się 3. Poznanie i spostrzeganie społeczne, obejmujące pogłębioną wiedzę na temat postaw, stereotypów, uprzedzeń, zachowań społecznych i ich uwarunkowań, typów zachowań, stresu i porozumiewania się z ludźmi. 4. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole na wszystkich etapach edukacyjnych 5. Wychowanie a rozwój – funkcje i procesy wychowawcze, środowiska wychowawcze i ich wpływ na rozwój, konteksty wychowania 6. Szkoła jako instytucja wychowawcza 7. Zawód nauczyciela i jego specyfika 8. Komunikacja i kultura języka 9. Poznawanie uczniów – techniki, funkcjonowanie uczniów w szkole, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z trudnościami w nauce 10. Pojęcie normy i patologii z pogłębioną wiedzą na temat różnego typu zaburzeń. Ponadto omówione zostaną w sposób pogłębiony informacje na temat agresji i przemocy w szkole, uzależnień i zaburzeń w odżywianiu, jak również problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną, rodzaje niepełnosprawności i jej konsekwencje psychologiczne 11. Profilaktyka w szkole, obejmująca konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych, promocję i ochronę zdrowia uczniów, diagnozę w pedagogice, rozpoznawanie i ocenę poziomu rozwoju ucznia, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, a także współpracę z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem. 12. Wybrane aspekty metodologii badań glottopsychopedagogicznych. |
Literatura: |
Andrzejewska, E., Wawrzyniak-Śliwska, M. (2020): Metody badawcze w glottodydaktyce. Neofilolog 54/2. Berk, L. E. (2009): Entwicklungspsychologie. München, Pearson Studium. Bonar, J. (red.) (2011): Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011), Leitfaden Schulpraxis. Berlin:,Cornelsen. Caspari, D., Klippel, F., Legutke, M., Schramm, K. (Hrsg.) (2016): Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Tübingen, Narr Francke Attempto Verlag. Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn, Verlag Julius Klinkhardt. Fontana, D. (2001): Psychologia dla nauczycieli. Poznań, Wydawnictwo Zysk i Spółka. Friebertshäuser, B., Langer, A., Prengel, A. (Hrsg.) (2013): Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim/Basel, Beltz Juventa Verlag. Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München, Pearson Studium. Jaroszewska, A. (2007): Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław, Atut. Komorowska, H. (red.) (2011): Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Konarzewski, K. (2000): Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. W-wa, WSiP. Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003): Pedagogika, tom I, II, , Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. Lohaus, A., Vierhaus M. (2015): Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg, Springer-Verlag.20. Łobodzki, M. (1999): Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków, Impuls. Łobocki, M. (2000): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków, Impuls. Mazur, J. E. (2006): Lernen und Verhalten. München, Pearson Studium. Mietzel G, (2002): Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim, Beltz. Mietzel, G. (2007): Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen, Hogrefe. Woolfolk, A. (2008): Pädagogische Psychologie. München, Pearson Studium. Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków, Impuls. Zawadzka-Bartnik, E. (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków, Impuls. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008): Psychologie. München, Pearson Studium. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: 1. ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym K_W01 K_W02 2. posiada szczegółową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń K_W01 K_W02 3. ma pogłębioną wiedzę o współczesnych teoriach dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów na wszystkich etapach edukacyjnych K_W02 K_W17 K_W18 4. posiada zgłębioną wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących K_W01 K_W02 5. posiada uszczegółowioną wiedzę z obszaru projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju K_W08 K_W19 K_W20 K_W21 6. ma pogłębioną wiedzę dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji − celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych K_W01 K_W02 7. ma szczegółową wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych K_W01 K_W02 8. posiada pogłębioną wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych K_W01 K_W02 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent: 1. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji K_U01 K_U15 2. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na wszystkich etapach edukacyjnych K_U15 K_U16 K_U17 3. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii K_U15 K_U17 4. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z danym etapem edukacyjnym K_U01 K_U02 5. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej K_U01 K_U02 6. potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów K_U01 K_U02 7. posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie psychopedagogiki K_U02 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent: 1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) K_K01 K_K03 2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela K_K04 3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi K_K03 K_K04 4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K04 5. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów K_K04 6. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie obecności, prezentacji, wyniku pracy zaliczeniowej (projekt badawczy w dziedzinie glottopsychopedagogiki na dowolnym etapie edukacyjnym) oraz kolokwium zaliczającego przedmiot. * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.