Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczno-pedagogiczny projekt badawczy w glottodydaktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3302-2PPPB1-L
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologiczno-pedagogiczny projekt badawczy w glottodydaktyce
Jednostka: Instytut Germanistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone dla studentów pierwszego roku studiów (drugi semestr) II stopnia na kierunku germanistyka.

Celem zajęć jest szczegółowe przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych z uwzględnieniem prowadzenia badań własnych w tym zakresie. Obejmuje szczegółowe i pogłębione zagadnienia w zakresie psychologii i pedagogiki niezbędne do pracy z uczniami na wszystkich etapach edukacyjnych.

Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego we wszystkich typach szkół i placówek (Moduł 2 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r.). 


Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego.

Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie C1 wg ESOKJ.

* W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość (Google Meet).

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali i w terenie
zdalnie

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone szczegółowemu przygotowaniu w zakresie psychologiczno-pedagogicznym do nauczania języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych z uwzględnieniem prowadzenia własnych badań empirycznych.

Pełny opis:

Podczas seminarium w sposób szczegółowy i pogłębiony będą omawiane następujące zagadnienia:

1. Pojęcia psychologii - czynniki warunkujące proces uczenia się i ich specyfika

2. Teorie i struktura osobowości – rola różnic indywidualnych w procesie uczenia się

3. Poznanie i spostrzeganie społeczne, obejmujące pogłębioną wiedzę na temat postaw, stereotypów, uprzedzeń, zachowań społecznych i ich uwarunkowań, typów zachowań, stresu i porozumiewania się z ludźmi.

4. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole na wszystkich etapach edukacyjnych

5. Wychowanie a rozwój – funkcje i procesy wychowawcze, środowiska wychowawcze i ich wpływ na rozwój, konteksty wychowania

6. Szkoła jako instytucja wychowawcza

7. Zawód nauczyciela i jego specyfika

8. Komunikacja i kultura języka

9. Poznawanie uczniów – techniki, funkcjonowanie uczniów w szkole, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z trudnościami w nauce

10. Pojęcie normy i patologii z pogłębioną wiedzą na temat różnego typu zaburzeń. Ponadto omówione zostaną w sposób pogłębiony informacje na temat agresji i przemocy w szkole, uzależnień i zaburzeń w odżywianiu, jak również problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną, rodzaje niepełnosprawności i jej konsekwencje psychologiczne

11. Profilaktyka w szkole, obejmująca konstruowanie klasowych i szkolnych programów profilaktycznych, promocję i ochronę zdrowia uczniów, diagnozę w pedagogice, rozpoznawanie i ocenę poziomu rozwoju ucznia, pomoc psychologiczno-pedagogiczną, a także współpracę z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami pracującymi z uczniem.

12. Wybrane aspekty metodologii badań glottopsychopedagogicznych.

Literatura:

Andrzejewska, E., Wawrzyniak-Śliwska, M. (2020): Metody badawcze w glottodydaktyce. Neofilolog 54/2.

Berk, L. E. (2009): Entwicklungspsychologie. München, Pearson Studium.

Bonar, J. (red.) (2011): Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i

Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011), Leitfaden Schulpraxis. Berlin:,Cornelsen.

Caspari, D., Klippel, F., Legutke, M., Schramm, K. (Hrsg.) (2016): Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik. Tübingen, Narr Francke Attempto Verlag.

Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014): Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn, Verlag Julius Klinkhardt.

Fontana, D. (2001): Psychologia dla nauczycieli. Poznań, Wydawnictwo Zysk i Spółka.

Friebertshäuser, B., Langer, A., Prengel, A. (Hrsg.) (2013): Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim/Basel, Beltz Juventa Verlag.

Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München, Pearson Studium.

Jaroszewska, A. (2007): Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław, Atut.

Komorowska, H. (red.) (2011): Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Konarzewski, K. (2000): Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. W-wa, WSiP.

Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003): Pedagogika, tom I, II, , Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lohaus, A., Vierhaus M. (2015): Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg, Springer-Verlag.20. Łobodzki, M. (1999): Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków, Impuls.

Łobocki, M. (2000): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków, Impuls.

Mazur, J. E. (2006): Lernen und Verhalten. München, Pearson Studium.

Mietzel G, (2002): Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim, Beltz.

Mietzel, G. (2007): Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen, Hogrefe.

Woolfolk, A. (2008): Pädagogische Psychologie. München, Pearson Studium.

Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków, Impuls.

Zawadzka-Bartnik, E. (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków, Impuls.

Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008): Psychologie. München, Pearson Studium.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student:

1. ma pogłębioną wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym

K_W01

K_W02

2. posiada szczegółową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń

K_W01

K_W02

3. ma pogłębioną wiedzę o współczesnych teoriach dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów na wszystkich etapach edukacyjnych

K_W02

K_W17

K_W18

4. posiada zgłębioną wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących

K_W01

K_W02

5. posiada uszczegółowioną wiedzę z obszaru projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju

K_W08

K_W19

K_W20

K_W21

6. ma pogłębioną wiedzę dotyczącą struktury i funkcji systemu edukacji − celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych

K_W01

K_W02

7. ma szczegółową wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych

K_W01

K_W02

8. posiada pogłębioną wiedzę z zakresu specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych

K_W01

K_W02

UMIEJĘTNOŚCI

Absolwent:

1. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji

K_U01

K_U15

2. potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na wszystkich etapach edukacyjnych

K_U15

K_U16

K_U17

3. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii

K_U15

K_U17

4. potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z danym etapem edukacyjnym

K_U01

K_U02

5. potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej

K_U01

K_U02

6. potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów

K_U01

K_U02

7. posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie psychopedagogiki

K_U02

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Absolwent:

1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

K_K01

K_K03

2. jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela

K_K04

3. ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

K_K03

K_K04

4. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

K_K04

5. ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów

K_K04

6. odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze)

K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wystawiana jest na podstawie obecności, prezentacji, wyniku pracy zaliczeniowej (projekt badawczy w dziedzinie glottopsychopedagogiki na dowolnym etapie edukacyjnym) oraz kolokwium zaliczającego przedmiot.

* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)