Wstępna praktyka dydaktyczna – III i IV etap edukacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-2WPD1-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstępna praktyka dydaktyczna – III i IV etap edukacyjny |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego (języka obcego) i konfrontowanie nabywanej wiedzy z zakresu glottodydaktyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Zajęcia przeznaczone dla studentów II roku studiów II stopnia na kierunku germanistyka, którzy znają podstawy dydaktyki oraz psychopedagogiki z ukierunkowaniem na naukę języka niemieckiego. Warunkiem rozpoczęcia wstępnej praktyki dydaktycznej jest zrealizowanie praktyki psychologiczno-pedagogicznej – III i IV etap edukacyjny. Praktyka odbywa się równolegle z realizacją przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3, (komponent 2 modułu 3 Rozporządzenia MNiSzW z dnia 17 stycznia 2012r) . Student posiada znajomość języka niemieckiego na poziomie C1 wg ESOKJ. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Przedmiot dodatkowy poświęcony nabywaniu praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (III etap edukacyjny). Wstępna praktyka dydaktyczna realizowana jest w samodzielnie wybranych szkołach ponadpodstawowych, ewentualnie również w innych placówkach realizujących kształcenie w języku niemieckim (ewentualnie również częściowo w innych językach obcych). Wstępna praktyka dydaktyczna obejmuje 60 godzin dydaktycznych (lekcji języka niemieckiego, ewentualnie częściowo lekcji innych języków obcych) i ma charakter obserwacyjny. Wstępna praktyka dydaktyczna może być realizowana w formie zdalnej. |
Pełny opis: |
W trakcie wstępnej praktyki dydaktycznej następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania języka niemieckiego na III i IV etapie edukacyjnym poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką szkół ponadpodstawowych i ewentualnie innych placówek realizujących kształcenie w języku niemieckim (ewentualnie również w innych językach obcych), w szczególności poznanie realizowanych przez nie zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; 2) obserwowanie: czynności podejmowanych przez nauczycieli na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na III i IV etapie edukacyjnym oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych, interakcji, procesów komunikowania, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności, oceniania uczniów, zadawania i kontrolowania pracy domowej, dynamiki grupy, zachowania i postaw uczniów, funkcjonowania i aktywności uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań nauczycieli języka niemieckiego (ewentualnie również innych języków obcych), organizacji przestrzeni w klasie; 3) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (w ramach zajęć z przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3). |
Literatura: |
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen. Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993. Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz Verlag: Weinheim und Basel 2008. Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2004. Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am Main 1991. Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych. WSiP: Warszawa 1993. Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014. Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa 2009. Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011. Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen Scriptor: Berlin 2004. Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag: München 1999. Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004. Czasopisma: Fremdsprache Deutsch, Frühes Deutsch, Praxis, Primar, Języki Obce w Szkole i inne. Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEN do użytku szkolnego. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: WIEDZA: 1. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę glottodydaktyczną oraz psychologiczno-pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się języka niemieckiego, popartą doświadczeniem w jej praktycznym zastosowaniu. K_W01 2. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu glottodydaktyki, a także psychologii i pedagogiki w odniesieniu do III etapu edukacyjnego (dotyczącą procesów komunikowania, systemu edukacji, specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, metodyki nauczania języka niemieckiego, etyki zawodu nauczyciela). K_W02 K_W17 K_W18 K_W19 3. Student zna zaawansowaną terminologię z zakresu glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki w języku niemieckim. K_W20 UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych) na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na III etapie edukacyjnym. K_U01 2. Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu glottodydaktyki, psychologii i pedagogiki do analizowania i interpretowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych na lekcjach języka niemieckiego (języków obcych) na III etapie edukacyjnym. K_U16 K_U17 3. Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. K_U17 4. Student umiejętnie komunikuje się z osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces. K_U11 5. Student potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych związanych z nauczaniem języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_U17 6. Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i wskazywać obszary wymagające modyfikacji (arkusze obserwacji). K_U20 K_U21 7. Student potrafi posługiwać się językiem niemieckim na poziomie C1 wg ESOKJ. K_U24 POSTAWY 1. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, a także wychowawczych i opiekuńczych). K_K03 2. Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_K01 3. Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcjach języka niemieckiego na III etapie edukacyjnym. K_K03 4. Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. K_K01 K_K04 5. Studenta-praktykanta cechują postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności. K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena Wstępnej praktyki dydaktycznej jest dokonywana na podstawie przedstawionej przez studenta: 1) dokumentacji formalnej (Dziennik praktyk - zawierający potwierdzenie i opis zrealizowanej praktyki, opinie nauczycieli oraz samoocenę studenta) 2) dokumentacji dydaktycznej (6 wybranych szczegółowych arkuszy obserwacyjnych w języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi) oraz 3) aktywności na zajęciach z przedmiotów Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 1, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 2, Glottodydaktyczne kompetencje nauczyciela 3 (Karta oceny praktyk). Szczegółowe zasady określa Regulamin Wstępnej praktyki dydaktycznej – III i IV etap edukacyjny w ramach studiów II stopnia w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Wstępnej praktyki dydaktycznej, powinny być rozstrzygane w porozumieniu z koordynatorem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW. W uzasadnionych sytuacjach możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa. * Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.