Psychologia (uprawnienia pedagogiczne)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PPED2nb-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia (uprawnienia pedagogiczne) |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do zawodu nauczyciela w szkole podstawowej i ponadpodstawowej; ukazanie podstawowych aspektów pracy w szkole oraz kształtowanie umiejętności, niezbędnych w zawodzie nauczyciela. Zajęcia przeznaczone dla studentów drugiego roku studiów (trzeci semestr) I stopnia na kierunku germanistyka. Zajęcia stanowią element przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela języka niemieckiego szkole podstawowej, w przedszkolu i w szkole ponadpodstawowej (Moduł B Rozporządzenia MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r.). Wiedza teoretyczna stanowi podstawę do nabywania praktycznych umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia poświęcone refleksji nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz analizie wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych i przedszkolnych. Omawiane zagadnienia uwzględniają: 1. Podstawowe pojęcia psychologii. 2. Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości. 3. Teoria spostrzegania społecznego i komunikacji. 4. Proces uczenia się. 5. Zagadnienia autorefleksji i samorozwoju nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz elaboracja wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych. Kolejne zagadnienia: Psychologia jako nauka służebna w pracy nauczyciela; rola i powinności nauczyciela jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy; trudności psychologiczne roli nauczyciela a wypalenie zawodowe; radzenie sobie ze stresem; uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych; uczeń jako członek grupy – popularność a pozycja w grupie, akceptacja i odrzucenie przez rówieśników; uczeń w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze; rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji; interakcyjne podejście do wychowania w rodzinie; czynniki wpływające na postrzeganie ucznia przez nauczyciela i nauczyciela przez uczniów, budowanie relacji nauczyciel-uczeń i rola komunikacji w tym procesie; współpraca nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Fontana, D. (2001) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008) Psychologie. München: Pearson Studium. Literatura uzupełniająca: Berk, L. E. (2009) Entwicklungspsychologie. München: Pearson Studium. Bonar, J. (red.) (2011) Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin: Cornelsen. Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014) Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München: Pearson Studium. Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław: Atut. Komorowska, H. (red.) (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003) Pedagogika, tom I, II, , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Lohaus, A., Vierhaus M. (2015) Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg: Springer-Verlag. Mazur, J. E. (2006) Lernen und Verhalten. München: Pearson Studium. Mietzel G, (2002) Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim: Beltz. Mietzel, G. (2007) Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe. Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München: Pearson Studium. Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls. Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji oraz zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela student osiąga następujące efekty uczenia się: W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu terminologię z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki i glottodydaktyki oraz procesy nauczania/uczenia się, w tym języka niemieckiego w wybranych kontekstach edukacyjnych (P6S_WG/ P6S_WK/ K_W04); - pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (PS6_WK/ K_W10); - fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, w sposób szczególny niemieckiego obszaru językowego (P6S_WK/ K_W13); - podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (B.1.W1); - proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia (B.1.W2); - teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych (B.1.W3); - . proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami (B.1.W4); - zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe (B.1.W5). W zakresie umiejętności student potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego oraz z zakresu psychopedagogiki, dydaktyki, glottodydaktyki (P6S_UW/ P6S_UO/ K_U02); - wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji (P6S_UK/ P6S_UO/ K_U06); - samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU/ K_U07); - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym o charakterze interdyscyplinarnym (P6S_UO/ K_U08); - obserwować procesy rozwojowe uczniów (B.1.U1); - obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B.1.U2); - skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3); - porozumieć się w sytuacji konfliktowej (B.1.U4); - rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B.1.U5); - identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań (B.1.U6); - radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami (B.1.U7). W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KR/ K_K01); - uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (PS6_KR/ PS6_KO/ K_K02); - krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK/ K_K03); - przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej oraz zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej (P6S_KR/ K_K04); - autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym (B.1.K1); - wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych (B.1.K2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywności (referaty, prezentacje, projekty) oraz wyniku zaliczenia pisemnego. |
Praktyki zawodowe: |
Ćwiczenia są elementem przygotowania do realizacji praktyki psychologiczno-pedagogicznej w wymiarze 30h w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Peć | |
Prowadzący grup: | Beata Peć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
zgodnie z podstawowymi informacjami o przedmiocie |
|
Pełny opis: |
zgodnie z podstawowymi informacjami o przedmiocie |
|
Literatura: |
zgodnie z podstawowymi informacjami o przedmiocie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.