Językoznawstwo hiszpańskie I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-JH1-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo hiszpańskie I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność latynoamerykańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot dedykowany jest studentom z biegłą znajomością języka hiszpańskiego. Student powinien znać i posługiwać się terminologią językoznawczą związaną z językiem hiszpańskim. Student zdobywa umiejętności nabywania informacji na podstawie przekazanych materiałów w celu rozwinięcia swoich kompetencji analitycznych, interpretacyjnych y oceniających treści, które poddał lekturze. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące normy i użycia współczesnego języka hiszpańskiego, z uwzględnieniem jego różnorodności geograficznej, społecznej i stylistycznej oraz ewolucji historycznej. |
Pełny opis: |
Przebieg zajęć będzie zorganizowany w następujący sposób: Zajęcia rozpoczną się od wstępnego przygotowania (w ramach pracy własnej), obejmującego krótką lekturę dotyczącą poruszanego tematu. Lektura ta będzie omawiana podczas pierwszej części zajęć stacjonarnych, gdzie prowadzący przedstawi materiał i zachęci do aktywnego udziału studentów. Druga część zajęć stacjonarnych będzie poświęcona praktycznym działaniom związanym bezpośrednio z omawianym tematem. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE: 1. Semiotyczne podstawy języków naturalnych 2. Zasady fonetyki i fonologii 3. Zasady morfologii 4. Zasady składni 5. Kategorie i funkcje gramatyczne CZĘŚĆ PRAKTYCZNA: • Analiza struktur językowych w języku hiszpańskim. • Analiza fonologiczna, morfologiczna i syntaktyczna w języku hiszpańskim. • Analiza normatywnego i niestandardowego użycia języka hiszpańskiego. Zarówno teoretyczna, jak i praktyczna część przedmiotu mają na celu dostarczenie studentom podstawowych narzędzi do analizy językoznawczej w języku hiszpańskim. Ponadto mają na celu zapewnienie zaawansowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej na temat normy i najczęstszych odstępstw od normy języka hiszpańskiego. Dodatkowo, aktywności te pozwolą studentom: • Poznać i korzystać z narzędzi pracy w lingwistyce opisowej i stosowanej. • Zrozumieć społeczną, geograficzną i stylistyczną zmienność języka hiszpańskiego. • Zastosować zdobyte wiedzę w rozwiązywaniu specyficznych problemów języka hiszpańskiego, jak również w przeprowadzaniu analiz i komentarzy językoznawczych, zarówno z perspektywy diachronicznej, jak i współczesnej oraz porównawczej. • Zrozumieć różnorodność i bogactwo językowe Hiszpanii i innych krajów hiszpańskojęzycznych. |
Literatura: |
BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA (wybrane fragmenty): • Gutiérrez-Rexach, J. (ed.) (2016). Enciclopedia de lingüística hispánica (vol. 1). Londres: Routledge. • Simone, R. (2001). Fundamentos de lingüística. (2ª ed.). Madrid: Ariel. • Yule, G. (2008). El lenguaje. (3ª ed.). Madrid: Akal. BIBLIOGRAFIA UZUPEŁNIAJĄCA: • Bosque, I. y Demonte, V. (dirs.) (1999). Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe. • Bosque, I. y Gutiérrez-Rexach, J. (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal. • Briz, A. (2010). El español coloquial: situación y uso. Madrid: Arco. • García Mouton, P. (2020). Lenguas y dialectos de España. (10ª ed.). Madrid: Arco. • Lyons, J. (1997). Semántica lingüística: una introducción. Barcelona: Paidós. • Real Academia Española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student zna i rozumie: • specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu językoznawstwa hiszpańskiego (K_W01); • powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02); • podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03) • zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu językoznawstwa z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04); • terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05); • współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary językoznawstwa, także z perspektywy hiszpańskiego obszaru językowego (K_W06). UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student potrafi: • wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa z perspektywy hiszpańskiego obszaru językowego (K_U01); • samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako nauczyciel lub badacz w dziedzinie językoznawstwa, także z perspektywy hiszpańskiego obszaru językowego (K_U02); • wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (K_U03). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu student jest gotów do: • współdziałania w grupie, pełniąc w niej różne role wynikające ze specyfiki prowadzenia badań językoznawczych z zakresu języka hiszpańskiego (K_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: • Wynik egzaminu (70% oceny) • Obecność i aktywność na zajęciach (30% oceny) Zgodnie z Uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r., korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) w ramach zajęć oraz przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych jest dozwolone wyłącznie w sposób uzgodniony z prowadzącym i zgodny z celami przedmiotu. Zakres i sposób wykorzystania SI muszą być jasno określone, a użycie tych narzędzi należy opisać w pracy, z wyraźnym oznaczeniem miejsc ich zastosowania. Użycie SI nie zwalnia studenta z odpowiedzialności za treść pracy, w tym zgodności z prawem autorskim, rzetelności źródeł, unikania uprzedzeń oraz przestrzegania zasad etyki akademickiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 55 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 55 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Cybulska-Janczewa, Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia dotyczące normy i użycia współczesnego języka hiszpańskiego, z uwzględnieniem jego różnorodności geograficznej, społecznej i stylistycznej oraz ewolucji historycznej. |
|
Pełny opis: |
Przebieg zajęć będzie zorganizowany w następujący sposób: Zajęcia rozpoczną się od wstępnego przygotowania (w ramach pracy własnej), obejmującego krótką lekturę dotyczącą poruszanego tematu. Lektura ta będzie omawiana podczas pierwszej części zajęć stacjonarnych, gdzie prowadzący przedstawi materiał i zachęci do aktywnego udziału studentów. Druga część zajęć stacjonarnych będzie poświęcona praktycznym działaniom związanym bezpośrednio z omawianym tematem. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE: 1. Semiotyczne podstawy języków naturalnych 2. Zasady fonetyki i fonologii 3. Zasady morfologii 4. Zasady składni 5. Kategorie i funkcje gramatyczne CZĘŚĆ PRAKTYCZNA: • Analiza struktur językowych w języku hiszpańskim. • Analiza fonologiczna, morfologiczna i syntaktyczna w języku hiszpańskim. • Analiza normatywnego i niestandardowego użycia języka hiszpańskiego. Zarówno teoretyczna, jak i praktyczna część przedmiotu mają na celu dostarczenie studentom podstawowych narzędzi do analizy językoznawczej w języku hiszpańskim. Ponadto mają na celu zapewnienie zaawansowanej wiedzy teoretyczno-praktycznej na temat normy i najczęstszych odstępstw od normy języka hiszpańskiego. Dodatkowo, aktywności te pozwolą studentom: • Poznać i korzystać z narzędzi pracy w lingwistyce opisowej i stosowanej. • Zrozumieć społeczną, geograficzną i stylistyczną zmienność języka hiszpańskiego. • Zastosować zdobyte wiedzę w rozwiązywaniu specyficznych problemów języka hiszpańskiego, jak również w przeprowadzaniu analiz i komentarzy językoznawczych, zarówno z perspektywy diachronicznej, jak i współczesnej oraz porównawczej. • Zrozumieć różnorodność i bogactwo językowe Hiszpanii i innych krajów hiszpańskojęzycznych. |
|
Literatura: |
BIBLIOGRAFIA PODSTAWOWA (wybrane fragmenty): • Gutiérrez-Rexach, J. (ed.) (2016). Enciclopedia de lingüística hispánica (vol. 1). Londres: Routledge. • Simone, R. (2001). Fundamentos de lingüística. (2ª ed.). Madrid: Ariel. • Yule, G. (2008). El lenguaje. (3ª ed.). Madrid: Akal. BIBLIOGRAFIA UZUPEŁNIAJĄCA: • Bosque, I. y Demonte, V. (dirs.) (1999). Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe. • Bosque, I. y Gutiérrez-Rexach, J. (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal. • Briz, A. (2010). El español coloquial: situación y uso. Madrid: Arco. • García Mouton, P. (2020). Lenguas y dialectos de España. (10ª ed.). Madrid: Arco. • Lyons, J. (1997). Semántica lingüística: una introducción. Barcelona: Paidós. • Real Academia Española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.