Kuba: przemiany społeczno-polityczno-kulturowe I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-KPSPK-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kuba: przemiany społeczno-polityczno-kulturowe I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty do wyboru specjalności hiszpańskiej dla studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Niezbędna jest znajomość j. hiszpańskiego na poziomie C1 oraz języka angielskiego w kompetencji reading (duża część bibliografii w tym języku). Podstawowa wiedza dotycząca historii obu Ameryk oraz ZSRR i świata. Do uczestnictwa w zajęciach niezbędne jest posiadanie przez studenta lub dostęp do: komputera (a nie telefonu), działającej i każdorazowo włączonej kamery oraz działającego mikrofonu. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są przemianom politycznym i społecznym, jakich doświadczyła Kuba od czasów konkwisty hiszpańskiej oraz ich obrazowi w kulturze. Szczegółowo omówione zostaną kwestie dotyczące rewolucji kubańskiej i jej konsekwencji (w wymiarze krajowym i międzynarodowym). W semestrze letnim zajęcia będą kontynuowane (jako Kuba: przemiany społeczno-polityczno-kulturowe II) i wówczas chronologia doprowadzona zostanie do drugiej dekady XXI w. Zajęcia oferują kontekst niezbędny dla prawidłowej interpretacji literatury i sztuki kubańskiej oraz literatury i sztuki na temat Kuby, która stanowi ważny ilościowo i jakościowo komponent literatury latynoamerykańskiej i światowej. |
Pełny opis: |
Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć. Około 4 godz. tygodniowo należy poświęcić na lekturę. Część zajęć polega na aktywnym oglądaniu i słuchaniu materiału filmowego i udzielaniu odpowiedzi na pytania cząstkowe przygotowane przez prowadzącą. Rozwija to umiejętność zrozumienia kubańskiej wersji j. hiszpańskiego i zapoznaje ze specjalistycznym słownictwem dotyczącym omawianej problematyki. Kuba: warunki geograficzne i demografia "odkrycie", rola w czasach kolonialnych, niewolnictwo, migracje mafia amerykańsko-kubańska (początek XX w.) cukier i rum rewolucja kubańska - guerrilla rewolucja kubańska - reformy gospodarcze inwazja w Zatoce Świń Kryzys Rakietowy - Kuba wobec wielkich potęg światowych (USA, ZSRR, Chiny) instytucjonalizacja rewolucji, Fidel Castro a Ernesto Che Guevara polityka kulturalna rewolucji kubańskiej opozycja kubańska rola Kościołów i religii na Kubie turystyka reformy Raula Castro Kuba w zglobalizowanym świecie i Ameryce Łacińskiej życie codzienne na Kubie w XXI w. |
Literatura: |
Literatura wymagana: Germán J. Miret (2016) Castro's revolution, myth and reality, Miami: Alexandria Library Publishing House. (lokalizacja: BUW) Gallardo Saborido Emilio (2015) Diseccionar los laureles : los premios dramáticos de la Revolución cubana (1959-1976) Varsovia: Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos de la Universidad de Varsovia, 2015. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW) William Weyand Turner (2013), The Cuban Connexion. Nixon, Castro and the Mob, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Cuba de Fidel a Raúl (lokalizacja: Platforma cyfrowa moodle) Graciela Chailloux Laffita (ed.) (2005) De dónde son los cubanos, la Habana: Editorial de Ciencias Sociales. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Juan Reinaldo Sanchez with Axel Gylden (2015) The Double Llife of Fidel Castro. My 17 Years as a Personal Bodyguard to el Lider Maximo, New York, p. 1-92. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Tom Gjelte (2008), Bacardi and The Long Fight for Cuba, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Hernando Calvo Ospina (2000), Ron Bacardi. La guerra oculta, Madrid: Red de Consumo Solidario. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Movimiento Cristiano Liberación, Proyecto Varela (www.oswaldopaya.org) Przemówienia papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka w czasie wizyt na Kubie (lokalizacja: Platforma cyfrowa moodle) Teksty literackie: Jacobo Timernan (1990), Cuba. A Journey, New York. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Angel Santiesteban Prats (2006) Dichosos los que lloran, Córdoba: Casa de las Américas. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Guillermo Cabrera Infante (1995) Mea Cuba, London – lub: (2004) tłum. Marcin Małkowski, Warszawa: Philip Wilson. (lokalizacja: Biblioteka Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW – depozyt) Filmografia: 1. dokumentalne Jorge Fuentes (2008) 1962: Crisis de Octubre, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana. Otto Guzman (2007) Girón. Gran derrota del imperialismo yanqui en America Latina, CITMATEL, Mundo Latino, La Habana. s.a. (2007) El mérito es estar vivo. Fidel… uno de los hombres más perseguidos por los aparatos de Inteligencia de EUA y sus aliados, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana. s.a. (2007) Historia de la Revolución Cubana y Eneros de victorias, CITMATEL, Mundo Latino, la Habana. Teresita Gómez (2007) La vida del Che, EGREM. Estela Bravo (2001) Fidel. The Untold Story, Mongrel Media. 2. Fabularne: Juan Padrón (1986) Vampiros en la Habana, ICAIC, La Habana. Tomás Gutierrez Alea (1968) Memorias del subdesarrollo, La Habana: ICAIC. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 absolwent zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym K_W02 absolwent zna i rozumie powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych K_W03 absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej K_W04 absolwent zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi K_W05 absolwent zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych K_W06 absolwent zna i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego lub portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim lub portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, dyskusja na tematy zapowiadane przez prowadzącą 50% Test pisemny po zakończeniu zajęć 50%. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie: Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Zajęcia synchroniczne na platformie google meet, zaś asynchroniczne zakładają samodzielne zalogowanie się do wskazanych materiałów filmowych. Obecność będzie weryfikowana w przypadku zajęć synchronicznych poprzez "żywy" obraz uczestnika widoczny na ekranie komputera oraz jego głos, natomiast w przypadku zajęć asynchronicznych - poprzez wykonanie i przesłanie zadania w terminie tygodnia. |
Praktyki zawodowe: |
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. W przypadku przejścia na tryb zdalny, studenci zostaną uprzedzeni co najmniej 24 godz. wcześniej. W przypadku gdy zajęcia będą prowadzone zdalnie, będzie się to odbywało w formie synchronicznej i asynchronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Ługowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Ługowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.