Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-NBKB1-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci powinni posiadać zaawansowaną znajomość języka portugalskiego oraz podstawową wiedzę na temat historii i szeroko pojętej kultury Brazylii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie zróżnicowany wybór problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie zróżnicowany wybór problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach, w sposób zachęcający studentów do pogłębiania wiadomości na ten temat oraz formułowania własnych problemów badawczych. Interdyscyplinarne ujęcie ma na celu zachęcić studentów do szukania związków pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w różnych obszarach życia społecznego i kultury, a także z ich podłożem historycznym. Nawiązując do klasycznych ujęć dziejów, kultury i religijności, zajęcia mają na celu pokazać w jaki sposób najnowsze badania wchodzą z nimi w dialog, niejednokrotnie je dekonstruując i proponując swoistą rekonstrukcję historii (np. historii kolonizacji i niewolnictwa) i mitologii narodowej (mit „brazylijskości”, mit „demokracji rasowej”) z zupełnie innej perspektywy, m.in. z perspektywy grup marginalizowanych. |
Literatura: |
Bernardino-Costa, J.; Grosfoguel, R. Decolonialidade e perspectiva negra. In: Revista Sociedade e Estado, vol. 31., n. 1, janeiro/abril 2016. Bernardino-Costa, Joaze; Grosfoguel, Ramón; Maldonado-Torres, Nelson. (2018). Introdução: Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. In: Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Bernardino-Costa, Joaze; Maldonado-Torres, Nelson, Grosfoguel, Ramón (orgs.). Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 9-27. Chauí, M., Cultura e democracia. Salvador: Secretaria de Cultura, Fundação Pedro Calmon, 2009. Dalcastagnè, R. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. In: Iberic@l: Revue d’études ibériques et ibéro-américaines, Paris, v. 2, p. 13-18, 2012. Fonseca, Maria Nazareth Soares (org.). Brasil afro-brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. Hollanda, H. Buarque de. Cultura como recusro. Salvador: Secretaria da Cultura do Estado da Bahia. Fundação Pedro Calmon, 2012. Krenak, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. Sao Paulo: Companhia das Letras. 2019. Miglievich-Ribeiro, Adelia. (2020). A virada pós-colonial: experiências, trauma e sensibilidades transfronteiriças, in: Revista Crítica de Ciências Sociais [Online], 123. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.11077 Munanga, Kabengelê. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil. Identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. Ribeiro, C. de Oliveira. Um olhar sobre o atual cenário religioso brasileiro: possibilidades e limites para o pluralismo. Estudos de Religião, v. 27, n. 2, pp. 53-71, 2013. Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. H. Buarque de Hollanda (org.). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. Prandi, Reginaldo. Deuses africanos no Brasil, em: Herdeiras do Axé. São Paulo: Hucitec, pp. 1-50, 1997. Priore, M. del. (org.), História das mulheres no Brasil,7. ed. São Paulo: Contexto, 2004. Ribeiro, António Sousa (2010), Pensamento Pós-Colonial, Janus 2010: Anuário de Relações Exteriores, pp. 114-115. Ribeiro, Darcy. O povo brasileiro. A formação e o sentido do Brasil, 4 ed., São Paulo: Companhia das Letras, 2006. Ribeiro, Djamila. O lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019. Rodney William. Apropriação cultural. São Paulo : Pólen, 201 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie specyfikę oraz wybrane ujęcia teoretyczne i metodologiczne najnowszych badań nad dziejami, kulturą oraz religiami Brazylii, jest je w stanie ją twórczo rozwijać i stosować w samodzielnych badaniach i działalności zawodowej; terminologię niezbędną do studiowania i prowadzenia badań nad kulturą, religiami i historią Brazylii; powiązania badań historycznych, kulturoznawczych i religioznawczych nad Brazylią z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; zjawiska naukowe i kulturalne w Brazylii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi; interdyscyplinarne i transdycyplinarne powiązania i perspektywy badawcze występujące w najnowszych badaniach nad dziejami, kulturą i religiami Brazylii; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz główne trendy i perspektywy badawcze w zakresie badań nad dziedzictwem historycznym, kulturowym i religijnym Brazylii, a zwłaszcza dokonania naukowców i ośrodków brazylijskich w tym zakresie; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. [S4K_W01, S4K_W02, S4K_W03, S4K_W04, S4K_W05, S4K_W06] Umiejętności: absolwent potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę najnowszych badań nad historią, kulturą i religiami Brazylii, syntezę i porównanie różnych perspektyw badawczych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie badań nad dziejami, kulturą i religiami Brazylii; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiów nad dziedzictwem kulturowym, historycznym i religijnym Brazylii, poszerzać umiejętności badawcze oraz samodzielnie planować i kierować procesem badawczym w tym zakresie; tworzyć różnego rodzaju teksty ustne i pisemne w oparciu o odpowiednio dobrane źródła bibliograficzne oraz prowadzić dyskusję w wykorzystaniem terminologii właściwej dla studiów nad dziejami, kulturą i religiami Brazylii. [S4K_U01, S4K_U02, S4K_U03] Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role, np. uczestnicząc lub kierując projektem badawczym. [S4K_K01] |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych materiałów, aktywne uczestnictwo w zajęciach (w tym przygotowanie 1 referatu) (50%); - egzamin pisemny (50%). Liczba dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych: 1 Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego na podstawie przygotowania wystąpienia na konferencję studencką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Walczuk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Walczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.