Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-NBKB1-1U
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii I
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Studenci powinni posiadać zaawansowaną znajomość języka portugalskiego oraz podstawową wiedzę na temat historii i szeroko pojętej kultury Brazylii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie zróżnicowany wybór problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie zróżnicowany wybór problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach, w sposób zachęcający studentów do pogłębiania wiadomości na ten temat oraz formułowania własnych problemów badawczych.

Interdyscyplinarne ujęcie ma na celu zachęcić studentów do szukania związków pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w różnych obszarach życia społecznego i kultury, a także z ich podłożem historycznym. Nawiązując do klasycznych ujęć dziejów, kultury i religijności, zajęcia mają na celu pokazać w jaki sposób najnowsze badania wchodzą z nimi w dialog, niejednokrotnie je dekonstruując i proponując swoistą rekonstrukcję historii (np. historii kolonizacji i niewolnictwa) i mitologii narodowej (mit „brazylijskości”, mit „demokracji rasowej”) z zupełnie innej perspektywy, m.in. z perspektywy grup marginalizowanych.

Literatura:

Bernardino-Costa, J.; Grosfoguel, R. Decolonialidade e perspectiva negra. In: Revista Sociedade e Estado, vol. 31., n. 1, janeiro/abril 2016.

Bernardino-Costa, Joaze; Grosfoguel, Ramón; Maldonado-Torres, Nelson. (2018). Introdução: Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. In: Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Bernardino-Costa, Joaze; Maldonado-Torres, Nelson, Grosfoguel, Ramón (orgs.). Belo Horizonte: Autêntica Editora, p. 9-27.

Chauí, M., Cultura e democracia. Salvador: Secretaria de Cultura, Fundação Pedro Calmon, 2009.

Dalcastagnè, R. Um território contestado: literatura brasileira contemporânea e as novas vozes sociais. In: Iberic@l: Revue d’études ibériques et ibéro-américaines, Paris, v. 2, p. 13-18, 2012.

Fonseca, Maria Nazareth Soares (org.). Brasil afro-brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Hollanda, H. Buarque de. Cultura como recusro. Salvador: Secretaria da Cultura do Estado da Bahia. Fundação Pedro Calmon, 2012.

Krenak, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. Sao Paulo: Companhia das Letras. 2019.

Miglievich-Ribeiro, Adelia. (2020). A virada pós-colonial: experiências, trauma e sensibilidades transfronteiriças, in: Revista Crítica de Ciências Sociais [Online], 123. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.11077

Munanga, Kabengelê. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil. Identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Ribeiro, C. de Oliveira. Um olhar sobre o atual cenário religioso brasileiro: possibilidades e limites para o pluralismo. Estudos de Religião, v. 27, n. 2, pp. 53-71, 2013.

Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. H. Buarque de Hollanda (org.). Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019.

Prandi, Reginaldo. Deuses africanos no Brasil, em: Herdeiras do Axé. São Paulo: Hucitec, pp. 1-50, 1997.

Priore, M. del. (org.), História das mulheres no Brasil,7. ed. São Paulo: Contexto, 2004.

Ribeiro, António Sousa (2010), Pensamento Pós-Colonial, Janus 2010: Anuário de Relações Exteriores, pp. 114-115.

Ribeiro, Darcy. O povo brasileiro. A formação e o sentido do Brasil, 4 ed., São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

Ribeiro, Djamila. O lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.

Rodney William. Apropriação cultural. São Paulo : Pólen, 201

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

specyfikę oraz wybrane ujęcia teoretyczne i metodologiczne najnowszych badań nad dziejami, kulturą oraz religiami Brazylii, jest je w stanie ją twórczo rozwijać i stosować w samodzielnych badaniach i działalności zawodowej;

terminologię niezbędną do studiowania i prowadzenia badań nad kulturą, religiami i historią Brazylii;

powiązania badań historycznych, kulturoznawczych i religioznawczych nad Brazylią z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych;

zjawiska naukowe i kulturalne w Brazylii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi;

interdyscyplinarne i transdycyplinarne powiązania i perspektywy badawcze występujące w najnowszych badaniach nad dziejami, kulturą i religiami Brazylii;

współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych oraz główne trendy i perspektywy badawcze w zakresie badań nad dziedzictwem historycznym, kulturowym i religijnym Brazylii, a zwłaszcza dokonania naukowców i ośrodków brazylijskich w tym zakresie;

podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.

[S4K_W01, S4K_W02, S4K_W03, S4K_W04, S4K_W05, S4K_W06]

Umiejętności: absolwent potrafi

wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę najnowszych badań nad historią, kulturą i religiami Brazylii, syntezę i porównanie różnych perspektyw badawczych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie badań nad dziejami, kulturą i religiami Brazylii;

samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiów nad dziedzictwem kulturowym, historycznym i religijnym Brazylii, poszerzać umiejętności badawcze oraz samodzielnie planować i kierować procesem badawczym w tym zakresie;

tworzyć różnego rodzaju teksty ustne i pisemne w oparciu o odpowiednio dobrane źródła bibliograficzne oraz prowadzić dyskusję w wykorzystaniem terminologii właściwej dla studiów nad dziejami, kulturą i religiami Brazylii.

[S4K_U01, S4K_U02, S4K_U03]

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role, np. uczestnicząc lub kierując projektem badawczym.

[S4K_K01]

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

- przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych materiałów, aktywne uczestnictwo w zajęciach (w tym przygotowanie 1 referatu) (50%);

- egzamin pisemny (50%).

Liczba dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych: 1

Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego na podstawie przygotowania wystąpienia na konferencję studencką.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Walczuk
Prowadzący grup: Magdalena Walczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)