Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-NJPBdCL2-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 2 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Nauka języka portugalskiego w wariancie brazylijskim dla celów literaturoznawstwa I 3305-NJPBdCL1-21 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu rozwinięcie kompetencji literaturoznawczych poprzez pracę z różnorodnym materiałem pisanym i audiowizualnym pod kątem formy i treści. Podstawowym efektem kształcenia tego modułu jest nabycie i pogłębienie wiedzy dotyczącej języka portugalskiego w wariancie brazylijskim z zakresu dyscypliny wiodącej - literaturoznawstwa. |
Pełny opis: |
Kurs przeznaczony dla studentów II roku studiów I stopnia specjalności brazylijskiej i prowadzony w normie brazylijskiej języka portugalskiego z wykorzystaniem zróżnicowanych tematycznie tekstów i materiałów audiowizualnych, w tym filmów, piosenek, artykułów prasowych, etc. analizowanych w trakcie zajęć. Celem kursu jest przede wszystkim doskonalenie umiejętności porozumiewania się w sposób swobodny i poprawny w wariancie brazylijskim języka portugalskiego w mowie i piśmie na podstawie analizowanych tekstów literackich, artykułów prasowych omawiających szerokopojętą kulturę brazylijską i poruszające tematykę dotyczącą życia społecznego, politycznego i kulturowego Brazylii, wzbogacenie zasobu słownictwa, a także doskonalenie podstawowych umiejętności literaturoznawczych. Zajęcia składać się będą z ćwiczeń leksykalnych, umożliwiających lekturę omawianych pozycji, części poświęconej utrwaleniu i wprowadzeniu nowych struktur gramatycznych, a także dyskusji na tematy poruszane w wybranych tekstach literackich i prasowych. Podstawowym celem zajęć jest dalsze aktywne rozwijanie i ugruntowanie kompleksowych sprawności językowych (wypowiedź ustna i pisemna, rozumienie przekazu ustnego i pisemnego) z zakresu języka portugalskiego w wariancie brazylijskim, a więc systematyzacja i utrwalanie u studentów sprawności językowych w zakresie wypowiedzi ustnej i języka pisanego. Te sprawności kształtowane w kontekście akademickim stanowić mają podstawę do rozumienia, analizy i tworzenia własnych tekstów i wypowiedzi w języku portugalskim w normie brazylijskiej osadzonych w programie kierunku studiów, który obejmuje również wiedzę literaturoznawczą i kulturoznawczą, i rozwijane są w perspektywie przygotowania pracy licencjackiej kończącej pierwszy cykl nauczania. |
Literatura: |
Autorskie materiały dydaktyczne, artykuły prasowe, teksty literackie, artykuły internetowe, materiały audiowizualne. DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997. DAMATTA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil. Rio de Janeiro: Rocco Editora, 1984. Słowniki: Aurélio, Houaiss Mariano Kawka. Słownik portugalsko-polski/polsko-portugalski. Biblioteka Iberyjska, 2014 CASTILHO, Ataliba T. de. Nova Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2010. CASTILHO, Ataliba T. de. Pequena Gramática do Português Brasileiro. São Paulo: Contexto, 2012. SACCONI, Luiz Antonio. Nossa gramática completa Sacconi: teoria e prática. São Paulo: Nova Geração, 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S1_W02, podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie średnio zaawansowanym w brazylijskim portugalskim; S1_W05, zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w pogłębionej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne brazylijskiego portugalskiego na poziomie średnio zaawansowanym; S1_W08, wyznaczniki niezbędne w pogłębionej analizie procesów literackich, kulturowych, historycznych i językowych związanych z Brazylią; S1_W09, współczesne życie kulturalne Brazylii w stopniu średnio zaawansowanym; Umiejętności: absolwent potrafi S1_U01, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; S1_U04, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa; S1_U06, merytorycznie argumentować w elementarnym zakresie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski; S1_U07, porozumiewać się w języku portugalskim w wariancie brazylijskim (w stopniu średnio zaawansowanym) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach zajęć z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa; S1_U08, posługiwać się brazylijskim portugalskim czynnie i biernie na poziomie średnio zaawansowanym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom B1), co umożliwia porozumiewanie się w poszerzonym zakresie oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) na poziomie średnio zaawansowanym i o pogłębionej treści w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa, kulturoznawstwa; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S1_K01, uczenia się przez całe życie S1_K02, podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie brazylijskiego portugalskiego, rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności S1_K03, komunikowania się i współdziałania w społecznościach portugalskojęzycznych, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich; S1_K07, aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form; S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w Brazylii |
Metody i kryteria oceniania: |
– obecność (maksymalnie 4 nieobecności nieusprawiedliwione w ciągu semestru; nieobecności usprawiedliwione nie powinny przekroczyć 30% wszystkich zajęć) – 3 testy cząstkowe w trakcie semestru; test semestralny na koniec semestru; – egzamin pisemny i ustny w semestrze letnim (dopuszczenie do niego jest uwarunkowane uzyskaniem pozytywnej oceny, tym samym – zaliczenia w semestrze zimowym i letnim). Na ocenę końcową z przedmiotu składa się również aktywność i praca studenta przez cały rok akademicki. – prace pisemne; – prace domowe; – aktywność na zajęciach. Szczegółowe zasady zostaną omówione i przedstawione na piśmie na pierwszych zajęciach w semestrze letnim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Olga Bagińska-Shinzato | |
Prowadzący grup: | Olga Bagińska-Shinzato, Henrique Shinzato | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.