Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PPH-01W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan hispanistyki stosowanej 2 rok 1 stopnia wiecz. Plan hispanistyki stosowanej 3 rok 1 stopnia wiecz. Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmuje podstawowe pojęcia pamięci, zapominania, tożsamości oraz analizę słownictwa używanego w powieściach literackich oraz w prasie peruwiańskiej. Analizowane zostaje Kronika latynoamerykańska u pisarzy peruwiańskich. (Kontekst obejmuje lata 1980 do 2021) |
Pełny opis: |
przemocy ze strony grup zbrojnych. Sendero Luminoso naznacza historię Peru i wywołuje u Peruwiańczyków bolesne wspomnienia. Ból wywołany przemocą zbudował fundament pamięci w pokoleniach lat 90. i później. Celem zajęc jest przybliżenia konteksty społeczno-historyczne tworzenia pamięci peruwiański poprzez powieści, kroniki oraz wiadomości z prasy. Zakres tematyczny zajęć: - Sytuacja społeczno- polityczna Peru. - Sendero Luminoso i Abimael Guzman. - Alan Garcia 1985-1990 - Dekada Fujimori: “el fujimorismo” - Media peruwiańskie podczas Fujimori - Kultura “chicha”. - Rząd przejściowy oraz La Comisión de la Verdad y Reconciliación. - Trauma i duch latynoamerykańskiego komunizmu. - Tożsamość Peruwiańczyka. - Lima to nie jest Peru. - Peru Vargasa Llosy. - Santiago Roncagliolo, kronika i La cuarta espada. - Dyskurs, który buduje peruwiańską kulturę. - Alonso Cueto i inni pisarze pamięci peruwiańskiej - Dziennikarze też piszą. Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć. |
Literatura: |
- Agüero, José Carlos. (2015). LOS RENDIDOS. SOBRE EL DON DE PERDONAR. Lima: Instituto de Estudios Peruanos - Alarcón, Reynaldo. (2017). Psicología de los peruanos en el tiempo y la historia. Lima: Universidad Ricardo Palma - Arguedas, José María. (1967). Carta a Mario Vargas Llosa, Princeton: “Archivo Vargas Llosa”. - Comisión de la Verdad y Reconciliación. (2003). Informe Final - Comisión investigadora de los sucesos de UCHURACCAY. (1983). Informe “El Comercio” 5.03, pp. A-6, A-7 - Cueto, Alonso. (2020). La hora azul. Lima: Debolsillo. - Jara, Umberto. (2017). Abimael. El sendero del terror. Lima: Planeta Perú S.A. - Jáuregui, Eloy. (2018). Una pasión crónica, tratado de periodismo literario. Lima: artífice. - Ługowska, Urszula. (2019). De la Crónica a la prensa chicha, el Perú en la obra periodística de Mario Vargas Llosa. Warszawa: IberoamerIcana - Vervuert. - Matos Mar José. (1986). DESBORDE POPULAR y crisis del Estado. Lima: Instituto de Estudios Peruanos - Mendoza Michilot, María. (2016). 100 años de periodismo en el Perú- Tomo II (1994-2000). Lima: Saxo - Menton, Seymour. (1993). La nueva novela histórica de América Latina. Colección Popular. - Menton, Seymour. (1989). La guerra contra el fanatismo de Mario Vargas Llosa. AIH, actas X. - Paredes, Carlos. (2017). La hora final. Lima: Planeta Perú S.A. - Ricoeur, Paul. (2003). La memoria, la historia, el olvido. España: Trotta. - Roncagliolo, Santiago & Ruiz Ortega, Gabriel. (2007). Disidentes: muestra de la nueva narrativa peruana. Lima, Perú : Revuelta Editores. - Roncagliolo, Santiago. (2016). El terror de la ficción (y el otro). Mercurio: panorama de libros, (186). 10-11. - Roncagliolo, Santiago. (2006). Abril Rojo. Alfaguara. - Roncagliolo, Santiago. (2007). La cuarta espada: la historia de Abimael Guzmán y Sendero Luminoso. Debate. - Roncagliolo, Santiago. (2021). Y líbranos del mal. Seix Barral. - Rottenbacher, Jan & Espinosa Agustín. (2010). Identidad nacional y memoria histórica colectiva en el Perú. - Salazar Bondi, Augusto. (1968). Lima la horrible. Lima: ERA. - Van Dijk, Teun. (2009). Discurso y poder. GEDISA - Vargas Llosa, Mario. (1993). Litmus en los Andes. España: Austral. - Uceda, Ricardo. (2019). La muerte en el Pentagonito. Lima: Planeta. - Whitte, Hayden. (2019). Trópicos del discurso. Ensayos sobre crítica cultural. España: Prometeo. - Whitte, Hayden. (2018). El pasado práctico. España: Prometeo. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. K_W02 absolwent zna i rozumie powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych K_W04 absolwent zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi. K_W05 absolwent zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych Umięjętności K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych. K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim lub portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego. Kompetencje społeczne K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu K_K04: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w społeczeństwie i kulturze Ameryki Łac. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: 1. Aktywności w zajęciach 40% 2. Obecność (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione) 10% Jeśli student opuści 6 zajęć (niezależnie od usprawiedliwienia) zostanie automatycznie odrzucony z kursu. 3. Ustny test 50% |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.