Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PPH-01W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan hispanistyki stosowanej 2 rok 1 stopnia wiecz.
Plan hispanistyki stosowanej 3 rok 1 stopnia wiecz.
Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia obejmuje podstawowe pojęcia pamięci, zapominania, tożsamości oraz analizę słownictwa używanego w powieściach literackich oraz w prasie peruwiańskiej. Analizowane zostaje Kronika latynoamerykańska u pisarzy peruwiańskich.

(Kontekst obejmuje lata 1980 do 2021)

Pełny opis:

przemocy ze strony grup zbrojnych. Sendero Luminoso naznacza historię Peru i wywołuje u Peruwiańczyków bolesne wspomnienia. Ból wywołany przemocą zbudował fundament pamięci w pokoleniach lat 90. i później.

Celem zajęc jest przybliżenia konteksty społeczno-historyczne tworzenia pamięci peruwiański poprzez powieści, kroniki oraz wiadomości z prasy.

Zakres tematyczny zajęć:

- Sytuacja społeczno- polityczna Peru.

- Sendero Luminoso i Abimael Guzman.

- Alan Garcia 1985-1990

- Dekada Fujimori: “el fujimorismo”

- Media peruwiańskie podczas Fujimori

- Kultura “chicha”.

- Rząd przejściowy oraz La Comisión de la Verdad y Reconciliación.

- Trauma i duch latynoamerykańskiego komunizmu.

- Tożsamość Peruwiańczyka.

- Lima to nie jest Peru.

- Peru Vargasa Llosy.

- Santiago Roncagliolo, kronika i La cuarta espada.

- Dyskurs, który buduje peruwiańską kulturę.

- Alonso Cueto i inni pisarze pamięci peruwiańskiej

- Dziennikarze też piszą.

Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć.

Literatura:

- Agüero, José Carlos. (2015). LOS RENDIDOS. SOBRE EL DON DE PERDONAR. Lima: Instituto de Estudios Peruanos

- Alarcón, Reynaldo. (2017). Psicología de los peruanos en el tiempo y la historia. Lima: Universidad Ricardo Palma

- Arguedas, José María. (1967). Carta a Mario Vargas Llosa, Princeton: “Archivo Vargas Llosa”.

- Comisión de la Verdad y Reconciliación. (2003). Informe Final

- Comisión investigadora de los sucesos de UCHURACCAY. (1983). Informe “El Comercio” 5.03, pp. A-6, A-7

- Cueto, Alonso. (2020). La hora azul. Lima: Debolsillo.

- Jara, Umberto. (2017). Abimael. El sendero del terror. Lima: Planeta Perú S.A.

- Jáuregui, Eloy. (2018). Una pasión crónica, tratado de periodismo literario. Lima: artífice.

- Ługowska, Urszula. (2019). De la Crónica a la prensa chicha, el Perú en la obra periodística de Mario Vargas Llosa. Warszawa: IberoamerIcana - Vervuert.

- Matos Mar José. (1986). DESBORDE POPULAR y crisis del Estado. Lima: Instituto de Estudios Peruanos

- Mendoza Michilot, María. (2016). 100 años de periodismo en el Perú- Tomo II (1994-2000). Lima: Saxo

- Menton, Seymour. (1993). La nueva novela histórica de América Latina. Colección Popular.

- Menton, Seymour. (1989). La guerra contra el fanatismo de Mario Vargas Llosa. AIH, actas X.

- Paredes, Carlos. (2017). La hora final. Lima: Planeta Perú S.A.

- Ricoeur, Paul. (2003). La memoria, la historia, el olvido. España: Trotta.

- Roncagliolo, Santiago & Ruiz Ortega, Gabriel. (2007). Disidentes: muestra de la nueva narrativa peruana. Lima, Perú : Revuelta Editores.

- Roncagliolo, Santiago. (2016). El terror de la ficción (y el otro). Mercurio: panorama de libros, (186). 10-11.

- Roncagliolo, Santiago. (2006). Abril Rojo. Alfaguara.

- Roncagliolo, Santiago. (2007). La cuarta espada: la historia de Abimael Guzmán y Sendero Luminoso. Debate.

- Roncagliolo, Santiago. (2021). Y líbranos del mal. Seix Barral.

- Rottenbacher, Jan & Espinosa Agustín. (2010). Identidad nacional y memoria histórica colectiva en el Perú.

- Salazar Bondi, Augusto. (1968). Lima la horrible. Lima: ERA.

- Van Dijk, Teun. (2009). Discurso y poder. GEDISA

- Vargas Llosa, Mario. (1993). Litmus en los Andes. España: Austral.

- Uceda, Ricardo. (2019). La muerte en el Pentagonito. Lima: Planeta.

- Whitte, Hayden. (2019). Trópicos del discurso. Ensayos sobre crítica cultural. España: Prometeo.

- Whitte, Hayden. (2018). El pasado práctico. España: Prometeo.

Efekty uczenia się:

Wiedza.

K_W02 absolwent zna i rozumie powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych

K_W04 absolwent zna i rozumie zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi.

K_W05 absolwent zna i rozumie terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

Umięjętności

K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych.

K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową

K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej

K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim lub portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.

Kompetencje społeczne

K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu

K_K04: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w społeczeństwie i kulturze Ameryki Łac.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

1. Aktywności w zajęciach 40%

2. Obecność (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione) 10%

Jeśli student opuści 6 zajęć (niezależnie od usprawiedliwienia) zostanie automatycznie odrzucony z kursu.

3. Ustny test 50%

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz
Prowadzący grup: Angelina Nuñez Cueva De Andruszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)