Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki psychologiczno-pedagogiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PPP-MD-U
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki psychologiczno-pedagogiczne
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Moduł dydaktyczny dla 1 roku studiów 2 stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Praktyki odbywają się w szkołach podstawowych lub ponadpodstawowych, za ich organizację i przebieg odpowiedzialny jest nauczyciel akademicki (opiekun praktyk) oraz opiekun szkolny (nauczyciel języka portugalskiego). 30-godzinna praktyka psychologiczno-pedagogiczna to praktyka o charakterze hospitacyjno-uczestniczącym, odbywająca się w trakcie roku akademickiego, równolegle z zajęciami dydaktycznymi na uczelni.

Nadrzędnym celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki.

Pełny opis:

Nadrzędnym celem praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki. Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Praktyki obejmują: poznanie dokumentów prawnych szkoły, w której realizowana jest praktyka: statut, program wychowawczo - profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, wewnątrzszkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów; poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji oraz przeprowadzonej ankiety i wywiadu; analizę zdarzenia krytycznego; samodzielne zaprojektowanie scenariusza zajęć; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji.

Literatura:

M. Karwowska- Struczyk, Dialog psychologii rozwojowej i edukacji-szanse i zagrożenia in: Edukacja dorosłych – teoria i praktyka w okresie przemian, str 125-138m CODN, 2005

Kazanowski Z., Osik- Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003

Perry R. Teoria i praktyka.Proces stawania się nauczycielem WSiP,Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; B.3.W1;

klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; B.3.W2;

rolę nauczyciela języka hiszpańskiego lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; B.3.W3;

Umiejętności: absolwent potrafi

obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów B.3.U1;

adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, B.3.U2; dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić ; działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym; B.3.U3;

projektować i realizować programy nauczania języka hiszpańskiego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; B.3.U4;

projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; B.3.U5;

tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; B.3.U6;

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; B.3.K1

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia praktyk jest dostarczenie wypełnionego Dziennika praktyk zawierającego podpisane przez nauczyciela-opiekuna praktyk Zaświadczenie ze szkoły, w której odbył praktyki, o odbyciu wymaganej liczby godzin obserwacji, przygotowanie Sprawozdania z praktyk psychologiczno-pedagogicznych o charakterze obserwacyjnym na podstawie ankiety i wypełnienie Arkusza autoewaluacji. Następnie Student odbywa rozmowę z opiekunem praktyk w celu weryfikacji efektów kształcenia osiągniętych podczas odbywania praktyk. Na ocenę praktyk psychologiczno-pedagogicznych składają się: ocena nauczyciela-opiekuna i ocena opiekuna praktyk.

Praktyki kończą się zaliczeniem na ocenę wpisem do USOS (1 punkt ECTS)

Ocena w skali 4-stopniowej (niedostateczna, dostateczna, dostateczna plus, dobra, dobra plus, bardzo dobra).

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Ratajczak-Matusiak
Prowadzący grup: Elżbieta Ratajczak-Matusiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)