Praktyki psychologiczno-pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PPP-MD-U |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki psychologiczno-pedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Moduł dydaktyczny dla 1 roku studiów 2 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Skrócony opis: |
Praktyki odbywają się w szkołach podstawowych lub ponadpodstawowych, za ich organizację i przebieg odpowiedzialny jest nauczyciel akademicki (opiekun praktyk) oraz opiekun szkolny (nauczyciel języka portugalskiego). 30-godzinna praktyka psychologiczno-pedagogiczna to praktyka o charakterze hospitacyjno-uczestniczącym, odbywająca się w trakcie roku akademickiego, równolegle z zajęciami dydaktycznymi na uczelni. Nadrzędnym celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki. |
Pełny opis: |
Nadrzędnym celem praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu psychopedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną. Praktyka jest zintegrowana z realizacją zajęć z zakresu psychopedagogiki. Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Praktyki obejmują: poznanie dokumentów prawnych szkoły, w której realizowana jest praktyka: statut, program wychowawczo - profilaktyczny, program współpracy z rodzicami, wewnątrzszkolny system oceniania, kompetencje rady pedagogicznej, inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły; nabycie umiejętności prowadzenia i korzystania z dokumentacji szkolnej: plan, program, rozkład materiału, dziennik lekcyjny, arkusze osiągnięć uczniów; poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji oraz przeprowadzonej ankiety i wywiadu; analizę zdarzenia krytycznego; samodzielne zaprojektowanie scenariusza zajęć; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji. |
Literatura: |
M. Karwowska- Struczyk, Dialog psychologii rozwojowej i edukacji-szanse i zagrożenia in: Edukacja dorosłych – teoria i praktyka w okresie przemian, str 125-138m CODN, 2005 Kazanowski Z., Osik- Chudowolska D. (red.) Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003 Perry R. Teoria i praktyka.Proces stawania się nauczycielem WSiP,Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; B.3.W1; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; B.3.W2; rolę nauczyciela języka hiszpańskiego lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; B.3.W3; Umiejętności: absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów B.3.U1; adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, B.3.U2; dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić ; działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym; B.3.U3; projektować i realizować programy nauczania języka hiszpańskiego z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; B.3.U4; projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; B.3.U5; tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; B.3.U6; Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; B.3.K1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia praktyk jest dostarczenie wypełnionego Dziennika praktyk zawierającego podpisane przez nauczyciela-opiekuna praktyk Zaświadczenie ze szkoły, w której odbył praktyki, o odbyciu wymaganej liczby godzin obserwacji, przygotowanie Sprawozdania z praktyk psychologiczno-pedagogicznych o charakterze obserwacyjnym na podstawie ankiety i wypełnienie Arkusza autoewaluacji. Następnie Student odbywa rozmowę z opiekunem praktyk w celu weryfikacji efektów kształcenia osiągniętych podczas odbywania praktyk. Na ocenę praktyk psychologiczno-pedagogicznych składają się: ocena nauczyciela-opiekuna i ocena opiekuna praktyk. Praktyki kończą się zaliczeniem na ocenę wpisem do USOS (1 punkt ECTS) Ocena w skali 4-stopniowej (niedostateczna, dostateczna, dostateczna plus, dobra, dobra plus, bardzo dobra). |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR PR_PED
CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Ratajczak-Matusiak | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Ratajczak-Matusiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.