Sztuka w kulturze Hiszpanii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-SKH-31 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka w kulturze Hiszpanii |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura. 1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne. 2. Sztuka Iberów i Celtów. 3. Sztuka rzymska i wizygocka. 4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie. 5. Architektura nasrydzka – Alhambra. 6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka. 7. Gotyk Królów Katolicki. Styl Plateresco. 8. El Escorial – styl herreriano. 9. Malarstwo manierystyczne. El Greco. 10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez. 11. Miedzy neoklasycyzmem i romatyzmem. Malarstwo Francisco Goi. 12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla. 13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm. 14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne. 15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne. |
Literatura: |
J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970 V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991. J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993 V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966 J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963 A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996. J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986. J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994. J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970. J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970. V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994. M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012. W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006. M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003. I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986. F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000. Museo del Prado https://www.museodelprado.es/ Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía https://www.museoreinasofia.es/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 Student zna i rozumie w podstawowym stopniu miejsce i znaczenie sztuki hiszpańskiej oraz jej powiązania z historią czy kulturą K_W03 Student zna i rozumie podstawową terminologię, metodologię z zakresu historii sztuki hiszpańskiej Umiejętności: K_U01 Student potrafi czyta ze zrozumieniem teksty dotyczące sztuki hiszpańskiej w języku hiszpańskim K_U02 Student potrafi przedstawiać własne poglądy i opnie na temat dzieł sztuki hiszpańskiej K_U03 Student potrafi umiejscowić dzieła i zabytki sztyki hiszpańskiej w kontekście historyczno-kulturowym i przeprowadzić ich analizę z użyciem terminologii z zakresu historii sztuki K_U04 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat sztuki hiszpańskiej i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł K_U05 Student potrafi napisać krótką pracę poświęconą sztuce hiszpańskiej korzystając z właściwych źródeł K_U06 Student potrafi przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł K_U07 Student potrafi posługiwać się terminami z zakresu historii sztuki w celu opisu dzieł i zabytków sztuki hiszpańskiej Kompetencje społeczne: K_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowania sztuki hiszpańskiej K_K02 Student jest gotów do współpracy w zespole w celu opracowania projektów dotyczących sztuki hiszpańskiej K_K03 Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanych regionów korzystając z różnych form i mediów Student jest gotów do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego K_K04 Student jest gotów do śledzenia współczesnych procesów zachodzących w sztuce hiszpańskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu i materiałów audiowizualnych, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów, mającej na celu przeprowadzenia opisu i analizy hiszpańskich dzieł sztuki. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność (20% oceny), przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć (40% oceny) oraz zaliczenie kolokwium pisemnego (40% oceny). |
Praktyki zawodowe: |
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadanych lektur, prezentacji przeprowadzanych on-line oraz testu końcowego przeprowadzonego on-line. Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej i asynchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Piłat-Zuzankiewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Piłat-Zuzankiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura. 1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne. 2. Sztuka Iberów i Celtów. 3. Sztuka rzymska i wizygocka. 4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie. 5. Architektura nasrydzka – Alhambra. 6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka. 7. Gotyk Królów Katolicki. Styl Plateresco. 8. El Escorial – styl herreriano. 9. Malarstwo manierystyczne. El Greco. 10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez. 11. Miedzy neoklasycyzmem i romatyzmem. Malarstwo Francisco Goi. 12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla. 13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm. 14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne. 15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne. |
|
Literatura: |
J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970 V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991. J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993 V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966 J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963 A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996. J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986. J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994. J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970. J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970. V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994. M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012. W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006. M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003. I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986. F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000. Museo del Prado https://www.museodelprado.es/ Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía https://www.museoreinasofia.es/ |
|
Uwagi: |
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadanych lektur, prezentacji przeprowadzanych on-line oraz testu końcowego przeprowadzonego on-line. Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej i asynchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Grajber | |
Prowadzący grup: | Ewa Grajber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura. 1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne. 2. Sztuka Iberów i Celtów. 3. Sztuka rzymska i wizygocka. 4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie. 5. Architektura nasrydzka – Alhambra. 6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka. 7. Gotyk Królów Katolicki. Styl Plateresco. 8. El Escorial – styl herreriano. 9. Malarstwo manierystyczne. El Greco. 10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez. 11. Miedzy neoklasycyzmem i romatyzmem. Malarstwo Francisco Goi. 12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla. 13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm. 14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne. 15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne. |
|
Literatura: |
J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970 V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991. J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993 V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966 J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963 A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996. J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986. J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994. J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970. J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970. V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994. M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012. W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006. M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003. I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986. F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000. Museo del Prado https://www.museodelprado.es/ Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía https://www.museoreinasofia.es/ |
|
Uwagi: |
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadanych lektur, prezentacji przeprowadzanych on-line oraz testu końcowego przeprowadzonego on-line. Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej i asynchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.