Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka w kulturze Hiszpanii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-SKH-31
Kod Erasmus / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Sztuka w kulturze Hiszpanii
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura.

1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne.

2. Sztuka Iberów i Celtów.

3. Sztuka rzymska i wizygocka.

4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie.

5. Architektura nasrydzka – Alhambra.

6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka.

7. Gotyk Królów Katolicki. Styl Plateresco.

8. El Escorial – styl herreriano.

9. Malarstwo manierystyczne. El Greco.

10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez.

11. Miedzy neoklasycyzmem i romatyzmem. Malarstwo Francisco Goi.

12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla.

13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm.

14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne.

15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne.

Literatura:

J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970

V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991.

J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993

V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966

J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963

A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996.

J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986.

J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994.

J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970.

J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970.

V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994.

M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012.

W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006.

M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003.

I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986.

F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000.

Museo del Prado

https://www.museodelprado.es/

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

https://www.museoreinasofia.es/

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01

Student zna i rozumie w podstawowym stopniu miejsce i znaczenie sztuki hiszpańskiej oraz jej powiązania z historią czy kulturą

K_W03

Student zna i rozumie podstawową terminologię, metodologię z zakresu historii sztuki hiszpańskiej

Umiejętności:

K_U01

Student potrafi czyta ze zrozumieniem teksty dotyczące sztuki hiszpańskiej w języku hiszpańskim

K_U02

Student potrafi przedstawiać własne poglądy i opnie na temat dzieł sztuki hiszpańskiej

K_U03

Student potrafi umiejscowić dzieła i zabytki sztyki hiszpańskiej w kontekście historyczno-kulturowym i przeprowadzić ich analizę z użyciem terminologii z zakresu historii sztuki

K_U04

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat sztuki hiszpańskiej i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł

K_U05

Student potrafi napisać krótką pracę poświęconą sztuce hiszpańskiej korzystając z właściwych źródeł

K_U06

Student potrafi przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł

K_U07

Student potrafi posługiwać się terminami z zakresu historii sztuki w celu opisu dzieł i zabytków sztuki hiszpańskiej

Kompetencje społeczne:

K_K01

Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowania sztuki hiszpańskiej

K_K02

Student jest gotów do współpracy w zespole w celu opracowania projektów dotyczących sztuki hiszpańskiej

K_K03

Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanych regionów korzystając z różnych form i mediów

Student jest gotów do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego

K_K04

Student jest gotów do śledzenia współczesnych procesów zachodzących w sztuce hiszpańskiej

Metody i kryteria oceniania:

Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu i materiałów audiowizualnych, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów, mającej na celu przeprowadzenia opisu i analizy hiszpańskich dzieł sztuki.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność (20% oceny), przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć (40% oceny) oraz zaliczenie kolokwium pisemnego (40% oceny).

Praktyki zawodowe:

W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadanych lektur, prezentacji przeprowadzanych on-line oraz testu końcowego przeprowadzonego on-line.

Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej i asynchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Piłat-Zuzankiewicz
Prowadzący grup: Marta Piłat-Zuzankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura.

1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne.

2. Sztuka Iberów i Celtów.

3. Sztuka rzymska i wizygocka.

4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie.

5. Architektura nasrydzka – Alhambra.

6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka.

7. Gotyk Królów Katolicki. Styl Plateresco.

8. El Escorial – styl herreriano.

9. Malarstwo manierystyczne. El Greco.

10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez.

11. Miedzy neoklasycyzmem i romatyzmem. Malarstwo Francisco Goi.

12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla.

13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm.

14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne.

15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne.

Literatura:

J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970

V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991.

J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993

V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966

J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963

A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996.

J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986.

J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994.

J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970.

J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970.

V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994.

M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012.

W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006.

M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003.

I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986.

F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000.

Museo del Prado

https://www.museodelprado.es/

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

https://www.museoreinasofia.es/

Uwagi:

W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadanych lektur, prezentacji przeprowadzanych on-line oraz testu końcowego przeprowadzonego on-line.

Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej i asynchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Grajber
Prowadzący grup: Ewa Grajber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura.

1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne.

2. Sztuka Iberów i Celtów.

3. Sztuka rzymska i wizygocka.

4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie.

5. Architektura nasrydzka – Alhambra.

6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka.

7. Gotyk Królów Katolicki. Styl Plateresco.

8. El Escorial – styl herreriano.

9. Malarstwo manierystyczne. El Greco.

10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez.

11. Miedzy neoklasycyzmem i romatyzmem. Malarstwo Francisco Goi.

12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla.

13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm.

14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne.

15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne.

Literatura:

J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970

V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991.

J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993

V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966

J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963

A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996.

J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986.

J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994.

J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970.

J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970.

V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994.

M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012.

W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006.

M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003.

I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986.

F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000.

Museo del Prado

https://www.museodelprado.es/

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

https://www.museoreinasofia.es/

Uwagi:

W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadanych lektur, prezentacji przeprowadzanych on-line oraz testu końcowego przeprowadzonego on-line.

Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej i asynchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)