Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Twórcze pisanie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-TP-01
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Twórcze pisanie
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 1 stopnia
Plan specjalności brazylijskiej 3 rok 1 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 2 rok 1 stopnia
Plan specjalności portugalskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: portugalski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na tych zajęciach będziemy ćwiczyć język portugalski i pisanie narracji poprzez pisanie fikcji hipertekstowej za pomocą narzędzia Twine. Poprzez systematyczną praktykę pisania, dyskusji i powracania do tekst, kurs ten będzie miał na celu (1) pogłębienie kompetencji pisania; (2) poszerzenie wiedzy studenta o języku portugalskim, zarówno w zakresie słownictwa, jak i zaawansowanych struktur gramatycznych; (3) nabycie utrwalenie podstawowego teoretycznego pojęcia pisania fikcji; oraz (4) zachęcanie do swobodnego i twórczego wyrażania się po portugalsku, mającego na celu odkrycie osobistego, subiektywnego i artystycznego głosu.

Pełny opis:

Plan przedmiotu opiera się na przekonaniu, że pisanie kreatywne w języku obcym pozwala odkrywać i pracować nad obszarami języka (słownictwem, gramatyką, zasobami stylistycznymi itp.), z którymi trudno sobie poradzić za pomocą czysto funkcjonalnego podejścia do języka. Kreatywność zachęca również do samodzielności w nauce, ponieważ daje studentowi swobodę odkrywania i refleksji nad przedmiotami, które studiuje.

Metodologia pracy będzie zasadniczo praktyczna, kierowana przez zadania i prace projektowe oraz z proceduralną i ciągłą oceną. Na początku studenci mają przeczytać kilka tekstów teoretycznych i przeanalizować fragmenty dzieł literackich, ale przede wszystkim będą pisać, przepisywać i dyskutować. Studenci powinni spodziewać się nowych zadań pisemnych co dwa tygodnie.

Literatura:

Podręczniki

======================

Anthropy, Anna (2019) Make your Own Twine Games. San Francisco: No Starch Press.

Carvalho, Mário (2018) Quem Disser o Contrário é porque Tem Razão — Guia prático de escrita de ficção. Porto: Porto Editora. [trechos fotocopiados]

Mancelos, João de (2017) Introdução à Escrita Criativa. Lisboa: Edições Colibri. [trechos fotocopiados]

Słowniki, Gramatyki, Opracowania

================================

Guadalupi, Gianni e Manguel, Alberto (2013) Dicionário de Lugares Imaginários. Tradução de Ana Falcão Bastos e Carlos Vaz Marques, Lisboa: Tinta-da-China.

Chevalier, J. e Gheerbrant, A. (1994) Dicionário dos Símbolos. Lisboa: Teorema.

AAVV, Dicionário de Sinónimos, Porto, Porto Editora, 1995.

AAVV, The Oxford-Duden Pictorial Portuguese and English Dictionary, Oxford,Oxford University Press, 1995.

Pleciński, Jacek, Dicionário Idiomático português-polaco, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 1998.

Lindley Cintra e Celso Cunha, Nova Gramática do Português Contemporâneo, Lisboa, Edições Sá da Costa, 1990.

Pomocne strony www:

================================

Infopedia - https://www.infopedia.pt/

Dicionário Priberam - https://dicionario.priberam.org/

Efekty uczenia się:

Wiedza

======

absolwent zna i rozumie:

— specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (S3K_W01);

— podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (S3K_W03);

— zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Portugalii , a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S3K_W04);

— terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S3K_W05);

— współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S3K_W06).

Umiejętności

=============

absolwent potrafi:

— samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (S3K_U02);

— wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (S3K_U03);

— posługiwać się językiem portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (S3K_U05);

— potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S3K_U06).

Kompetencje społeczne

=====================

absolwent jest gotów do:

— współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (S3K_K01);

— rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (S3K_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Studenci będą oceniani według następujących kryteriów:

1 - jakość udziału w zajęciach (30%);

Od uczniów oczekuje się, że będą potrafili podzielić się swoimi przemyśleniami na temat przeczytanych tekstów, a także dyskutować i konstruktywnie krytykować prace swoich rówieśników. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, a uczniowie mogą mieć nie więcej niż dwie nieobecności.

2 - Prace pisemne (40%)

Podczas semestru, studenci będą zobowiązani do wykonania kilku pisemnych zadań. Będą one oceniane zarówno pod względem zaangażowania językowego, jak i rozwoju pomysłów.

3 - Prace projektowe (30%)

Uczniowie, indywidualnie lub w parach, zostaną poproszeni o wykonanie indywidualnego projektu pisarskiego, w którym opowiedzą własną historię. Każdy uczeń będzie miał możliwość podzielenia się swoją pracą z rówieśnikami i nauczycielem oraz uzyskania ich opinii przed oddaniem ostatecznej wersji opowiadania. Ostatecznej wersji powinno towarzyszyć oświadczenie artysty, nie dłuższe niż jedna strona, w którym uzasadnia on swoją pracę i dokonuje samooceny swojej pracy oraz lekcji.

Uczniowie będą oceniani zgodnie z następującymi informacjami:

70% -76% - 3

77% -82% - 3+

83% -88% - 4

89% -94% - 4+

95% -98% - 5

99% -100% - 5!

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)