Gramatyka opisowa języka fińskiego II - semantyka i pragmatyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-LLF72W-GOF | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka fińskiego II - semantyka i pragmatyka | ||
Jednostka: | Katedra Hungarystyki | ||
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - językoznawcze |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | fiński | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Dla studentów bardzo dobrze władających językiem fińskim, biegle znających gramatykę języka fińskiego oraz zainteresowanych kwestiami językoznawczymi. Wymagane jest ukończenie przedmiotów: Gramatyka opisowa języka fińskiego I (Fonetyka i fonologia), II (Morfologia) oraz III (Składnia). |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Gramatyka opisowa języka fińskiego IV dotyczy podstawowych zagadnień z semantyki i pragmatyki języka fińskiego. Wykład prowadzony jest w języku fińskim. |
||
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z elementami semantyki i pragmatyki. Na wykładzie omawiane są podstawowe pojęcia i zagadnienia z tych dziedzin (znaczenie wyrazu i zdania, pole semantyczne wyrazu, metody analizy znaczeń, pojęcie prototypu, maksymy konwersacyjne, grzeczność językowa). |
||
Literatura: |
Hyperkielioppi – multimediasovellus suomen kieliopista ja murteista sekä kirjakielen kehityksestä ja huollosta. 1997. Koostanut Erkki Savolainen. Finn Lectura. Häkkinen, Kaisa. 1990. Mistä sanat tulevat. Suomalaista etymologiaa. SKS: Helsinki. Häkkinen, Kaisa. 2007. Nykysuomen etymologinen sanakirja. WSOY: Juva. Kangasniemi, Heikki. 1997. Sana, merkitys, maailma. Katsaus leksikaalisen semantiikan perusteisiin. Finn Lectura: Helsinki. Karlsson, Fred. 1994. Yleinen kielitiede. Yliopistopaino: Helsinki. Kieli ja sen kieliopit. Opetuksen suuntaviivoja. 2004. Opetusministeriö. Edita: Helsinki. Kuiri, Kaija. 2012. Johdatus semantiikkaan. Finn Lectura Larjavaara, Matti. 2007. Pragmasemantiikka. SKS: Helsinki. |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu ćwiczeń student: - zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach języka oraz elementarną terminologię używaną w opisie języka oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania w zakresie semantyki i pragmatyki języka fińskiego (K_W01) - ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki w zakresie semantyki i pragmatyki języka kierunkowego (języka fińskiego) (K_W02) - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie w zakresie semantyki i pragmatyki języka fińskiego (K_W03) - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w zakresie semantyki i pragmatyki języka fińskiego (K_U01) - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje kompetencje badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U13) - jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka fińskiego oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01) - jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku fińskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04) Szczegółowe efekty uczenia się: Student: - zna i umie posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu semantyki oraz pragmatyki w języku fińskim - zna podstawową metodologię badań językoznawczych z zakresu semantyki i pragmatyki - umie analizować znaczenia wyrazów i badać zależności między nimi - umie budować pole semantyczne wyrazu - zna maksymy konwersacyjne i wybrane teorie dotyczące grzeczności językowej - ma nawyk śledzenia najnowszej literatury przedmiotu oraz wyszukiwania i wykorzystywania informacji potrzebnych na zajęcia - potrafi wziąć udział w dyskusji na zajęciach - posiada umiejętność wystąpienia ustnego na tematy związane ze semantyką i pragmatyką, umiejętność merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków - ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby stałego dokształcania się |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy ustny zawierający wiedzę teoretyczną z wykładów. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-06-15 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Buncler | |
Prowadzący grup: | Anna Buncler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Uwagi: |
Narzędzia wykorzystywane przy prowadzeniu zajęć oraz egzaminów i zaliczeń: Google Meet Forma/zasady zaliczenia/egzaminu: Google Meet, egzamin ustny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.