Praktyczna nauka języka węgierskiego I - konwersacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZLW12C-PW1K |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.101
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka węgierskiego I - konwersacje |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Języki specjalności |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | węgierski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest poznanie podstaw języka przez studenta – wzbogacanie słownictwa w zakresie podstawowym, doskonalenie umiejętności komunikowania się w codziennych sytuacjach życiowych. Według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego poziom docelowy kursu języka obcego dla studentów rozpoczynających naukę na kursie podstawowym po semestrze nauki to poziom A1. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ugruntowanie wiedzy studentów w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka węgierskiego (konstrukcje dzierżawcze, stosowanie i funkcje przedrostków, zaimki, koniugacja przedmiotowa i podmiotowa, szyk zdania). Poznanie podstawowego słownictwa na poziomie A1 - kręgi tematyczne: zwroty grzecznościowe, jednostka i rodzina, miejsce zamieszkania, szkoła/uczelnia, praca, czas wolny i hobby, schemat dnia, podróż, usługi, kultura, pogoda. Kurs rozwija kompetencje z języka obcego przede wszystkim w zakresie czytania ze zrozumieniem, komunikacji ustnej i pisemnej na poziomie A1. Po pierwszym semestrze nauki student ma ugruntowaną praktyczną znajomość podstaw gramatyki języka węgierskiego, potrafi się porozumiewać w znanych mu sytuacjach komunikacyjnych, korzystając z zakresu słownictwa z wymienionych wyżej kręgów tematycznych. Rozumie i tworzy proste wypowiedzi pisemne, tłumaczy proste teksty. Wiedza realioznawcza i kulturowa jest elementem programu kursu języka węgierskiego. |
Literatura: |
Podręczniki: Szita Szilvia – Pelcz Katalin, MagyarOK. Magyar nyelvkönyv A1-A2, 1., Pécs, 2013 Szita Szilvia – Pelcz Katalin, MagyarOK. Magyar nyelvkönyv A1-A2, 1., Pécs, 2013 Szita Szilvia, Görbe Tamás, Gyakorló magyar nyelvtan, Budapest, 2009. Durst Péter, Lépésenként magyarul 1., Szeged, 2017. Materiały własne oraz uzupełniające według uznania lektora: informacje z internetu, druki, broszury, bajki ludowe, ogłoszenia, wiersze, piosenki, ćwiczenia ze strony www.magyarora.com, gry towarzyskie i planszowe, quizy |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: rozumie ze słuchu proste wypowiedzi na poziomie A1 i potrafi na nie odpowiednio reagować; potrafi stosować czas teraźniejszy; rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia oraz proste wypowiedzi ustne; czyta ze zrozumieniem krótkie, proste teksty dotyczące siebie, rodziny i bezpośredniego otoczenia; potrafi znaleźć szczegółową informację w wyżej wymienionych rodzajach tekstów; potrafi wypełnić proste formularze, napisać proste pozdrowienia z podróży lub życzenia; potrafi wypowiedzieć się za pomocą prostych wyrażeń o sobie i swoim otoczeniu (prezentacja rodziny i innych osób, opis warunków życia); rozumie podstawowe słownictwo dotyczące rodziny, usług, geografii, edukacji, pracy. W szczególności student: - ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka węgierskiego (K_W02); - ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10); - w podstawowym zakresie potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim (K_U07); - posiada podstawową umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i węgierskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U08); - posiada podstawową posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej i problemów z nią związanych (K_U09); - jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01); - jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pierwszego semestru na ocenę na podstawie: Oceny ciągłej (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), Śródsemestralnych prac domowych, Śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych, Obecności na zajęciach. Na zakończenie rocznego cyklu dydaktycznego egzamin pisemny i ustny. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.