Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kultury-spec. węgierska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3320-ZLW12K-AK
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia kultury-spec. węgierska
Jednostka: Katedra Hungarystyki
Grupy: Przedmioty kształcenia ogólnego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Kurs wiedzy antropologicznej (oparty na autorskim programie i podręczniku Antropologia kultury), zapoznający z podstawowymi zasadami współczesnej analizy systemów kulturowych oraz stosowanym w niej pojęciami i kategoriami. Prezentacja różnorodnych stanowisk i orientacji antropologicznych (wzbogaconych o perspektywę socjologii i historii kultury), ujęć najnowszych i klasycznych. Zajęcia kończy praca roczna (analiza wybranych zjawisk kultury współczesnej).

Pełny opis:

Kurs wiedzy antropologicznej (oparty na autorskim programie i podręczniku Antropologia kultury), zapoznający z podstawowymi zasadami współczesnej analizy systemów kulturowych oraz stosowanym w niej pojęciami i kategoriami. Prezentacja różnorodnych stanowisk i orientacji antropologicznych (wzbogaconych o perspektywę socjologii i historii kultury), ujęć najnowszych i klasycznych. Zajęcia kończy praca roczna (analiza wybranych zjawisk kultury współczesnej).

Literatura:

Podstawową lekturą będą teksty ze zbioru Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Grzegorz Godlewski [et al.]; wstęp i red. Andrzej Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

I. Pojęcie kultury

" Heinrich Rickert, Człowiek i kultura

" Stefan Czarnowski, Kultura

" Bronisław Malinowski, Czym jest kultura?

" Philip Bagby, Pojęcie kultury

" Claude Lévi-Strauss, Etnolog wobec kondycji ludzkiej

II. Wzory kultury

" Ruth Benedict, Wzory kultury

" Florian Znaniecki, Wzorce i normy

III. Czas

" Mircea Eliade, Czas święty i mity

" Aron Guriewicz, "Cóż to jest... czas?"

" Francis C. Haber, Darwinowska rewolucja w pojęciu czasu

" Paul Davis, Czas Einsteina

IV. Przestrzeń

" Mircea Eliade, Święty obszar i sakralizacja świata

" Yi-Fu Tuan, Ciało, relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne

" Edward T. Hall, Ukryty wymiar

" Witold Rybczyński, Przestrzeń domu, intymność, prywatność

V. Ciało

" Marcel Mauss, Sposoby posługiwania się ciałem

" Antoni Kępiński, Twarz, ręka

" Norbert Elias, O zachowaniu w sypialni

" Louis-Vincent Thomas, Sposoby obchodzenia się z trupem

VI. Osoba - osobowość - charakter społeczny

" Marcel Mauss, Pojęcie osoby, pojęcie "ja"

" Sigmund Freud, Ego i id

" Abram Kardiner, Osobowość podstawowa

" Margaret Mead, Płeć i charakter

" Erich Fromm, Charakter a proces społeczny

VII. Małżeństwo - rodzina - pokrewieństwo

" Bronisław Malinowski, Małżeństwo, pokrewieństwo

" Claude Lévi-Strauss, Rodzina

Efekty uczenia się:

STUDENT_KA:

zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania K_W05

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa i kulturoznawstwa K_U02

potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod K_U03

posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac K_U05

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie ciągłej podlega obecność, aktywność i przygotowanie do zajęć

Ocena pracy zaliczeniowej wg wcześniej przedstawionych kryteriów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Tyborowicz
Prowadzący grup: Izabella Tyborowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs wiedzy antropologicznej, zapoznający z podstawowymi zasadami współczesnej analizy systemów kulturowych oraz stosowanym w niej pojęciami i kategoriami. Prezentacja różnorodnych stanowisk i orientacji antropologicznych (wzbogaconych o perspektywę socjologii i historii kultury), ujęć najnowszych i klasycznych. Zajęcia kończy praca semestralna.

Pełny opis:

Kurs wiedzy antropologicznej, zapoznający z podstawowymi zasadami współczesnej analizy systemów kulturowych oraz stosowanym w niej pojęciami i kategoriami. Prezentacja różnorodnych stanowisk i orientacji antropologicznych (wzbogaconych o perspektywę socjologii i historii kultury), ujęć najnowszych i klasycznych. Zajęcia kończy praca semestralna.

Program oparty na materiałach dydaktycznych “Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Materiały dydaktyczne”, opracowali: Roman Chymkowski, Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Paweł Rodak, na podstawie podręcznika: “Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów.” Opracowali: Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak; wstęp i redakcja: Andrzej Mencwel. Wyd. UW, Warszawa 2005.

I. Kultura i kultury

Potoczne i antropologiczne pojęcie kultury, natura i kultura, materialne i niematerialne aspekty kultury, kultura jako sztuczne środowisko człowieka, społeczny wymiar kultury, sposoby transmisji kultury, atrybutywne i dystrybutywne pojęcie kultury, relacja ja-Inny, różnorodność kultur oraz jej biologiczna i antropologiczna interpretacja.

II. Poznawanie kultury

Rozumienie jako praktyka kulturowa; specyfika nauk humanistycznych, etnografia jako podróż, formacja etnograficzna, jak poznawanie wpływa na przedmiot poznania, bycie w terenie; relatywizm kulturowy, narracyjny charakter antropologii; tubylec vs. przybysz, związek antropologii kultury z postkolonializmem; badanie kultury jako praktyka kulturowa.

III. Inny/Obcy

Inność i obcość jako kategorie definiujące tożsamość kulturową; spotkanie z obcym; kultura hegemoniczna i podporządkowana; kolonializm jako czynnik znieczulający lub uwrażliwiający na obcość; obcy daleki i bliski; reakcje na inność – od lęku do ciekawości; dylematy społeczeństwa multikulturowego.

IV. Przestrzenie, miejsca, trajektorie

Przestrzeń sacrum i przestrzeń profanum; próg i granica jako kategorie kulturowe; ciało ludzkie a wartości przypisywane przestrzeni; flâneur; przestrzeń dospołeczna i odspołeczna; przestrzeń trwała, półtrwała i dynamiczna; dystanse interpersonalne (intymny, indywidualny, społeczny, publiczny); nadmiar jako kategoria czasoprzestrzenna; hipernowoczesność; miejsca a nie-miejsca; globalizacja i indygenizacja; mobilność ludzi, rzeczy, informacji i kapitału; antropologia jako praktyka przestrzenna.

V. Czas, trwanie i zmiana

Czas święty i czas święta; odwracalność i cykliczność czasu świętego; czas liturgiczny; rytuał i reaktualizacja mitów; czas teologii i czas ewolucji; metafory czasu; czas linearny a czas cykliczny; teologiczne i teleologiczne modele czasu; czas historyczny a „historia święta”; laicyzacja czasu; zegar mechaniczny jako metafora kosmiczna; Darwinowska koncepcja czasu linearnego; czas społeczny i czas biograficzny; orientacje temporalne: prezentystyczna/retrospektywna/prospektywna; pamięć społeczna; wcielanie i zapis; praktyki wcielania pamięci (techniki, właściwości ciała, ceremonie).

VI. Emocje

Kulturowe uwarunkowania emocji, pojęcie pracy emocjonalnej, dyscyplinowanie przez emocje, emocje a role społeczne, rola wstrętu (abominacji, repulsji) i wstydu; definicja brudu, nieczystości, anomalii; kulturowe sposoby radzenia sobie z niejednoznacznością, funkcja rytuału; ciało jako metafora społeczeństwa; społeczne przemiany pojęć związanych z cielesnością i towarzyszącymi jej emocjami; kulturalizacja skrajnych emocji, stanów transgresyjnycyh i transowych.

VII. Osoba, osobowość, tożsamość

Osobowość w ujęciu psychoanalitycznym (id, ego, superego); od popędu do sublimacji; charakter społeczny jako internalizacja zasad wyznaczonych przez system społeczny; dynamika związków między charakterem społecznym a sytuacją społeczno-ekonomiczną oraz ideologią; osobowość między determinizmem a podmiotowością; wpływ zmian społecznych i cywilizacyjnych na poczucie tożsamości jednostkowej; konflikty na linii sfera emocjonalna jednostki – sfera oczekiwań społecznych; maska a osoba; transfiguracja „ja”; styl emocjonalny; zdrowie psychiczne jako zjawisko kulturowe; tożsamość narracyjna; trajektoria tożsamości; lęk ontologiczny.

VIII. Rodzina

Małżeństwo — jego seksualne, prokreacyjne, ekonomiczne, prawne i rytualne aspekty; społeczne uwarunkowania małżeństwa: endogamia, zakaz kazirodztwa, egzogamia; formy małżeństwa: poliandria, poligynia, monogamia; rodzina i system pokrewieństwa: klany, połowy i klasy krewnych; krytyka hipotez pierwotnego promiskuityzmu i małżeństwa grupowego; cechy dystynktywne rodziny, zakaz kazirodztwa i elementarna organizacja społeczna, małżeństwo jako więź grupowa, związek rodziny i społeczeństwa globalnego; późnonowoczesna reinterpretacja roli miłości w związku, historyczny charakter odkrycia dzieciństwa; dziecko jako funkcja społeczna, kultura prefiguratywna, kofiguratywna i postfiguratywna; kategoria ‘pokolenia’ i jej znaczenie w badaniach nad kulturą.

Literatura:

I. Kultura i kultury

1) Stefan Czarnowski, Kultura

2) Claude Lévi-Strauss, Jan Jakub Rousseau – twórca nauk humanistycznych

3) James Clifford, Wstęp. Typowe produkty szaleją

4) Clifford Geertz, Myśl potoczna

II. Poznawanie kultury

1) Wilhelm Dilthey, Rozumienie kultury

2) Claude Lévi-Strauss, Smutek tropików

3) Clifford Geertz, Czyje w końcu jest to życie?

4) Kirsten Hastrup, Droga do antropologii

5) Andrzej Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna

III. Inny/Obcy

1) Georg Simmel, Obcy

2) Alfred Schutz, Obcy: Esej z zakresu psychologii społecznej

3) Edward Said, Orientalizm

4) Jan Stanisław Bystroń, Niemcy w tradycji popularnej

IV. Przestrzenie, miejsca, trajektorie

1) Mircea Eliade, Święty obszar i sakralizacja świata

2) Yi-Fu Tuan, Ciało, relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne

3) Edward Hall, Ukryty wymiar

4) Arjun Appadurai, Nowoczesność bez granic: kulturowe wymiary globalizacji

5) Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności

V. Czas, trwanie i zmiana

1) Mircea Eliade, Czas święty i mity

2) Francis C. Haber, Darwinowska rewolucja w pojęciu czasu

3) Elżbieta Tarkowska, Czas społeczny i inne kategorie temporalne

4) Jacques LeGoff, Czas Kościoła i czas kupca

VI. Emocje

1) Maria Ossowska, Rycerz w średniowieczu

2) Arlie Russell Hochschild, Zarządzanie emocjami

3) Julia Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie

4) Deren Maya, Bogowie haitańskiego Wudu. Taniec nieba i ziemi

VII. Osoba, osobowość, tożsamość

1) Sigmund Freud, Kultura jako źródło cierpień

2) Erich Fromm, Charakter a proces społeczny

3) Abram Kardiner, Osobowość podstawowa

4) Michel Maffesoli, Psyche obiektywna

5) Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość

VIII. Rodzina

1) Bronisław Malinowski, Małżeństwo, pokrewieństwo

2) Claude Levi-Strauss, Rodzina

3) Anthony Giddens, Miłość romantyczna i inne więzi

4) Philippe Aries, Odkrycie dzieciństwa

5) Margaret Mead, Kultura i tożsamość

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Tyborowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs wiedzy antropologicznej, zapoznający z podstawowymi zasadami współczesnej analizy systemów kulturowych oraz stosowanym w niej pojęciami i kategoriami. Prezentacja różnorodnych stanowisk i orientacji antropologicznych (wzbogaconych o perspektywę socjologii i historii kultury), ujęć najnowszych i klasycznych. Zajęcia kończy praca semestralna.

Pełny opis:

Kurs wiedzy antropologicznej, zapoznający z podstawowymi zasadami współczesnej analizy systemów kulturowych oraz stosowanym w niej pojęciami i kategoriami. Prezentacja różnorodnych stanowisk i orientacji antropologicznych (wzbogaconych o perspektywę socjologii i historii kultury), ujęć najnowszych i klasycznych. Zajęcia kończy praca semestralna.

Program oparty na materiałach dydaktycznych “Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Materiały dydaktyczne”, opracowali: Roman Chymkowski, Paweł Majewski, Marcin Napiórkowski, Paweł Rodak, na podstawie podręcznika: “Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów.” Opracowali: Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak; wstęp i redakcja: Andrzej Mencwel. Wyd. UW, Warszawa 2005.

I. Kultura i kultury

Potoczne i antropologiczne pojęcie kultury, natura i kultura, materialne i niematerialne aspekty kultury, kultura jako sztuczne środowisko człowieka, społeczny wymiar kultury, sposoby transmisji kultury, atrybutywne i dystrybutywne pojęcie kultury, relacja ja-Inny, różnorodność kultur oraz jej biologiczna i antropologiczna interpretacja.

II. Poznawanie kultury

Rozumienie jako praktyka kulturowa; specyfika nauk humanistycznych, etnografia jako podróż, formacja etnograficzna, jak poznawanie wpływa na przedmiot poznania, bycie w terenie; relatywizm kulturowy, narracyjny charakter antropologii; tubylec vs. przybysz, związek antropologii kultury z postkolonializmem; badanie kultury jako praktyka kulturowa.

III. Inny/Obcy

Inność i obcość jako kategorie definiujące tożsamość kulturową; spotkanie z obcym; kultura hegemoniczna i podporządkowana; kolonializm jako czynnik znieczulający lub uwrażliwiający na obcość; obcy daleki i bliski; reakcje na inność – od lęku do ciekawości; dylematy społeczeństwa multikulturowego.

IV. Przestrzenie, miejsca, trajektorie

Przestrzeń sacrum i przestrzeń profanum; próg i granica jako kategorie kulturowe; ciało ludzkie a wartości przypisywane przestrzeni; flâneur; przestrzeń dospołeczna i odspołeczna; przestrzeń trwała, półtrwała i dynamiczna; dystanse interpersonalne (intymny, indywidualny, społeczny, publiczny); nadmiar jako kategoria czasoprzestrzenna; hipernowoczesność; miejsca a nie-miejsca; globalizacja i indygenizacja; mobilność ludzi, rzeczy, informacji i kapitału; antropologia jako praktyka przestrzenna.

V. Czas, trwanie i zmiana

Czas święty i czas święta; odwracalność i cykliczność czasu świętego; czas liturgiczny; rytuał i reaktualizacja mitów; czas teologii i czas ewolucji; metafory czasu; czas linearny a czas cykliczny; teologiczne i teleologiczne modele czasu; czas historyczny a „historia święta”; laicyzacja czasu; zegar mechaniczny jako metafora kosmiczna; Darwinowska koncepcja czasu linearnego; czas społeczny i czas biograficzny; orientacje temporalne: prezentystyczna/retrospektywna/prospektywna; pamięć społeczna; wcielanie i zapis; praktyki wcielania pamięci (techniki, właściwości ciała, ceremonie).

VI. Emocje

Kulturowe uwarunkowania emocji, pojęcie pracy emocjonalnej, dyscyplinowanie przez emocje, emocje a role społeczne, rola wstrętu (abominacji, repulsji) i wstydu; definicja brudu, nieczystości, anomalii; kulturowe sposoby radzenia sobie z niejednoznacznością, funkcja rytuału; ciało jako metafora społeczeństwa; społeczne przemiany pojęć związanych z cielesnością i towarzyszącymi jej emocjami; kulturalizacja skrajnych emocji, stanów transgresyjnycyh i transowych.

VII. Osoba, osobowość, tożsamość

Osobowość w ujęciu psychoanalitycznym (id, ego, superego); od popędu do sublimacji; charakter społeczny jako internalizacja zasad wyznaczonych przez system społeczny; dynamika związków między charakterem społecznym a sytuacją społeczno-ekonomiczną oraz ideologią; osobowość między determinizmem a podmiotowością; wpływ zmian społecznych i cywilizacyjnych na poczucie tożsamości jednostkowej; konflikty na linii sfera emocjonalna jednostki – sfera oczekiwań społecznych; maska a osoba; transfiguracja „ja”; styl emocjonalny; zdrowie psychiczne jako zjawisko kulturowe; tożsamość narracyjna; trajektoria tożsamości; lęk ontologiczny.

VIII. Rodzina

Małżeństwo — jego seksualne, prokreacyjne, ekonomiczne, prawne i rytualne aspekty; społeczne uwarunkowania małżeństwa: endogamia, zakaz kazirodztwa, egzogamia; formy małżeństwa: poliandria, poligynia, monogamia; rodzina i system pokrewieństwa: klany, połowy i klasy krewnych; krytyka hipotez pierwotnego promiskuityzmu i małżeństwa grupowego; cechy dystynktywne rodziny, zakaz kazirodztwa i elementarna organizacja społeczna, małżeństwo jako więź grupowa, związek rodziny i społeczeństwa globalnego; późnonowoczesna reinterpretacja roli miłości w związku, historyczny charakter odkrycia dzieciństwa; dziecko jako funkcja społeczna, kultura prefiguratywna, kofiguratywna i postfiguratywna; kategoria ‘pokolenia’ i jej znaczenie w badaniach nad kulturą.

Literatura:

I. Kultura i kultury

1) Stefan Czarnowski, Kultura

2) Claude Lévi-Strauss, Jan Jakub Rousseau – twórca nauk humanistycznych

3) James Clifford, Wstęp. Typowe produkty szaleją

4) Clifford Geertz, Myśl potoczna

II. Poznawanie kultury

1) Wilhelm Dilthey, Rozumienie kultury

2) Claude Lévi-Strauss, Smutek tropików

3) Clifford Geertz, Czyje w końcu jest to życie?

4) Kirsten Hastrup, Droga do antropologii

5) Andrzej Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna

III. Inny/Obcy

1) Georg Simmel, Obcy

2) Alfred Schutz, Obcy: Esej z zakresu psychologii społecznej

3) Edward Said, Orientalizm

4) Jan Stanisław Bystroń, Niemcy w tradycji popularnej

IV. Przestrzenie, miejsca, trajektorie

1) Mircea Eliade, Święty obszar i sakralizacja świata

2) Yi-Fu Tuan, Ciało, relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne

3) Edward Hall, Ukryty wymiar

4) Arjun Appadurai, Nowoczesność bez granic: kulturowe wymiary globalizacji

5) Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności

V. Czas, trwanie i zmiana

1) Mircea Eliade, Czas święty i mity

2) Francis C. Haber, Darwinowska rewolucja w pojęciu czasu

3) Elżbieta Tarkowska, Czas społeczny i inne kategorie temporalne

4) Jacques LeGoff, Czas Kościoła i czas kupca

VI. Emocje

1) Maria Ossowska, Rycerz w średniowieczu

2) Arlie Russell Hochschild, Zarządzanie emocjami

3) Julia Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie

4) Deren Maya, Bogowie haitańskiego Wudu. Taniec nieba i ziemi

VII. Osoba, osobowość, tożsamość

1) Sigmund Freud, Kultura jako źródło cierpień

2) Erich Fromm, Charakter a proces społeczny

3) Abram Kardiner, Osobowość podstawowa

4) Michel Maffesoli, Psyche obiektywna

5) Anthony Giddens, Nowoczesność i tożsamość

VIII. Rodzina

1) Bronisław Malinowski, Małżeństwo, pokrewieństwo

2) Claude Levi-Strauss, Rodzina

3) Anthony Giddens, Miłość romantyczna i inne więzi

4) Philippe Aries, Odkrycie dzieciństwa

5) Margaret Mead, Kultura i tożsamość

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)