Wykład monograficzny II stopień - językoznawstwo (fińska)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZMF12-WMJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.002
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny II stopień - językoznawstwo (fińska) |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Seminaria magisterskie językoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | fiński |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Dla studentów uczęszczających na seminarium magisterskie z językoznawstwa fińskiego. Dla studentów bardzo dobrze władających językiem fińskim, zainteresowanych kwestiami językoznawczymi oraz znających podstawy morfologii, składni, semantyki i pragmatyki języka fińskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny specjalizacyjny dotyczy zagadnień ze współczesnego językoznawstwa fińskiego i stanowi rozszerzenie wykładów z Gramatyki opisowej języka fińskiego I i II prowadzonych na etapie studiów licencjackich. |
Pełny opis: |
Celem wykładu monograficznego specjalizacyjnego jest pogłębienie wiedzy z zakresu współczesnego językoznawstwa fińskiego oraz uzupełnienie i poszerzenie wykładów z Gramatyki opisowej języka fińskiego I i II. W trakcie wykładu omówione zostaną między innymi następujące zagadnienia: - zagadnienia dotyczące grzeczności i wybranych aktów mowy (np. pochwała) - zdania bezpodmiotowe - czasowniki kauzatywne wyrażające doznania i odczucia ("tunnekausatiiviverbit") - kategoria passivum w języku fińskim i językach indoeuropejskich - osoba generyczna („nollapersoona”) - modalność - dyrektywy - optativum - aspekt - wybrane zagadnienia słowotwórcze |
Literatura: |
Buncler, Anna. 2008. Ekspansja formy tzw. jednoosobowego passivum w funkcji 1. osoby liczby mnogiej w języku fińskim. Acta Philologica 34, s. 124-130. Buncler, Anna. 2009. Finitywna forma passivum w języku fińskim oraz jej odpowiedniki w języku polskim. Praca doktorska. Uniwersytet Warszawski. Biskupska, Anna. 2018. Verbi verbistä. Puolan ja suomen johdetun verbileksikon merkitysrakenteen vertailua. Praca doktorska. Uniwersytet w Helsinkach. Etelämäki, Marja – Haakana, Markku – Halonen, Mia. 2013. Keskustelukumppanin kehuminen suomalaisessa keskustelussa. Virittäjä 4, s. 460–493. Flint, Aili. 1980. Semantic Structure in the Finnish Lexicon: Verbs of Possibility and Sufficiency. Helsinki: SKS. Iso suomen kielioppi (ISK). 2004. Auli Hakulinen (toim.). Helsinki: SKS, s. 1169-1637. http://kaino.kotus.fi/visk/etusivu.php Laitinen, Lea. 1995. Nollapersoona. Virittäjä 3, s. 337-358. Larjavaara, Matti. 1999. Kieli, kohteliaisuus ja puhuttelu. Kielikello 2. Lauranto, Yrjö. 2012. Optatiivirakenne ja direktiiviksi kieliopillistuminen. Puhe ja kieli 4, s. 183–216. Lauranto, Yrjö. 2013. Suomen kielen imperatiivi – yksi paradigma, kaksi systeemiä. Virittäjä 2, s. 156-200. Malmivaara, Terhi. 2004. Luupää, puupää, puusilmä. Näkymiä sananmuodostuksen analogisuuteen ja bahuvriihiyhdyssanojen olemukseen. Virittäjä 3, s. 347–363. Shore, Susanna. 1986. Onko suomessa passiivia? Suomi 133. SKS. Viertiö, Annastiina. 2000. Kuka paljastuu passiivin takaa? Kielikello 3. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01) - ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie fińskim (K_W02) - ma pogłębioną wiedzę o miejscu fennistyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W06) - ma szczegółową wiedzę z zakresu gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego - fińskiego, jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń (K_W07) - potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_U01) Szczegółowe efekty kształcenia: Student - zna i umie posługiwać się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu referowanych na wykładzie zagadnień - rozumie zagadnienia dotyczące grzeczności i takich aktów mowy jak pochwała - zna problematykę zdań bezpodmiotowych, umie wyróżniać funkcje passivum i osoby generycznej - rozumie specyfikę konstrukcji o charakterze dyrektyw i konstrukcji życzeniowych - potrafi rozróżniać różne typy modalności - rozumie specyfikę aspektu w języku fińskim i potrafi ją odnieść do kategorii aspektu w języku polskim - zna rzadsze sposoby tworzenia formacji słowotwórczych w języku fińskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z wykładu po obu semestrach. Egzamin ustny końcowy. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Buncler | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Zaliczenie lub ocena |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.