Przestrzeń i prywatność w resocjalizacji zakładowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-PiPd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przestrzeń i prywatność w resocjalizacji zakładowej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest poświęcony prezentacji funkcjonowania zamkniętej instytucji korekcyjnej oraz jej wychowanków w kategoriach przestrzennych oraz związanych z naruszaniem prywatności. Ten „ukryty wymiar” rzeczywistości zakładowej nakreślony zostanie z punktu widzenia dolegliwości przestrzennych i deprywacji biologicznej, a także nieprawidłowości w zakresie prywatności, których doświadczają wychowankowie. Po prezentacji rozumienia przestrzeni i prywatności omówione zostaną wybrane teorie i badania dotyczące terytorialności i zachowań przestrzennych człowieka, a także dystansów i konsekwencji ich naruszania. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na rolę, jaką ww aspekty mogą odgrywać w przebiegu resocjalizacji zakładowej, a także na możliwe środki przeciwdziałania niedogodnościom z tego zakresu, które wypracowała proksemika (nauka zajmująca się posługiwaniem się przestrzenią przez człowieka. Akcentowana będzie ich rola dla optymalizacji procesu resocjalizacji zakładowej. |
Pełny opis: |
Założenia wstępne: Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw pedagogiki resocjalizacyjnej oraz instytucjonalnych systemów resocjalizacji, a także funkcjonowania człowieka w warunkach izolacji. Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie ujęcia instytucji korekcyjnej oraz funkcjonowania jej wychowanków w kategoriach przestrzennych i związanych z naruszaniem prywatności, w tym - uzasadnienia ujmowania instytucji korekcyjnej w tych kategoriach - prawnego i psychologicznego ujęcia prywatności - nieprawidłowości w zakresie prywatności w rzeczywistości zakładowej - wybranych aspekty przeludnienia, w tym miar przeludnienia i ich wskaźników - relacji między przeludnieniem a zagęszczeniem i zatłoczeniem - czynników mających wpływ na wielkość zatłoczenia - wybranych teorii zatłoczenia i ich znaczenia dla praktyki resocjalizacyjnej (Gęstości - itensywności Freedmana oraz Społeczno – Przestrzennego Modelu Stresu Loo) - badań zagęszczenia w celach mieszalnych oraz przestrzeni personalnej wychowanków - sposobów obrony przed zatłoczeniem i konsekwencji zatłoczenia - proksemicznego ujęcia zamkniętej instytucji resocjalizacyjnej - zachowań terytorialnych i ich znaczenia dla resocjalizacji zakładowej - dystansów u człowieka, ich znaczenia i i konsekwencji naruszenia - przestrzeni personalnej i jej znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania społecznego - przykładów rozwiązań z zakresu proksemiki, zmierzających do ograniczania negatywnych konsekwencji zatłoczenia oraz naruszania dystansów i prywatności w instytucjonalnej rzeczywistości wychowawczej W części wstępnej zostanie zaprezentowane uzasadnienie ujmowania instytucji korekcyjnej w kategoriach przestrzennych, obejmujących również pozbawienie prawa do prywatności, rozumianego jako prawo do dysponowania własnym terytorium. Przedstawione będą podstawowe zagadnienia dotyczące posługiwania się przestrzenią przez człowieka jako wytworem kultury, a następnie aspekty funkcjonowania związane z doświadczaniem zatłoczenia, zachowaniami terytorialnymi, dystansami, ich regulowaniem oraz naruszaniem. Omówione zostaną również czynniki mające wpływ na wielkość i odczuwanie zatłoczenia oraz wybrane ujęcia teoretyczne pomocne w zrozumieniu tego fenomenu. Przedstawione będą zagadnienia przestrzeni osobistej oraz konsekwencji wkraczania w nią innych osób. Informacje te stale odnoszone będą do praktyki i form organizacyjnych instytucjonalnej resocjalizacji. W części końcowej nakreślone zostaną sposoby łagodzenia niekorzystnych zjawisk związanych z naruszaniem przestrzeni i prywatności wychowanków, wypracowane w toku rozwoju proksemiki w przeciągu blisko 50 lat od jej powstania. Wdrażana będzie praca grupowa, a także doskonalenie umiejętności posługiwania się technologią informatyczną oraz multimedialną, w tym tworzenia prezentacji multimedialnych. W procesie poszukiwania informacji o rozwiązaniach europejskich podnoszona będzie znajomości języków obcych, zwłaszcza angielskiego i niemieckiego. Szacunkowa liczba godzin, jakie studenci powinni przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się konwersatorium - 30 godzin praca samodzielna – 20 godzin przygotowanie do zaliczenia - 10 godzin RAZEM ok. 60 godzin |
Literatura: |
Ciosek M. Człowiek w obliczu izolacji więziennej. Wyd. Stella Maris, Gdańsk 1996 Ciosek M. Z problematyki przeludnienia więziennego. w: Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny, 1989, nr 17 Eliasz A. Psychologia ekologiczna. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1993 Gądecki J. Architektura i tożsamość. Rzecz o antropologii architektury. Wyd. Rolewski, Warszawa 2005 Hall E. T.: Ukryty wymiar, Wyd. Muza 2005 Hall R. M., Hall E. T. Czwarty wymiar w architekturze, MUZA S.A., Warszawa 2001 Hall E. T. Bezgłośny język. PIW, Warszawa 1987 Hołyst B. Przepełnienie Więzień. Aspekty kryminologiczne i penitencjarne. w: Hołyst B., Ambrozik W., Stępniak P. (red.) Więziennictwo. Nowe wyzwania. Warszawa – Poznań- Kalisz 2001, str. 48-70. Jędruszczak K. Modele i koncepcje prywatności w psychologii. w: Przegląd Psychologiczny, t. 48, nr 2, 2005, str. 197-216 Kamiński M. M. Gry więzienne. Tragikomiczny świat polskiego więzienia. Oficyna Naukowa, Warszawa 2006 Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacja. Wyd. Arche, Gdańsk 2003. Pastwa B. Poczucie osamotnienia a sposób funkcjonowania recydywistów warunkach izolacji więziennej, w: Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny 1990-91, nr 18 Rasmussen S. E. Odczuwanie architektury. Wydawnictwo Murator, Warszawa 1999 Schmidt D. Wybrane aspekty przeludnienia jednostek penitencjarnych. w: Kuć M. (red.) Kryminologiczne i penitencjarne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności. Lublin 2008 Schmidt D. Zachowania proksemiczne i zatłoczenie a funkcjonowanie zamkniętych instytucji korekcyjnych, w: Kwaśniewski J. (red.) Profilaktyka społeczna i resocjalizacja. Prace IPSiR UW, T. 14, Wyd. UW, Warszawa 2009, str. 89-126 Schmidt D. Patologia instytucji. Dysfunkcyjność zamkniętych instytucji korekcyjnych. w: Borowski M., Dobrzeniecki R. (red.) Patologie społeczne. Wybrane zagadnienia, Wyd. Naukowe NOVUM, Płock 2009, str. 25-84 Schmidt D. Proksemiczny wymiar instytucji więziennej, w: Jasiński Z., Widelak D. (red.) Polska resocjalizacja i więziennictwo. Konteksty – praktyki – studia. Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, T. 2. Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole2009, str. 105-126 Schmidt D. Wybrane aspekty przeludnienia jednostek penitencjarnych, w: Kuć M. (red.) Kryminologiczne i penitencjarne aspekty wykonywania kary pozbawienia wolności, Wyd. Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 2008, str. 115-134 Sztajnberg A., Jasiński T. Proksemika w komunikacji społecznej. Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2007 Szymanowski T. Efektywność systemu penitencjarnego w Polsce – stan obecny i perspektywy (mps 2005) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, 1997 r.) z późn. zm. (Dz. U. Nr 142, poz. 1380, 2003 r.). |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia się student : 1.dokonuje rozróżnienia pomiędzy środowiskiem fizycznym i przestrzennym zakładu resocjalizacyjnego 2.opisuje mechanizmy funkcjonowania wychowanka instytucji resocjalizacyjnej w kategoriach przestrzennych i związanych z naruszaniem prywatności 3.dokonuje interpretacji uregulowań prawnych w kontekście ochrony prawa wychowanków do prywatności 4.docenia znaczenie łagodzenia niedogodności przestrzennych dla podnoszenia efektywności resocjalizacji zakładowej 5.wyjaśnia znaczenie ustaleń z zakresu proksemiki i prywatności dla prowadzenia optymalnej pracy resocjalizacyjnej w środowisku instytucjonalnym 6.definiuje aspekty skłaniające do ewolucji rozwiązań polskiej resocjalizacji instytucjonalnej w kierunku uwzględnienia perspektywy proksemiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę w postaci ustnej. Dodatkowe warunki: - przygotowanie części materiału do prezentacji na zajęciach (np. w formie multimedialnej), - aktywność na zajęciach, - stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Schmidt | |
Prowadzący grup: | Dariusz Schmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.