Metodologia badań społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR2-1MBSd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony wybranym metodologicznym problemom badań społecznych. Studenci dowiedzą się z niego czym jest nauka, jakie są założenia i cele badań społecznych, poznają podstawowe etapy i elementy procesu badawczego, oraz zgłębią szczegółowe zagadnienia charakterystyczne dla różnych typów badań. |
Pełny opis: |
Wybrane metodologiczne problemy badań społecznych (formułowanie i weryfikacja hipotez, indukcjonizm-dedukcjonizm, postępowanie dedukcjonistów, konfirmacja hipotez, prawa nauki i generalizacje historyczne, wyjaśnianie i przewidywanie, pojęcia teoretyczne, empiryczne i operacyjne, definiowanie pojęć dobór wskaźników, pomiar i skalowanie). Proces badawczy w różnych typach badań. Koncepcja badań i jej składniki. Techniki doboru zjawisk do badania, klasyfikacja technik otrzymywania materiałów. Techniki obserwacji, wywiadu swobodnego, dane urzędowe i ich wykorzystanie w case study. Metoda biograficzna. Ilościowa i jakościowa analiza treści przekazów masowych. Ogniskowany wywiad grupowy. Jednorazowe badania surveyowe (wywiad kwestionariuszowy zwykły i telefoniczny, różne typy ankiet). Panel i inne metody badania procesów społecznych. Eksperyment. Międzykrajowe badania porównawcze. Badania ewaluacyjne. Bilans nakładu pracy studenta Studia stacjonarne: uczestnictwo w wykładzie – 30 godz. uczestnictwo w ćwiczeniach – 30 godz. przygotowanie do zajęć – 60 godz. przygotowanie do egzaminu – 30 godz. Razem: 150 godz. Studia niestacjonarne: uczestnictwo w wykładzie – 15 godz. uczestnictwo w ćwiczeniach – 15 godz. przygotowanie do zajęć – 70 godz. przygotowanie do egzaminu – 50 godz. Razem: 150 godz. |
Literatura: |
• Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001 • J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź 1994 • E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003 • A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002 • A. Sułek, Sprawdzanie hipotez przyczynowych, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 57 – 65 • E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008, str. 251 – 273 • A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, str. 182 – 205 • A. Kubiak, I. Przybyłowska, W. A. Rostocki, Encyklopedia socjologii, tom 1, hasło: Badania ankietowe, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998, s. 51 – 58 • A. Sułek, Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa 2001, str. 213 – 235 • Polski Generalny Sondaż Społeczny http://pgss.iss.uw.edu.pl/ • Diagnoza Społeczna http://www.diagnoza.com/ • M. Rosenberg, Logika analizy sondażowej, [w:] Logika analizy socjologicznej, (LAS), red. A. Sułek, Wyd. UW, Warszawa 1981, str. 161 – 211 • K. Koseła, A. Sułek, Metody badania procesów społecznych, [w:] , Metody analizy socjologicznej, (MAS), oprac. A. Sułek, Wyd. UW, W-wa 1986, str. 265 – 309 • I. Białecki, Alfabetyzm funkcjonalny, Res Publica Nowa, nr 6/1996, str. 68 – 76 • R.E. Stake, Studium przypadku, [w:] Ewaluacja w edukacji, red. L. Korporowicz, Oficyna Naukowa, W-wa 1997, str. 120 – 143 • M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa 2010, str. 44 – 50 • H. Ogryzko-Wiewiórowski, Zastosowanie analizy treści w badaniach socjologicznych, Uniwersitatis Mariae Curie -Skłodowska, Lublin-Polonia vol. 9 .1 Sectio 1, 1984 s. 1 – 13 • C. Trutkowski, Społeczne reprezentacje polityki, Scholar, W-wa 2000, str. 204 – 236 • M. Kłosiński, Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” i „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych, Kultura i Społeczeństwo, T. XXXVIII, nr 3, 1994 • A. Matuchniak-Krasuska, Interwencja socjologiczna A. Touraine’a. Uwagi uczestnika., Studia Socjologiczne 1995, nr 3-4, 1995, str. 97 – 108 • A. Matuchniak-Krasuska, Ruch feministyczny i kobiecy w Polsce. Interwencja socjologiczna 1994/1995, Folia Sociologica nr 27, str. 123 – 150 • B. Wolniewicz-Grzelak, Sz. Grzelak, Ocena skuteczności Projektu „Trzy Koła”, [w:] Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, red. J.Ł. Grzelaka, M.J. Sochackiego, Pracownia profilaktyki Problemowej, Warszawa 2001, str. 259 – 281 • J. Lutyński, Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia (MBS), ŁTN, Łódź 1994, str. 27 – 40 • J. Kwaśniewski, Socjologia stosowana, Encyklopedia Socjologii, t. IV, str. 80 – 84 |
Efekty uczenia się: |
Uczestnicy zajęć: 1. znają podstawowe zagadnienia metodologii badań społecznych, definiują podstawowe pojęcia z zakresu metodologii 2. wyjaśniają powiązania pomiędzy światem teorii a światem empirii 3. rozróżniają podstawowe typy badań w naukach społecznych 4. odróżniają twierdzenia naukowe od nienaukowych 5. swobodnie posługują się terminologią metodologiczną 6. potrafią zastosować metody i narzędzia badawcze w praktyce - zaprojektować, zrealizować badania i analizować dane empiryczne. 7. oceniają korzyści płynące z rozwoju wiedzy naukowej i dostrzegają związane z nią zagrożenia 8. postępują zgodnie z zasadami etyki naukowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność, końcowy egzamin pisemny Podstawą do uzyskania oceny jest zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zweryfikowany poprzez udział w dyskusji na zajęciach oraz egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dudzińska, Danuta Lalak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dudzińska, Danuta Lalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.