Badania społeczne w teorii i praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-RES2-1BSTPz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Badania społeczne w teorii i praktyce |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych technik i narzędzi stosowanych w badaniach społecznych, przygotowanie pracy licencjackiej w oparciu o własne badania empiryczne. Posługiwanie się podstawowymi pojęciami z zakresu badań społecznych, np. metoda badań, teren badań, próba badawcza, itp. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest wybranym rodzajom badań społecznych i ich praktycznemu stosowaniu. Wpisuje się w szerokie spektrum wiedzy o działaniach jednostkowych i grupowych człowieka. Studenci dowiedzą się jakie są założenia i cele badań społecznych oraz zgłębią szczegółowe zagadnienia charakterystyczne dla różnych (wybranych) typów badań. |
Pełny opis: |
Zadaniem wykładu jest przekazanie wiedzy, na poziomie metateoretycznym oraz metodologicznym (dedukacja i indukcja, reguły wnioskowania, zasady definiowania pojęć), niezbędnej do prowadzenia badań empiryczno-analitycznych w zakresie nauk społecznych. Treści przekazywane na wykładzie obejmują cele i zasady poznania naukowego oraz omówienie paradygmatów badawczych - orientacja ilościowa (badania empiryczno-analityczne) oraz orientacja jakościowe (badania humanistyczne). W ramach wykładów przedstawione zostaną wybrane rodzaje badań społecznych (np. analiza danych zastanych, badania: sondażowe, etnograficzne, monograficzne, biograficzne, dyskursów) wraz z podstawowymi zasadami konceptualizacji i operacjonalizacji założeń badawczych w poszczególnych rodzajach badań. W ramach ćwiczeń realizowane są zadania praktyczne zogniskowane na procesie badawczym w różnych typach badań, czyli zasady doboru zjawisk do badania, koncepcja badań i organizacja procesu badawczego. Ćwiczenia stworzą możliwość wdrażania wiedzy z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych w działania warsztatowe, polegające na opracowywaniu projektów badawczych. W szczególności techniki obserwacji, wywiadu (w tym swobodnego, pogłębionego), analiza danych dane urzędowych i statystycznych, case study, dyskurs multimodalny są przedmiotem praktycznej realizacji przedmiotu. Nakład pracy studenta/tki: - godziny zorganizowane – 20 - przygotowanie do zajęć – 35 godz - opracowanie projektu 20 godz. - przygotowanie do egzaminu – 35 godz. Razem: 110 godz. |
Literatura: |
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001. G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa 2011. M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000. K. Kaźmierska, K. Waniek, Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda – technika – analiza. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020. K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych, PWN, Warszawa, 2000. T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. PWN, Warszawa 2013. A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002. A. Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie. Scholar, Warszawa 2022. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: sprawnie posługuje się takimi pojęciami jak (przykładowo): przedmiot badań, warsztat badawczy, orientacja badawcza, zmienne, wskaźniki rozumie proces badawczy jako sposób poznawania rzeczywistości społecznej wpisany w istniejące zasoby i struktury wiedzy naukowej w sferze umiejętności: potrafi postawić pytania badawcze, sformułować hipotezy, zoperacjonalizować zmienne, konceptualizować pojęcia potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz budować podstawowe założenia własnej pracy badawczej w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a pracować zespołowo (grupowa analiza materiału empirycznego) jest w stanie nawiązać efektywny kontakt z osobą badana w realnej sytuacji badawczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczne ocena z przedmiotu jest wypadkową ocen uzyskanych na podstawie ocen cząstkowych obydwu form: wykład (udział w zajęciach oraz test końcowy), ćwiczenia (udział w zajęciach oraz projekt własny + prezentacja) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 50 miejsc
Wykład, 10 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Czapnik-Jurak | |
Prowadzący grup: | Marta Czapnik-Jurak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 50 miejsc
Wykład, 10 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Czapnik-Jurak | |
Prowadzący grup: | Marta Czapnik-Jurak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.