Potrzeby i problemy - perspektywa indywidualna i społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-RES2-1PiPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Potrzeby i problemy - perspektywa indywidualna i społeczna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć omawiana jest problematyka źródeł problemów wymagających interwencji w postaci pracy resocjalizacyjnej, przede wszystkim pojęcie ‘trudności życiowych’ w efekcie niezaspokojenia potrzeb indywidualnych i pojęcie ‘problemu społecznego’ w efekcie niezaspokojenia potrzeb społecznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot koncentruje się na źródłach zjawisk wymagających interwencji społecznej w postaci pracy resocjalizacyjnej. Omawiane są kluczowe dla pojawienia się indywidualnych trudności życiowych i problemów społecznych pojęcia ‘potrzeby indywidualne’ oraz ‘potrzeby społeczne’. Osoby biorące udział w zajęciach uczą się szukać przyczyn problemów indywidualnych i społecznych w sferze niezaspokojonych potrzeb – indywidualnych i społecznych. Uczą się dostrzegać konieczne związki między działaniami diagnostycznymi a działaniami o charakterze interwencji społecznych. Nakład pracy osób biorących udział w zajęciach: - godziny zorganizowane – 30 - przygotowanie do zajęć – 20 godz. - przygotowanie do egzaminu – 25 godz. RAZEM: 75 godz. |
Literatura: |
• E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, Wybrane problemy społeczne. Teraźniejszość – przyszłość, Wyd. APS, Warszawa 2018 • T. Kaźmierczak, A. Olech, Mapa zaspokajania potrzeb społecznych, Praca Socjalna Nr 2/2006, IRSS • T. Kocowski, Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa. Ossolineum 1982 • A. Lisowski, Badanie potrzeb społecznych, Interart, Warszawa 1996 • A. Maslow, Motywacja i osobowość, PWN, Warszawa 2006 • Mazowiecki Obserwator Społeczny, Projekt metodologiczny, 2000 (materiał niepublikowany, dostępny w bibliotece IPSiR) • L. Miś, Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania, Wyd. UJ, Kraków 2007 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć osoba studiująca w sferze wiedzy: zna i rozumie konteksty i uwarunkowania zjawisk identyfikowanych jako indywidualne trudności życiowe oraz problemy społeczne, które wymagają rozwiązania w sferze umiejętności: potrafi wykorzystywać pogłębioną wiedzę do identyfikowania, interpretowania oraz wyjaśniania indywidualnych trudności życiowych i problemów społecznych potrafi upowszechniać wiedzę o problematyce resocjalizacji uczestnicząc i/lub prowadząc różne formy debat publicznych w sferze kompetencji społecznych: jest gotowa do właściwego reagowania na zjawiska niezaspokojonych potrzeb indywidualnych i społecznych wymagające interwencji |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach i aktywny w nich udział – jako warunek dopuszczenia do egzaminu - egzamin ustny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Olech | |
Prowadzący grup: | Anna Olech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.