Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-RES2-1RIZd |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki, uwarunkowań i determinantów wychowania oraz zachowania człowieka, zgromadzone na obecnym poziomie edukacji. Możliwe jest uzupełnienie tej wiedzy w trakcie studiów np. w ramach przedmiotów kursowych i innych przedmiotów fakultatywnych, prowadzonych w Instytucie. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest prezentacji oddziaływań prowadzonych w zamkniętych instytucjach korekcyjnych. Przedstawione zostaną informacje dotyczące struktury instytucjonalnego systemu resocjalizacji oraz specyfiki, zadań i organizacji pracy, a także form i metod resocjalizacji, stosowanych w instytucjach zamkniętych w Polsce i za granicą. Podkreślane będą ograniczenia i bariery resocjalizacji, wynikające z niekorzystnych cech zamkniętych środowisk wychowawczych oraz sposoby redukowania ich negatywnego wpływu na psychospołeczne funkcjonowanie wychowanków i personelu oraz na efektywność instytucjonalną. Przedmiot służy także kształtowaniu umiejętności właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących problematykę pracy resocjalizacyjnej w instytucjach korekcyjnych. |
Pełny opis: |
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień resocjalizacji prowadzonej w zamkniętych instytucjach korekcyjnych oraz jej barier i perspektyw. W części wstępnej zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące sytuacji nieletniego przed sądem rodzinnym oraz możliwych reakcji państwa na przejawy demoralizacji i nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Następnie przedstawione będą formy resocjalizacji zakładowej, w tym cele, zasady i organizacja funkcjonowania wybranych placówek oraz systemy działalności instytucjonalnej. Zrozumieniu barier i obciążeń resocjalizacji zakładowej służyć będzie prezentacja działań w zakładach poprawczych i karnych, a także negatywnych konsekwencji izolacji oraz aspektów świadczących o ich totalnych charakterze. W podsumowaniu przedstawione zostaną propozycje zmierzające do optymalizacji resocjalizacji w środowisku zamkniętym. Akcentowane będą: zrozumienie niedogodności izolowanych form resocjalizacji oraz postulat ich stosowania dopiero po wyczerpaniu wszelkich dostępnych form wolnościowych. Kształtowane będzie także umiejętność właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących postępowanie z nieletnimi, zwłaszcza w zakresie stosowania środków o charakterze izolacyjnym. Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: • konwersatorium - 30 godzin • praca samodzielna – 20 godzin • przygotowanie do zajęć – 10 godzin • przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin Razem: 75 godzin |
Literatura: |
1. Ciosek, Mieczysław, Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2003 2. Czapów, Czesław, Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978 3. Goffman, Erving, Charakterystyka instytucji totalnych. w: Derczyński A. Jasińska-Kania J. Szacki J. (red.) Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. PWN, Warszawa 1975, str.151-177. 4. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016 5. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2008 6. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013 7. Urban, Bronisław, Stanik, Jan Maria, Resocjalizacja. T 1, 2, PWN, Warszawa 2007 8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 1700) 9. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 127) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: • dokonuje rozróżnienia pomiędzy resocjalizacją zakładową, a prowadzoną w środowisku otwartym • opisuje cele, zadania i organizację pracy w wybranych zamkniętych instytucjach korekcyjnych • definiuje aspekty środowiska instytucjonalnego jako źródła stresu w sferze umiejętności: • krytycznie ocenia działalność instytucji zamkniętych z punktu widzenia celów wychowania i resocjalizacji • dokonuje interpretacji rozwiązań prawnych pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej • prowadzi konstruktywni dyskurs z osobami poddawanymi resocjalizacji w zakresie planowanej i/ lub podejmowanej interwencji korekcyjnej w instytucjach zamkniętych w sferze kompetencji społecznych: • postępuje zgodnie z zasadami etyki wychowawcy • weryfikuje działania zamkniętych instytucji korekcyjnych w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza • zaliczenie ustne • ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach) • kontrola obecności Umiejętności • zaliczenie ustne • ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach) Kompetencje społeczne • zaliczenie ustne • ocena ciągła (aktywność na zajęciach) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Schmidt | |
Prowadzący grup: | Dariusz Schmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.