Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-RES2-1RIZz
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Resocjalizacja w instytucjach zamkniętych
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki, uwarunkowań i determinantów wychowania oraz zachowania człowieka, zgromadzone na obecnym poziomie edukacji.

Możliwe jest uzupełnienie tej wiedzy w trakcie studiów np. w ramach przedmiotów kursowych i innych przedmiotów fakultatywnych, prowadzonych w Instytucie.


Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot poświęcony jest prezentacji oddziaływań prowadzonych w zamkniętych instytucjach korekcyjnych. Przedstawione zostaną informacje dotyczące struktury instytucjonalnego systemu resocjalizacji oraz specyfiki, zadań i organizacji pracy, a także form i metod resocjalizacji, stosowanych w instytucjach zamkniętych w Polsce i za granicą.

Podkreślane będą ograniczenia i bariery resocjalizacji, wynikające z niekorzystnych cech zamkniętych środowisk wychowawczych oraz sposoby redukowania ich negatywnego wpływu na psychospołeczne funkcjonowanie wychowanków i personelu oraz na efektywność instytucjonalną.

Przedmiot służy także kształtowaniu umiejętności właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących problematykę pracy resocjalizacyjnej w instytucjach korekcyjnych.

Pełny opis:

Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień resocjalizacji prowadzonej w zamkniętych instytucjach korekcyjnych oraz jej barier i perspektyw.

W części wstępnej zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące sytuacji nieletniego przed sądem rodzinnym oraz możliwych reakcji państwa na przejawy demoralizacji i nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Następnie przedstawione będą formy resocjalizacji zakładowej, w tym cele, zasady i organizacja funkcjonowania wybranych placówek oraz systemy działalności instytucjonalnej. Zrozumieniu barier i obciążeń resocjalizacji zakładowej służyć będzie prezentacja działań w zakładach poprawczych i karnych, a także negatywnych konsekwencji izolacji oraz aspektów świadczących o ich totalnych charakterze. W podsumowaniu przedstawione zostaną propozycje zmierzające do optymalizacji resocjalizacji w środowisku zamkniętym.

Akcentowane będą: zrozumienie niedogodności izolowanych form resocjalizacji oraz postulat ich stosowania dopiero po wyczerpaniu wszelkich dostępnych form wolnościowych.

Kształtowane będzie także umiejętność właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących postępowanie z nieletnimi, zwłaszcza w zakresie stosowania środków o charakterze izolacyjnym.

Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się:

• konwersatorium - 20 godzin

• praca samodzielna – 30 godzin

• przygotowanie do zajęć – 10 godzin

• przygotowanie do zaliczenia - 15 godzin

Razem: 75 godzin

Literatura:

1. Ciosek, Mieczysław, Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa 2003

2. Czapów, Czesław, Wychowanie resocjalizujące. Warszawa 1978

3. Goffman, Erving, Charakterystyka instytucji totalnych. w: Derczyński A. Jasińska-Kania J. Szacki J. (red.) Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. PWN, Warszawa 1975, str.151-177.

4. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016

5. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2008

6. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013

7. Urban, Bronisław, Stanik, Jan Maria, Resocjalizacja. T 1, 2, PWN, Warszawa 2007

8. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. 2022 poz. 1700)

9. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 127)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

• dokonuje rozróżnienia pomiędzy resocjalizacją zakładową, a prowadzoną w środowisku otwartym

• opisuje cele, zadania i organizację pracy w wybranych zamkniętych instytucjach korekcyjnych

• definiuje aspekty środowiska instytucjonalnego jako źródła stresu

w sferze umiejętności:

• krytycznie ocenia działalność instytucji zamkniętych z punktu widzenia celów wychowania i resocjalizacji

• dokonuje interpretacji rozwiązań prawnych pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej

• prowadzi konstruktywni dyskurs z osobami poddawanymi resocjalizacji w zakresie planowanej i/ lub podejmowanej interwencji korekcyjnej w instytucjach zamkniętych

w sferze kompetencji społecznych:

• postępuje zgodnie z zasadami etyki wychowawcy

• weryfikuje działania zamkniętych instytucji korekcyjnych w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

• zaliczenie ustne

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

• kontrola obecności

Umiejętności

• zaliczenie ustne

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

Kompetencje społeczne

• zaliczenie ustne

• ocena ciągła (aktywność na zajęciach)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Schmidt
Prowadzący grup: Dariusz Schmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-895557ea9 (2024-09-26)