Współczesne modele resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-RES2-1WMRz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne modele resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki, uwarunkowań i determinantów wychowania oraz zachowania człowieka, zgromadzone na obecnym poziomie edukacji. Możliwe jest uzupełnienie tej wiedzy w trakcie studiów np. w ramach przedmiotów kursowych i innych przedmiotów fakultatywnych, prowadzonych w Instytucie. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat współczesnych modeli resocjalizacji, zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i praktycznej – przykładów implementacji podejść teoretycznych w rzeczywistości wychowawczej i korekcyjnej. Istotną częścią będą także zagadnienia szacowania ryzyka i zarządzania ryzykiem oraz sterowania efektywnością instytucji resocjalizacyjnej, wywodzące się z nurtów What works? oraz What else works? Zostanie zwrócona uwaga na kwestię efektywności resocjalizacji i jej miary oraz na problematykę optymalizacji oddziaływań korekcyjnych. Kształtowane będzie zrozumienie konieczności racjonalizacji oddziaływań oraz konsensusu pomiędzy podejściem teoretycznym i praktycznym, a także podejścia opartego na dowodach naukowych (Evidence Based Practice). |
Pełny opis: |
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie współczesnych modeli resocjalizacji w wymiarze teoretycznym i praktycznym. W części wstępnej zaprezentowana zostanie ewolucja podejścia do resocjalizacji w perspektywie polskiej, europejskiej i światowej. Następnie przedstawione będą współczesne modele oddziaływań korekcyjnych, mieszczące się w nurtach What works? i What else works? Istotna częścią zajęć to również problematyka ograniczeń i perspektyw resocjalizacji, jej efektywności i miar sukcesu. Akcentowana będzie konieczność racjonalizacji oddziaływań oraz konsensusu pomiędzy ujęciami teoretycznymi i praktyką resocjalizacyjną. Zaprezentowane zostaną ponadto zagadnienia optymalizacji resocjalizacji i przykłady tej optymalizacji w Polsce i za granicą. Przedmiot służy również kształtowaniu umiejętności właściwej oceny współczesnych rozwiązań instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych w kontekście ich przydatności resocjalizacyjnej, a także w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa. Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: • konwersatorium – 20 godzin • praca samodzielna – 40 godzin • przygotowanie do zajęć – 20 godzin • przygotowanie do egzaminu – 20 godzin Razem: 100 godz. |
Literatura: |
1. Ambrozik, Wiesław, Konopczyński, Marek, (red.) Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2022 2. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 175-221 3. Opora, Robert, Breska, Radosław, Jezierska, Joanna, Piechowicz, Małgorzata, (red.) Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Wyd. Difin, Warszawa 2017 4. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008 5. Schmidt, Dariusz, Środek zabezpieczający stosowany wobec szczególnie groźnych sprawców czynów zabronionych w Niemczech, w: Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 83, Warszawa 2014, str. 43-87 6. Schmidt, Dariusz, Polityka kryminalna w państwach niemieckojęzycznych w perspektywie karnej i penitencjarnej. Wybrane zagadnienia, w: Kwaśniewski, Jerzy (red.) Nauki o polityce publicznej. Monografia dyscypliny, Wyd. IPSiR UW, Warszawa 2018, s. 412 - 463 7. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013 8. Wysocka, Ewa, Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka w sferze wiedzy: • opisuje współczesne modele resocjalizacji oraz ich aspekty aksjologiczne, teoretyczne i metodyczne • zna i rozumie genezę kształtowania się współczesnego podejścia do resocjalizacji oraz teoretyczne, instytucjonalne i organizacyjne konteksty przemian w tym zakresie w perspektywie krajowej i międzynarodowej • definiuje kryteria adekwatności oraz efektywnej implementacji współczesnych modeli resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym w sferze umiejętności: • krytycznie ocenia funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji z puntu widzenia ich przydatności w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa • dokonuje interpretacji praktycznych rozwiązań resocjalizacyjnych pod kątem ich racjonalności i aktualności w sferze kompetencji społecznych: • analizuje i poddaje naukowej weryfikacji funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji na płaszczyźnie teoretycznej i praktycznej w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza • egzamin ustny • ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach) • kontrola obecności Umiejętności • egzamin ustny • ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach) Kompetencje społeczne • egzamin ustny • ocena ciągła (aktywność na zajęciach) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Schmidt | |
Prowadzący grup: | Dariusz Schmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Schmidt | |
Prowadzący grup: | Dariusz Schmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.