Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne modele resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-RES2-1WMRz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne modele resocjalizacji
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki, uwarunkowań i determinantów wychowania oraz zachowania człowieka, zgromadzone na obecnym poziomie edukacji.

Możliwe jest uzupełnienie tej wiedzy w trakcie studiów np. w ramach przedmiotów kursowych i innych przedmiotów fakultatywnych, prowadzonych w Instytucie.


Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat współczesnych modeli resocjalizacji, zarówno na płaszczyźnie teoretycznej, jak i praktycznej – przykładów implementacji podejść teoretycznych w rzeczywistości wychowawczej i korekcyjnej. Istotną częścią będą także zagadnienia szacowania ryzyka i zarządzania ryzykiem oraz sterowania efektywnością instytucji resocjalizacyjnej, wywodzące się z nurtów What works? oraz What else works? Zostanie zwrócona uwaga na kwestię efektywności resocjalizacji i jej miary oraz na problematykę optymalizacji oddziaływań korekcyjnych. Kształtowane będzie zrozumienie konieczności racjonalizacji oddziaływań oraz konsensusu pomiędzy podejściem teoretycznym i praktycznym, a także podejścia opartego na dowodach naukowych (Evidence Based Practice).

Pełny opis:

Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie współczesnych modeli resocjalizacji w wymiarze teoretycznym i praktycznym.

W części wstępnej zaprezentowana zostanie ewolucja podejścia do resocjalizacji w perspektywie polskiej, europejskiej i światowej. Następnie przedstawione będą współczesne modele oddziaływań korekcyjnych, mieszczące się w nurtach What works? i What else works? Istotna częścią zajęć to również problematyka ograniczeń i perspektyw resocjalizacji, jej efektywności i miar sukcesu.

Akcentowana będzie konieczność racjonalizacji oddziaływań oraz konsensusu pomiędzy ujęciami teoretycznymi i praktyką resocjalizacyjną. Zaprezentowane zostaną ponadto zagadnienia optymalizacji resocjalizacji i przykłady tej optymalizacji w Polsce i za granicą.

Przedmiot służy również kształtowaniu umiejętności właściwej oceny współczesnych rozwiązań instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych w kontekście ich przydatności resocjalizacyjnej, a także w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa.

Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się:

• konwersatorium – 20 godzin

• praca samodzielna – 40 godzin

• przygotowanie do zajęć – 20 godzin

• przygotowanie do egzaminu – 20 godzin

Razem: 100 godz.

Literatura:

1. Ambrozik, Wiesław, Konopczyński, Marek, (red.) Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2022

2. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 175-221

3. Opora, Robert, Breska, Radosław, Jezierska, Joanna, Piechowicz, Małgorzata, (red.) Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Wyd. Difin, Warszawa 2017

4. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008

5. Schmidt, Dariusz, Środek zabezpieczający stosowany wobec szczególnie groźnych sprawców czynów zabronionych w Niemczech, w: Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 83, Warszawa 2014, str. 43-87

6. Schmidt, Dariusz, Polityka kryminalna w państwach niemieckojęzycznych w perspektywie karnej i penitencjarnej. Wybrane zagadnienia, w: Kwaśniewski, Jerzy (red.) Nauki o polityce publicznej. Monografia dyscypliny, Wyd. IPSiR UW, Warszawa 2018, s. 412 - 463

7. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013

8. Wysocka, Ewa, Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

• opisuje współczesne modele resocjalizacji oraz ich aspekty aksjologiczne, teoretyczne i metodyczne

• zna i rozumie genezę kształtowania się współczesnego podejścia do resocjalizacji oraz teoretyczne, instytucjonalne i organizacyjne konteksty przemian w tym zakresie w perspektywie krajowej i międzynarodowej

• definiuje kryteria adekwatności oraz efektywnej implementacji współczesnych modeli resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym

w sferze umiejętności:

• krytycznie ocenia funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji z puntu widzenia ich przydatności w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa

• dokonuje interpretacji praktycznych rozwiązań resocjalizacyjnych pod kątem ich racjonalności i aktualności

w sferze kompetencji społecznych:

• analizuje i poddaje naukowej weryfikacji funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji na płaszczyźnie teoretycznej i praktycznej w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza

• egzamin ustny

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

• kontrola obecności

Umiejętności

• egzamin ustny

• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)

Kompetencje społeczne

• egzamin ustny

• ocena ciągła (aktywność na zajęciach)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Schmidt
Prowadzący grup: Dariusz Schmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dariusz Schmidt
Prowadzący grup: Dariusz Schmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-895557ea9 (2024-09-26)