Instytucjonalne formy rozwiązywania konfliktów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10IFRL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Instytucjonalne formy rozwiązywania konfliktów |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na analizie funkcjonowania sądowych i pozasądowych procedur rozwiązywania sporów, ma za zadani upowszechnić wiedzę na temat ADR-ów, a także społecznych i prawnych konsekwencji ich funkcjonowania. |
Pełny opis: |
Cele nauczania: zapoznanie studentów w instytucjonalnymi formami rozwiązywania konfliktów, w tym pozasądowymi procedurami rozwiązywania sporów; opanowanie wiadomości na temat genezy i instytucjonalizacji ADR-ów w Polsce, analiza i ocena istniejących instytucji pod kątem prawnych i społecznych konsekwencji ich funkcjonowania. Program: Spory i konflikty - teoretyczne modele, praktyczne zastosowanie; ADR - rozwój i instytucjonalizacja na świecie i w Polsce; Rozwiązywanie i rozstrzyganie sporów - procedury i ich stosowanie; Rozwiązywanie i rozstrzyganie sporów cd. - sądownictwo powszechne i ADR-y; Sądownictwo polubowne - sądy konsumenckie, arbitraż gospodarczy; Instytucje ombudsmańskie i ich rola w rozwiązywaniu sporów: Rzecznik Praw Ofiar, Rzecznik Praw Pacjenta ; Mediacja w sporach zbiorowych; Mediacja w prawie karnym; Mediacja w prawie cywilnym i administracyjnym; Kodeks Etyki Mediatora - dyskusja wokół etyki zawodowej; NGO-sy: Centrum Mediacji Partners/Polskie Centrum Mediacji. |
Literatura: |
"Dyskusja redakcyjna wokół etyki zawodowej", [w:] Etyka nr 27/1994; "Kodeks Etyki Mediatorów", wyd. PCM, 2002; "Polityka Społeczna" Nr 2/1999, Problemy negocjacji i mediacji w rozwiązywaniu konfliktów"; Bieńkowska E.: Poradnik Mediatora, Wydawnictwo Zrzeszenia Prawników Polskich, Warszawa 1999; Bieńkowska, E.: Mediator sądowy: nowy zawód w orbicie wymiaru sprawiedliwości, [w:] W. Kaczyńska (red.), O etyce służb społecznych, IPSiR, Warszawa 1998 ; Czarnecka - Dzialuk B., Wójcik D.: Mediacja w sprawach nieletnich w świetle teorii i badań, Typografika, Warszawa 2001; Fuszara, M.: Postępowanie w sprawach z oskarżenia prywatnego jako środek rozwiązywania sporów międzyludzkich, [w:] Elementy socjologii prawa, Wyd. UW, Warszawa 1990; Fuszara, M.: Sprawy sądowe z oskarżenia prywatnego, [w:] Kurczewski, J. Fuszara, M.: Polskie spory i sądy, ISNS, Warszawa 2004; Korybski, A.: Alternatywne rozwiązywanie sporów w USA, Lublin 1993; Krajewska, A.: Rozwiązywanie sporów konsumenckich, [w:] Kurczewski, J.: Fuszara, M.: "Polskie spory i sądy", Warszawa 2004; Kurczewski, J.: Spory i sądy dwadzieścia pięć lat później [w:] Kurczewski, J. Fuszara, M.: Polskie spory i sądy, ISNS, Warszawa 2004; Kurczewski, J.: Sytuacje sporne i sposoby ich rozstrzygania, [w:] Elementy socjologii prawa, Wyd. UW, Warszawa 1990; Mediacja rodzinna, Materiały dla sędziów, Wyd. Fundacja Partners, Warszawa 2003; Podgórecki, A.: Badania nad sądami robotniczymi, [w:] Socjologia prawa, WP, Warszawa 1970; Podgórecki, A.: Sądy robotnicze jako eksperyment socjologii prawa, [w:] Elementy socjologii prawa, Wyd. UW, Warszawa 1990; Przybyła-Basista, H.: Proces mediacji rodzinnych - od teorii do praktyki.... ; Rękas, A.: Mediacja w polskim prawie karnym, Oficyna Wydawnicza MS, Warszawa 2004; Troński, M.: Alternatywne metody rozwiązywania sporów: przegląd zagadnień, Fundacja Partners, Warszawa 2003 ; Wójcik, D, Czarnecka-Dzialuk, B.: Mediacja. Nieletni przestępcy i ich ofiary, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe pojęcia z zakresu konfliktów, ich typologii, sposobów rozwiązywania; potrafi charakteryzować instytucje i mechanizmy pokojowego rozwiązywania sporów; poprawnie stosuje poznaną w czasie zajęć terminologię; samodzielnie analizuje i wyjaśniania zjawiska prawne i społeczne z konfliktów; potrafi prezentować problemy związane z rozwiazywaniem sporów i prowadzić dyskusje na ten temat; interesuje się aktualnymi problemami związanymi z konfliktami społecznymi i rozwiązywaniem sporów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Arcimowicz | |
Prowadzący grup: | Jolanta Arcimowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.