Płeć w antropologii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10PWAK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Płeć w antropologii kulturowej |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przegląd wybranych problemów społecznych, które wynikają z różnego kodowania płci w różnych kulturach, z uwzględnieniem zmian w czasie, kulturach i środowiskach. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy społeczną i humanistyczną perspektywę postrzegania płci kulturowej w studiach antropologiczno kulturowych. Główny nacisk kładziony jest na zróżnicowane role społeczne przede wszystkim kobiet oraz specyficzne, dedykowane im obszary i zjawiska w odmiennych kulturach - zarówno tradycyjnych, jak współczesnych. Całość analizowana jest na tle swoistego antropologiczno kulturowego naukoznawstwa, czyli w zderzeniu klasycznych badań antropologii kulturowej i perspektywy antropologii feministycznej, z naciskiem na szukanie powiązań między nimi. |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu poszerzenie wiedzy dotyczącej płci w kulturze. Omawiane zagadnienia koncentrują się wokół problematyki powiązanej z kobietami, ale nie tylko. Przyjmowane perspektywy to zarówno studia kobiece, jak i antropologia feministyczna. Kulturowe konstrukcje płci są analizowane z uwzględnieniem różnych uwarunkowań zarówno historycznych, jak i geograficznych, i pochodzą zarówno z klasycznych badań antropologiczno kulturowych, jak i ze współczesnych. Dobór tematów pozwala uchwycić różnice kulturowe i zróżnicowane uwarunkowania kulturowego konstruowania ról kobiet np. w kulturach tradycyjnych i współczesnych. Służy temu porównanie pozycji i ról kobiet w zróżnicowanych społecznościach tradycyjnych w ujęciu klasycznych badań antropologicznych, ale także krytyczna rewizja niektórych koncepcji. Zajęcia zakładają zatem dialog między ujęciami klasycznymi a współczesnymi, co ułatwia krytyczną analizę obu dyskursów teoretycznych. Pomostem jest teoretyczne i metodologiczne dowartościowanie wiedzy postrzeganej jako intersubiektywna podmiotowość, co w odniesieniu do studiów nad płcią w antropologii kulturowej można porównywać z przewrotem kopernikańskim w astronomii. Całość analizowana jest na tle swoistego antropologiczno kulturowego naukoznawstwa, czyli w zderzeniu klasycznych badań antropologii kulturowej i perspektywy antropologii feministycznej, z naciskiem na szukanie powiązań między nimi. Paralelność przemian naukowych i społecznych ujawnia głębokość uwarunkowań dotyczących kulturowych konstrukcji płci. Przykładowe bloki tematyczne to wiedza naukowa a wiedza kobiet i o kobietach, kobiety i mężczyźni w kulturach tradycyjnych a badacze i badaczki w antropologii kulturowej, inicjacje dojrzałościowe chłopców i dziewcząt i ich uwarunkowania oraz interpretacje, teorie matriarchatu i metaformii i ich miejsce we współczesnej nauce, performatywność a dualizm płci, intersekcjonalność. |
Literatura: |
Kubica Grażyna (2018), Kobiety i nieobecność problematyki płci i gender w polskim ludoznawstwie i antropologii społeczno-kulturowej. Szkic historyczno-autoetnograficzny. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/lud102.2018.05, Lud, t. 102, s. 155-184. Kubica (2013), Maria Czaplicka i jej syberyjska wyprawa. [Wstęp do polskiego wydania w:] Maria Czaplicka, Mój rok na Syberii. Trans. Hanna Kossak-Nowocień. Toruń: Muzeum Etnograficzne, s. 7-41. Banaszkiewicz Magdalena (2017) Antropolog wobec odmienności kulturowej i przyrodniczej: Refleksje Marii Czaplickiej z ekspedycji syberyjskiej. Studia Etnologiczne i Antropologiczne, nr 17, s. 32-46 Criado Perez Caroline (2020), Niewidzialne kobiety. Trans. Anna Sak. Kraków: Karakter [FRAGMENTY] Kruszelnicki Wojciech (2010), Feminizm – antropologia feministyczna – antropologia refleksyjna, Tekstualia, nr 4, s. 25-35 Mead Margaret (1986), Trzy studia. T. 3. Trans. E. Życieńska. Warszawa: PIW [FRAGMENTY] Badinter Elisabeth (1998), Historia miłości macierzyńskiej. Trans. Krzysztof Choiński. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, Liga Republikańska [FRAGMENTY] Delumeau Jean, Roche Daniel (red.) (1995), Historia ojców i ojcostwa. Trans. Jan Rodożycki i Maria Pelotti-Rdożycka. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne [FRAGMENTY] Blackledge Catherine (2003), Wagina. Kobieca seksualność w historii kultury. Trans. Katarzyna Bartuzi. Warszawa: Prószyński i spółka [FRAGMENTY] Cirotteau Thomas, Kerner Jennifer i Pincas Eric. (2023), Lady Sapiens. Prawdziwa prehistoria kobiet. Trans. Aleksandra Weksej. Kraków: Znak [FRAGMENTY] Goettner-Abendroth Heide [hagia.de] http://www.matriarchiv.ch/uploads/HGA-E-Matriarchal-Society-Definition-and-Theory.pdf Bettelheim Bruno (1989), Rany symboliczne. Rytuały inicjacji i zazdrość męska. Trans. Danek Danuta. Warszawa: Czytelnik [FRAGMENTY] Van Waters Miriam (1913, 1914), The Adolescent Girl Among Primitives Peoples. Journal of Religious Psychology, Vol. VI, No. 4, October, 1913, pp. 375-421 and Vol. VII, No. 1, January, 1914, pp. 75-120 [FRAGMENTY] [https://tile.loc.gov/storage-services/public/gdcmassbookdig/adolescentgirlam00vanw/adolescentgirlam00vanw.pdf] Butler Judith (2008), Uwikłani w płeć. Trans. Karolina Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej [FRAGMENTY] Sontag Susan (2012), Notatki o kampie [w:] Kamp. Antologia przekładów, red. Przemysław Czapliński, Anna Mizera, Kraków: Universitas. Trans. Wada Wertenstein, s. 49-67 Duda Jacek (2021), Zaprzysiężone dziewice – virgjinesha, i ich rola w społecznościach bałkańskich [w:] Queer a islam. Alternatywna seksualność w kulturach muzułmańskich, Katarzyna Górak-Sosnowska (red.), Sopot: Smak słowa Jakubowska Honorata (2013), Płeć w fizjologii sportu. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka, vol. 3(78), s.105-117 Jakubowska Honorata (2015), Kiedy płeć nie ma znaczenia. Nie/normatywne ciała w dyskursie narodowym i sportowego sukcesu. Przegląd Socjologii Jakościowej, vol. 11, s.116-129 Towle Evan B., Lynn Morgan M. (20212), Fantazje o transpłciowym tubylcu. Rewizje pojęcia „trzecia płeć” [w:] Antropologia seksualności. Teoria, etnografia, zastosowanie, red. Agnieszka Kościańska, s. 467-494. Trans. Michał Petryk. Warszawa: WUW. Bamberger Joan (1974), The Myth of Matriarchy: Why Men Rule in Primitive Society? [w:] Woman, culture, and society, M. Zimbalist Rosaldo, L. Lamphere (red.), Stanford University Press, ss. 263—280 Mead Margaret (1986), Trzy studia, Warszawa: PIW Grahn Judy (2005), Blood, Bread and Roses. How Menstruation Created the World, http://bailiwick.lib.uiowa.edu/wstudies/grahn/01toc.htm, fragmenty Barnard Alan (2006), Antropologia, Warszawa: PIW, r. „Feminizm w antropologii”, ss. 198—204 Stacey Judith (1988), Can there be a feminist ethnography, Women's Studies International Forum 11 (1), ss. 21–27 Code Lorraine (1991), What can she know? Feminist theory and the construction of knowledge, New York: Cornell University Press, r. 1 “Is The Sex of The Knower Epistemologically Significant?, ss. 1—26 Górnikowska-Zwolak Elżbieta (2004), Szkic do portretu Ślązaczki. Refleksja feministyczna, Katowice: WUŚ Herman Aleksandra (2019), Kulturowa wiedza kobiet..., Warszawa: Scholar |
Efekty uczenia się: |
Studentka zna i potrafi poddać analizie tradycyjne i współczesne zagadnienia związane z płcią, którymi zajmuje się antropologia kulturowa. Student wie, w jak odmienny sposób rożne kultury konstruują role płciowe i w związku z tym dostrzega różnice między płcią biologiczną a kulturową. Studentka interpretuje i porównuje procesy i zjawiska kulturowe powiązane z płcią w kontekście współczesnych przemian kulturowych. Studentka jest wrażliwa na odmienności kulturowe w obszarze kulturowych konstrukcji płci. Studentka rozpoznaje uwarunkowania określonych konstrukcji kulturowych ról i instytucji związanych z płcią w różnych kulturach. Student poddaje krytyce prezentowane ujęcia teoretyczne, wskazuje mocne i słabe strony określonych koncepcji. Student dyskutuje na forum grupy, argumentując własne tezy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Elementy zaliczenia: Obecność na zajęciach. Ocena ciągła - aktywność podczas zajęć. Wystąpienie/referat indywidualny lub w zespole, krytyczna analiza na forum grupy i inne (zaproponowane przez zainteresowaną osobę). Egzamin końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Herman | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Herman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Herman | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Herman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.