Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krytyczne dyskursy o pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3500-FAKM-KODP
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Krytyczne dyskursy o pracy
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Udział w konwersatorium wymaga znajomości podstawowej wiedzy w dziedzinie socjologii pracy oraz znajomość języka angielskiego pozwalającej na czytanie popularnonaukowych tekstów socjologicznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia przeznaczone są dla osób zainteresowanych socjologią pracy, chcących poszerzyć swoją wiedzę teoretyczną o aspekty krytyczne oraz alternatywne wobec dominujących ujęcia pracy. Osoby uczestniczące w kursie zapoznają się z najważniejszymi historycznymi oraz aktualnymi dyskusjami o: alienacji pracy, różnych formach pracy nieodpłatnej, politycznych projektach ograniczania czasu i przymusu pracy.

Pełny opis:

Praca, jako celowe ludzkie działanie zmieniające naturę, zwłaszcza sformalizowana jako (stałe) zatrudnienie, jest jednym z najistotniejszych elementów życia człowieka: jest źródłem tożsamości, więzi społecznych, poczucia celu, sensu i struktury. Takie ujęcie, reprezentowane m.in. przez Marie Jahodę i współautorów klasycznego studium „Bezrobotni Marienthalu”, jest podważane przez autorów zauważających problemy alienacji pracy, wyzysku, czy podporządkowania życia pracy. Krytyczne dyskursy o pracy dotyczą także jej definicji i zakresu: badaczki i teoretyczki feministyczne proponują pojęcie pracy reprodukcyjnej, opiekuńczej czy emocjonalnej. Ponadto obok dyskursu etosu pracy zawsze funkcjonował dyskurs przeciwny – odmowy pracy, a także polityczne projekty jej, różnie rozumianego, ograniczania. Obecnie jednym z nich jest projekt bezwarunkowego dochodu podstawowego (który jednak istniał już w latach 70. XX wieku), który zaczyna już funkcjonować w szerokim dyskursie publicznym. Podczas kursu osoby studenckie zapoznają się z bieżącymi krytycznymi dyskusjami o pracy oraz z ich genealogią. Celem konwersatorium jest zapoznanie osób uczestniczących z argumentacją krytyków i krytyczek pracy oraz refleksyjna dyskusja nad funkcjami pracy, jej statusem, definicjami i rolą w życiu społecznym.

Poszczególne zajęcia dotyczyć będą następujących tematów:

alienacja pracy,

odmowa pracy,

nieodpłatna praca kobiet,

praca emocjonalna,

shadow work,

praca bez sensu (bullshit jobs),

prekaryzacja pracy i praca-dla-zatrudnienia,

praca niematerialna,

postpraca,

bezwarunkowy dochód podstawowy

Literatura:

B. Russell, „Pochwała lenistwa”

K. Marx, “Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne z 1844 r.”

H. Marcuse, “Człowiek jednowymiarowy”

K. Weeks, “The problem with work”

M. Dalla Costa, S. James, “The power of women and the subversion of the community”

A. Russell Hochschild, “Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć”

C. Lambert, „Shadow work: The Unpaid, Unseen Jobs That Fill Your Day”

M. Lazzarato, “Immaterial labour”

Zerowork Collective (wybrane teksty)

D. Frayne, “The work refusal”

P. Thompson, „The refusal of work: past, present and future”

M. Fisher, “Prywatyzacja stresu”

G. Standing, “Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa”

D. Graeber, „Praca bez sensu”

M. Szlinder, „Bezwarunkowy dochód podstawowy”

Efekty uczenia się:

K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne

K_W02 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych

K_W04 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii

K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie

K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne

K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata

K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa

K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru

K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji

K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy

K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)

K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i

społeczeństwa

K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji

K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie eseju (min. 5, maks. 8 stron znormalizowanego maszynopisu).

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30 godz.) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek) – 4 godz tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania eseju zaliczeniowego – 10 godz.

Kryteria oceny eseju obejmują:

• spełnienie warunku formalnego – objętości tekstu, właściwego wykorzystania cytowań i bibliografii,

• socjologiczny charakter eseju,

• zrozumienie omawianej literatury,

• właściwe wykorzystanie literatury w analizie,

• zrozumiałość i logiczność wywodu.

Zaliczenie w sesji poprawkowej odbywa się na takiej samej zasadzie, jak w sesji głównej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Palęcka
Prowadzący grup: Alicja Palęcka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Palęcka
Prowadzący grup: Alicja Palęcka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-f5f652ca3 (2025-07-15)