Policymaking process w polskim systemie politycznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-SIS-POLMAK-soc |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Policymaking process w polskim systemie politycznym |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na zastosowaniach modeli inkrementalnych i konstruktywizmu w analizie polityk publicznych oraz na procesualnym charakterze tych ostatnich – sięgając także do założeń (i metod) tzw. analizy dyskursu. Kurs poświęcony będzie eksploracji etapów procesu planowania i wdrażania polityk publicznych oraz roli czynników politycznych, które wpływają na poszczególne etapy tego procesu, procesowi ustalania agendy (ang. agenda setting), rozróżnieniu między inkrementalnym i racjonalnym modelem podejmowania decyzji, znaczeniu administracji publicznej (w tym szczególnie tzw. street-level bureaucracy) i relacji między różnego typu interesariuszami w procesach decyzyjnych, implementacji i ocenie interwencji społecznych. Celem kursu jest także zdobycie umiejętności koniecznych do aktywnego uczestnictwa w procesach decyzyjnych na różnych etapach policy cycle, tj. procesu kształtowania polityk publicznych. |
Pełny opis: |
(1) Paradygmaty i narzędzia (2) Socjologia polityki a pojęcie "polityki" (3) Ramy działania państwa – dokumenty ustrojowe (4) Reguły formalne i nieformalne, prawo w książkach i w działaniu, konstytucja społeczna (5) Określanie priorytetów społecznych, budżet (6) Interesariusze publiczni i prywatni, lobbing/rzecznictwo (7) Fikcja reprezentacji (8) Konflikty i kompromisy (9) Kreowanie reguł, interakcje, konsensus (równowaga) (10) Legitymizacja decyzji i rządy prawa (11) Uzasadnianie, konsultacje i jawność (12) Proces legislacyjny: etap przedparlamentarny i parlamentarny, bezpieczniki ustrojowe, cykl wyborczy (13) Rola wiedzy, informacja publiczna (14) Bariera unijna (15) Autonomia samorządów |
Literatura: |
LITERATURA ZALECANA: Dahl R. A., B. Stinebrickner. Współczesna analiza polityczna, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 2007. Dudzińska A. Instytucjonalne bariery w realizacji polityki publicznej, w: Studia z polityki publicznej , 2015, tom 2, nr 3(5), 159–73 Dudzińska A. System zamknięty: socjologiczna analiza procesu legislacyjnego, Wydawnictwo Naukowe Scholar i Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2015 Dudzińska A. «Maszynka do głosowania». Legitymizowanie decyzji rządu jako główna funkcja parlamentu, w: Białostockie Studia Prawnicze 2016, (20 B): 129–37 Dudzińska A. Gorączka legislacyjna. Zespół objawów, Nowa Konfederacja i Warsaw Enterprise Institute, Warszawa 2018. https://nowakonfederacja.pl/raport/goraczka-legislacyjna-zespol-objawow/. Dudzińska A. Status i funkcje ustawy okołobudżetowej, w: Szkice z teorii tworzenia prawa i techniki legislacyjnej, red. M. Kłodawski, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2018, 167–87 Goetz K. J., R. Zubek. Stanowienie prawa w Polsce: reguły legislacyjne a jakość ustawodawstwa, Program Sprawne Państwo, 2005 Kamiński A.Z. Dezercja elit, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2014. Majone G. Dowody, argumenty i perswazja w procesie politycznym, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004. Majone, G. Od państwa pozytywnego do państwa regulacyjnego: przyczyny i skutki zmian sposobu rządzenia, w: Zarządzanie Publiczne, 2015, 1(31), 48–71. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-4cd28d7c-9ad7-4845-b085-1281b4721fd9 March J.G., J.P. Olsen. Instytucje. Organizacyjne podstawy polityki, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005. Marsh D., G. Stoker. Teorie i metody w naukach politycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 Młynarska-Sobaczewska A. Rozliczalność władz publicznych jako kategoria prawa konstytucyjnego, w: Państwo i jego instytucje. Konstytucja - sądownictwo - samorząd terytorialny, red. R. Balicki i M. Jabłoński, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018, 71–88. Muszyński K., P. Skuczyński. Rozwój i kryzys konstytucji społecznej. Przypadek samorządów zawodowych. C. H. Beck, Warszawa: 2020. https://books.google.pl/books?id=dbsmEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false Nowotarski B. Erozja młodych demokracji. Odpowiedzialność władzy. Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2014. Olson M. Logika działania zbiorowego. Dobra publiczne i teoria grup, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012 Pułło A. Zasady ustroju politycznego państwa. Zarys wykładu, Wydawnictwo Gdańskiej Szkoły Wyższej, Gdańsk 2014 Raport: Państwo i my. Osiem grzechów głównych Rzeczypospolitej, Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej, Kraków 2015 Stemplowski R. O prowadzeniu i analizowaniu polityki państwa, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2013 Szotkowska K., red. Podniesienie jakości procesów decyzyjnych w administracji rządowej poprzez wykorzystanie potencjału środowisk naukowych i eksperckich. Poradnik dla administracji publicznej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2011. http://www.inpris.pl/fileadmin/user_upload/documents/Biblioteka_PL/95.pdf. Zubek R., K. Staroňová Wykonywanie prawa Unii Europejskiej: Wpływ organizacji administracji rządowej na transpozycję dyrektyw UE, Ernst & Young, Warszawa 2010 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu uczestnik: K_W01: zna i rozumie pojęcia z zakresu socjologii państwa i spraw publicznych/ interwencji społecznych K_W02: ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych w zakresie planowania i realizacji celowych zmian społecznych we współczesnym państwie i podejmowania decyzji co do sposobów rozwiązywania społecznych kwestii i problemów K_W03: posiada pogłębioną wiedzę o strukturze administracji publicznej, instytucji rynku i społeczeństwa obywatelskiego i ich wzajemnych relacjach K_W05: rozumie znaczenie refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych w obszarze celowej zmiany społecznej K_W09: posiada pogłębioną wiedzę o procesach zachodzących w sferze publicznej i będących rezultatem interwencji społecznych, zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencjach w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W11: posiada pogłębioną wiedzę o mechanizmach komunikacji w sferze publicznej i w związku z planowaniem, wdrażaniem i oceną interwencji społecznych K_U03: potrafi formułować krytyczne sądy na temat aktualnie realizowanych i przeszłych polityk publicznych i ich skutków społecznych K_K03: jest gotów do inicjowania oraz czynnego i przedsiębiorczego uczestniczenia w działaniach publicznych K_K05: jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z planowaniem, wdrażaniem i analizą interwencji społecznych, oraz ze współpracą z różnymi aktorami sfery publicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: Trzy pytania otwarte o charakterze problemowym Próg zaliczenia (ocena dostateczna): poprawne odpowiedzi na 2 z 3 pytań Ocena dobra: poprawne odpowiedzi na 3 z 3 pytań Wyższa ocena uzależniona od jakości odpowiedzi, mierzonej kompletnością wiedzy oraz oryginalną interpretacją |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dudzińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dudzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.