Programowanie i projektowanie obiektowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-KOG-PPO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.302
|
Nazwa przedmiotu: | Programowanie i projektowanie obiektowe |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania: zaliczenie Wstępu do Informatyki 3501-KOG-WI |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedstawienie podstaw projektowania i programowania obiektowego. Programowanie w Javie jako przykładowym języku obiektowym. |
Pełny opis: |
Przedstawienie podstawowych pojęć i zagadnień występujących w programowaniu obiektowym. W ramach wykładu wprowadzone są pojęcia klasy i obiektu oraz zagadnienia związane z kapsułkowaniem, dziedziczeniem i polimorfizmem. Omówione są podstawy projektowania obiektowego. Wprowadzone są formalizmy do zapisywania projektów i programów obiektowych. W ramach laboratorium studenci mają pisać szereg małych programów ilustrujących kolejne zagadnienia przedstawiane na wykładzie oraz opisywać swoje rozwiązania w przyjętej notacji projektowej. Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (wykład) + 30h (laboratorium) + 90h pracy własnej. Obiektowe modelowanie dziedziny Wprowadzenie do programowania obiektowego Podstawy programowania obiektowego w Javie Ochrona danych, kapsułkowanie Wprowadzenie do UMLa Tworzenie, inicjalizacja i niszczenie obiektów Dziedziczenie i polimorfizm Interfejsy Wyjątki Typy uogólnione i kolekcje Strumienie, serializacja Wzorce projektowe |
Literatura: |
J. Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha, The Java Language Specification, Java SE 8 Edition, Addison-Wesley Professional, 1st ed., 2014. J. Gosling, B. Joy, G. Steele, G. Bracha, A. Buckley, D. Smith, The Java Language Specification, Java SE 13 Edition, https://docs.oracle.com/javase/specs/, 2019. G. Booch, J. Rumbaugh, I. Jacobson, The Unified Modeling Language User Guide, Addison-Wesley, 2017. E. Gamma, R. Helm, R. Johnson, J. Vlissides, Wzorce projektowe. Elementy oprogramowania obiektowego wielokrotnego użytku, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2005. C. Larman, Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development (3rd Edition), Prentice Hall, 3rd ed., 2004. B. Eckel, Thinking in Java, Prentice Hall, 4th ed., 2006. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student zna podstawowe pojęcia projektowania i programowania obiektowego [K_W08, K_W19, K_W25] Nabyte umiejętności: Student potrafi tworzyć proste diagramy klas oraz kompilować i uruchamiać programy w Javie [K_U02, K_U07, K_U13, K_U37, K_U45] Nabyte kompetencje społeczne (tu podział mógłby ew. zostać – jeśli jest potrzebny - tylko numerki się nie zgadzają): Kompetencje niezbędne przy tworzeniu oprogramowania i w pracy naukowej [K_K01, K_K02, K_K04, K_K05, K_K08, K_K11, K_K12] |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się zadania programistyczne. Końcowa ocena zostanie wyliczona wg wzoru: L + max((3/2) * E, E + K) gdzie: L - liczba punktów z laboratorium (0..30), K - liczba punktów z klasówki (0..20), E - liczba punktów z egzaminu (0..40). Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.