ADI: Twarze sondażu. Teoria, metodologia, technologia i praktyka badań reprezentacyjnych.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-ADI-5 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | ADI: Twarze sondażu. Teoria, metodologia, technologia i praktyka badań reprezentacyjnych. |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | 1. Oczekiwany poziom znajomości statystyki oraz metodologii badań odpowiadający co najmniej ukończonym kursom “Statystyczny niezbędnik socjologa" oraz "Niezbędnik metodologiczny" (lub kursom o co najmniej podobnym zakresie ukończonym w czasie studiów licencjackich) 2. Znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na swobodne czytanie anglojęzycznych tekstów statystycznych 3. Zainteresowanie statystyczną problematyką badań sondażowych |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Warsztat dotyczy sondażu traktowanego jako przedsięwzięcie zespołowe, którego jakość zależy do jakości jego najsłabszego ogniwa. Przegląd teoretycznych, metodologicznych i praktycznych problemów badania sondażowego będzie prowadzony z perspektywy trzech głównych jego aktorów: Zleceniodawcy, który definiuje jego cel i zakres sondażu, zamawia jego projekt, realizację i raport oraz dzieli budżet badania między jego wykonawców, Statystyka, który uczestniczy w projektowaniu badania, odpowiada za dobór próby i statystyczną analizę danych, Wykonawcy, agencji badawczej (ankieterskiej), która odpowiada za zbieranie danych w terenie. Typowe problemy pojawiające się na kolejnych etapach sondażu będą ilustrowane przykładami ich wadliwych i poprawnych rozwiązań pochodzących z badań akademickich, rynkowych, wykonywanych na potrzeby mediów lub na zamówienie administracji publicznej. |
Pełny opis: |
01. Czym jest sondaż O co pytamy obiekty populacji - kwestionariusz Jak wybieramy reprezentację populacji - próba Jak zbieramy dane o wybranych obiektach – metoda realizacji Jak formułujemy wnioski na temat populacji – analiza danych, wnioskowanie 02. Statystyczne aspekty badania sondażowego Sondaż jako statystyczny opis populacji • Populacja, macierz danych, zmienna statystyczxna • Parametry rozkładu zmiennej statystycznej • Wielozmiennowy opis populacji Sondaż jako doświadczenie losowe Wynik sondażu jako wniosek statystyczny Jakość sondażu: „total survey error”. Statystyczne i niestatystyczne aspekty jakości sondażu 03. Kwestionariusz Poziom pomiaru zmiennej • Problem pomiaru • Poziomy pomiaru • Poziom pomiaru zmiennej a narzędzia jej statystycznego opisu Zmienna jako wskaźnik ukrytej cechy obiektu • Wskaźnik – cecha – skalowanie – model skalowania • Modele skalowania jednowymiarowego • Złożone modele skalowania • Oprogramowanie skalowania Reguły konstrukcji kwestionariusza wywiadu Rozmowa – dramaturgia dialogu – motywacja - uwaga Osobiste doświadczenia - kompetencja kulturowa respondenta -język pytań Pytania kwestionariuszow • Otwarte –zamknięte • Wybór kafeterii w pytaniach zamkniętych • Multichoice • Bloki pytań - skalowanie Zmienne stratyfikacyjne • ESCED • ISO • Wzory GUS Protokół realizacji wywiadu Instrukcja dla koordynatora, ankietera Case study: kwestionariusze poprawne i niepoprawne 04. Próba Operat Przegląd operatów • PESEL, TERYT, REGON • Rejestry prowadzone przez administrację państwową • Operaty geograficzne – mapy • Listy, rejestry o zasięgu lokalnym, operaty ad hoc • RDD jako wirtualny operat (telefonia komórkowa, stacjonarna) • Internauci • Operaty wirtualne Schemat losowania próby • Elementarne pojęcia teorii doboru prób • Dokładność oszacowań a schemat losowania próby Pragmatyczne aspekty projektowania schematu doboru próby • Wyznaczanie dokładności oszacowań dla złożonych schematów próby • Schemat losowania próby a realizacja badania Niecałkowicie losowe sposoby wybierania obiektów do próby Dokumentacja doboru próby Case study: dobór próby w wybranych badaniach sondażowych 05. Realizacja Sposoby komunikacji z respondentem i ich własności Ankieta pocztowa, sonda uliczna, sonda telewizyjna Technologie rejestracji danych • Aktywne • Pasywne • Komputerowe wspomaganie wywiadu Metoda dostępu a jakość realizacji Kontrola jakości realizacji • Selekcja obiektów kontrolowanych • Metody kontroli Zarządzanie realizacją badania sondażówego • Sieć ankieterska: koordynatorzy, ankieterzy, technologia • Przepływ danych w sondażu Case study: Analiza realizacji wybranych sondaży akademickich i rynkowych 06. Raport z sondażu Precyzja wniosków w praktyce sondażowej Jednostki niedostępne a problem dokładności oszacowań • Pseudo-przedział ufności • Kalibracja, raking, ważenia post-stratyfikacyjne Imputacja braków danych Oprogramowanie do analizy danych sondażowych • Komercyjne • Niekomercyjne Standardowa dokumentacja sondażu • Kwestionariusz • Dobór próby • Jakość realizacji • Ważenie po-realizacyjne • Wynikowa precyzja oszacowań • Case study: dokumentacja ESS, GATS, DS, ISSP Raport statystyczny • Codebook – rozkłady brzegowe surowe i ważone • Skalowanie procedura, walidacja skal • Zależności dwuzmiennowe • Zależności wielozmiennowe • Case study: raport GATS Publikowanie wyników sondażu w mediach 07. Organizacja sondażu Sekwencja zdarzeń: od projektu do raportu Zespół badawczy • Znawca dziedziny • Statystyk • Metodolog sondażowy • Kierownik projektu – pełnomocnik zamawiającego, nadzór właścicielski Projektowanie sondażu • State of Art • Wsparcie zewnętrzne Sondaż według podręcznika Budżet • Podział budżetu badania sondażowego • Struktura kosztów wykonawcy sondażu Harmonogram • CAPI badamie ogólnopolskie • CATI-WAPI • Badania typu exit-poll • Badanie instytucji i przedsiębiorstw Badanie instytucji i przedsiębiorstw Technologia sondażu: infrastruktura informatyczna Case study: organizacja wybranych badań sondażowych 08. Przetarg na sondaż Przetarg jako sposób podziału zasobów i odpowiedzialności Za co się płaci w badaniu sondażowym • Trafność odpowiedzi • Wiarygodność danych • Precyzja oszacowań Wykonawca sondażu • Firmy badawcze działające w Polsce • Co potrafi a czego nie potrafi firma badawcza Zamawianie sondażu w agencji badawczej • Relacja Zamawiający-Wykonawca • Wymagania wobec wykonawcy • OFBOR, PTBRiO, ESOMAR, AAPOR • Standardowa dokumentacja przetargowa • Kryterium wyboru wykonawcy Przeświadczenia na temat sondażu • Reprezentatywność • Próba rezerwowa • Wagi porealizacyjne • Wielkość populacji a wielkość próby • Porównywalność wyników sondaży • „Sondaże” Case study: analiza wybranych przetargów na sondaż 09. Społeczn funkcjonowanie badań sondażowych Kto zamawia badanie Do czego służą wyniki sondażu Sondaż w słuzbie publicznej • NORC – CBOS • PGSS Postrzeganie sondażu • Status informacji o wynikacch • Zaufanie • Response rate Sondaż w mediach • Prasa • Telewizja • Internet Zasady publikowania wyników sondaży w mediach • Dziennikarska check-lista • Sondaż opinii a przewidywanie zachowań masowych Na Straży Sondaży Case study: przykłady komunikatów o sondażach |
Literatura: |
1. Globalny sondaż dotyczący używania tytoniu przez osoby dorosłe (GATS) Polska 2009-2010. Ministerstwo Zdrowia, 2010 2. Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., & Zwierzyńska, E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej Podręcznik. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa. 3. Marczewski, Z. (2012). Schematy doboru prob w wybranych ogolnopolskich badaniach reprezentacyjnych. Uniwersytet Warszawaki. 4. Polski Generalny Sondaż Społeczny 1992-2010, http://www.ads.org.pl/opis-szczeg.php?id=91 |
Efekty uczenia się: |
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna polegająca na krytycznej analizie przypadku - zrealizowanego badania sondażowego i przygotowaniu własnego projektu tego badania oraz założeń dokumentacji przetargowej, zgodnych z regułami sztuki omawianymi na zajęciach. Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 10h. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.