Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ADI: Twarze sondażu. Teoria, metodologia, technologia i praktyka badań reprezentacyjnych.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-ADI-5
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: ADI: Twarze sondażu. Teoria, metodologia, technologia i praktyka badań reprezentacyjnych.
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

1. Oczekiwany poziom znajomości statystyki oraz metodologii badań odpowiadający co najmniej ukończonym kursom “Statystyczny niezbędnik socjologa" oraz "Niezbędnik metodologiczny" (lub kursom o co najmniej podobnym zakresie ukończonym w czasie studiów licencjackich)

2. Znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na swobodne czytanie anglojęzycznych tekstów statystycznych

3. Zainteresowanie statystyczną problematyką badań sondażowych


Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Warsztat dotyczy sondażu traktowanego jako przedsięwzięcie zespołowe, którego jakość zależy do jakości jego najsłabszego ogniwa. Przegląd teoretycznych, metodologicznych i praktycznych problemów badania sondażowego będzie prowadzony z perspektywy trzech głównych jego aktorów:

Zleceniodawcy, który definiuje jego cel i zakres sondażu, zamawia jego projekt, realizację i raport oraz dzieli budżet badania między jego wykonawców,

Statystyka, który uczestniczy w projektowaniu badania, odpowiada za dobór próby i statystyczną analizę danych,

Wykonawcy, agencji badawczej (ankieterskiej), która odpowiada za zbieranie danych w terenie.

Typowe problemy pojawiające się na kolejnych etapach sondażu będą ilustrowane przykładami ich wadliwych i poprawnych rozwiązań pochodzących z badań akademickich, rynkowych, wykonywanych na potrzeby mediów lub na zamówienie administracji publicznej.

Pełny opis:

01. Czym jest sondaż

O co pytamy obiekty populacji - kwestionariusz

Jak wybieramy reprezentację populacji - próba

Jak zbieramy dane o wybranych obiektach – metoda realizacji

Jak formułujemy wnioski na temat populacji – analiza danych, wnioskowanie

02. Statystyczne aspekty badania sondażowego

Sondaż jako statystyczny opis populacji

• Populacja, macierz danych, zmienna statystyczxna

• Parametry rozkładu zmiennej statystycznej

• Wielozmiennowy opis populacji

Sondaż jako doświadczenie losowe

Wynik sondażu jako wniosek statystyczny

Jakość sondażu: „total survey error”. Statystyczne i niestatystyczne aspekty jakości sondażu

03. Kwestionariusz

Poziom pomiaru zmiennej

• Problem pomiaru

• Poziomy pomiaru

• Poziom pomiaru zmiennej a narzędzia jej statystycznego opisu

Zmienna jako wskaźnik ukrytej cechy obiektu

• Wskaźnik – cecha – skalowanie – model skalowania

• Modele skalowania jednowymiarowego

• Złożone modele skalowania

• Oprogramowanie skalowania

Reguły konstrukcji kwestionariusza wywiadu

Rozmowa – dramaturgia dialogu – motywacja - uwaga

Osobiste doświadczenia - kompetencja kulturowa respondenta -język pytań

Pytania kwestionariuszow

• Otwarte –zamknięte

• Wybór kafeterii w pytaniach zamkniętych

• Multichoice

• Bloki pytań - skalowanie

Zmienne stratyfikacyjne

• ESCED

• ISO

• Wzory GUS

Protokół realizacji wywiadu

Instrukcja dla koordynatora, ankietera

Case study: kwestionariusze poprawne i niepoprawne

04. Próba

Operat

Przegląd operatów

• PESEL, TERYT, REGON

• Rejestry prowadzone przez administrację państwową

• Operaty geograficzne – mapy

• Listy, rejestry o zasięgu lokalnym, operaty ad hoc

• RDD jako wirtualny operat (telefonia komórkowa, stacjonarna)

• Internauci

• Operaty wirtualne

Schemat losowania próby

• Elementarne pojęcia teorii doboru prób

• Dokładność oszacowań a schemat losowania próby

Pragmatyczne aspekty projektowania schematu doboru próby

• Wyznaczanie dokładności oszacowań dla złożonych schematów próby

• Schemat losowania próby a realizacja badania

Niecałkowicie losowe sposoby wybierania obiektów do próby

Dokumentacja doboru próby

Case study: dobór próby w wybranych badaniach sondażowych

05. Realizacja

Sposoby komunikacji z respondentem i ich własności

Ankieta pocztowa, sonda uliczna, sonda telewizyjna

Technologie rejestracji danych

• Aktywne

• Pasywne

• Komputerowe wspomaganie wywiadu

Metoda dostępu a jakość realizacji

Kontrola jakości realizacji

• Selekcja obiektów kontrolowanych

• Metody kontroli

Zarządzanie realizacją badania sondażówego

• Sieć ankieterska: koordynatorzy, ankieterzy, technologia

• Przepływ danych w sondażu

Case study: Analiza realizacji wybranych sondaży akademickich i rynkowych

06. Raport z sondażu

Precyzja wniosków w praktyce sondażowej

Jednostki niedostępne a problem dokładności oszacowań

• Pseudo-przedział ufności

• Kalibracja, raking, ważenia post-stratyfikacyjne

Imputacja braków danych

Oprogramowanie do analizy danych sondażowych

• Komercyjne

• Niekomercyjne

Standardowa dokumentacja sondażu

• Kwestionariusz

• Dobór próby

• Jakość realizacji

• Ważenie po-realizacyjne

• Wynikowa precyzja oszacowań

• Case study: dokumentacja ESS, GATS, DS, ISSP

Raport statystyczny

• Codebook – rozkłady brzegowe surowe i ważone

• Skalowanie procedura, walidacja skal

• Zależności dwuzmiennowe

• Zależności wielozmiennowe

• Case study: raport GATS

Publikowanie wyników sondażu w mediach

07. Organizacja sondażu

Sekwencja zdarzeń: od projektu do raportu

Zespół badawczy

• Znawca dziedziny

• Statystyk

• Metodolog sondażowy

• Kierownik projektu – pełnomocnik zamawiającego, nadzór właścicielski

Projektowanie sondażu

• State of Art

• Wsparcie zewnętrzne

Sondaż według podręcznika

Budżet

• Podział budżetu badania sondażowego

• Struktura kosztów wykonawcy sondażu

Harmonogram

• CAPI badamie ogólnopolskie

• CATI-WAPI

• Badania typu exit-poll

• Badanie instytucji i przedsiębiorstw

Badanie instytucji i przedsiębiorstw

Technologia sondażu: infrastruktura informatyczna

Case study: organizacja wybranych badań sondażowych

08. Przetarg na sondaż

Przetarg jako sposób podziału zasobów i odpowiedzialności

Za co się płaci w badaniu sondażowym

• Trafność odpowiedzi

• Wiarygodność danych

• Precyzja oszacowań

Wykonawca sondażu

• Firmy badawcze działające w Polsce

• Co potrafi a czego nie potrafi firma badawcza

Zamawianie sondażu w agencji badawczej

• Relacja Zamawiający-Wykonawca

• Wymagania wobec wykonawcy

• OFBOR, PTBRiO, ESOMAR, AAPOR

• Standardowa dokumentacja przetargowa

• Kryterium wyboru wykonawcy

Przeświadczenia na temat sondażu

• Reprezentatywność

• Próba rezerwowa

• Wagi porealizacyjne

• Wielkość populacji a wielkość próby

• Porównywalność wyników sondaży

• „Sondaże”

Case study: analiza wybranych przetargów na sondaż

09. Społeczn funkcjonowanie badań sondażowych

Kto zamawia badanie

Do czego służą wyniki sondażu

Sondaż w słuzbie publicznej

• NORC – CBOS

• PGSS

Postrzeganie sondażu

• Status informacji o wynikacch

• Zaufanie

• Response rate

Sondaż w mediach

• Prasa

• Telewizja

• Internet

Zasady publikowania wyników sondaży w mediach

• Dziennikarska check-lista

• Sondaż opinii a przewidywanie zachowań masowych

Na Straży Sondaży

Case study: przykłady komunikatów o sondażach

Literatura:

1. Globalny sondaż dotyczący używania tytoniu przez osoby dorosłe (GATS) Polska 2009-2010. Ministerstwo Zdrowia, 2010

2. Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., & Zwierzyńska, E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej Podręcznik. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

3. Marczewski, Z. (2012). Schematy doboru prob w wybranych ogolnopolskich badaniach reprezentacyjnych. Uniwersytet Warszawaki.

4. Polski Generalny Sondaż Społeczny 1992-2010, http://www.ads.org.pl/opis-szczeg.php?id=91

Efekty uczenia się:

K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji

K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii

K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna polegająca na krytycznej analizie przypadku - zrealizowanego badania sondażowego i przygotowaniu własnego projektu tego badania oraz założeń dokumentacji przetargowej, zgodnych z regułami sztuki omawianymi na zajęciach.

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 10h.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)