Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tożsamość, refleksyjność, interakcja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-FAKL37-MGR
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tożsamość, refleksyjność, interakcja
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

.Studenci powinni posiadać podstawową znajomość współczesnych interpretacyjnych teorii socjologicznych oraz orientować się w zagadnieniach psychologii społecznej i socjologii jednostki.

Skrócony opis:

Konwersatorium ma na celu pokazanie zastosowania teorii interakcjonizmu symbolicznego do badania współczesnych procesów i zmian społeczno-kulturowych zorientowanego na ludzką sprawczość przy użyciu metod jakościowych. Specyfika perspektywy symbolicznego interakcjonizmu polega na przyjęciu koncepcji znaczenia tworzonego i modyfikowanego w oddziaływaniach społecznych, które są zarazem procesami komunikacyjnymi. Procesy te obejmują także znaczenia emocjonalne. Ukazany zostanie wkład interakcjonizmu symbolicznego do socjologii emocji. Kluczowymi koncepcjami są jaźń (self), refleksyjność i tożsamość. Przedstawione zostaną komunikacyjne, interakcyjne i symboliczne procesy konstruowania tożsamości w oddziaływaniach face to face, jak i w oddziaływaniach zapośredniczonych, w tym w interakcjach w Internecie. Konwersatorium pozwoli prześledzić formułowanie tematów badań w perspektywie interakcyjnej.

Pełny opis:

Konwersatorium ma na celu pokazanie zastosowania teorii interakcjonizmu symbolicznego do badania współczesnych procesów i zmian społeczno-kulturowych zorientowanego na ludzką sprawczość przy użyciu metod jakościowych. Specyfika perspektywy symbolicznego interakcjonizmu polega na przyjęciu koncepcji znaczenia tworzonego i modyfikowanego w oddziaływaniach społecznych, które są zarazem procesami komunikacyjnymi. Procesy te obejmują także znaczenia emocjonalne. Ukazany zostanie wkład interakcjonizmu symbolicznego do socjologii emocji. Kluczowymi koncepcjami są jaźń (self), refleksyjność i tożsamość. Teoria interakcjonizmu symbolicznego nie ogranicza się do wymiaru mikrosocjologicznego oddziaływań interpersonalnych i tożsamości jednostki, lecz odnosi się także do wymiarów mezo- i makrospołecznych, do ruchów społecznych i organizacji oraz do tożsamości zbiorowych. Przedstawione zostaną komunikacyjne, interakcyjne i symboliczne procesy konstruowania tożsamości w oddziaływaniach face to face, jak i w oddziaływaniach zapośredniczonych, w tym w interakcjach w Internecie. Konwersatorium pozwoli prześledzić formułowanie tematów badań w perspektywie interakcyjnej poprzez określenie jednostki analizy oraz uwzględnianych aspektów poznawczych, emocjonalnych i hierarchicznych badanych układów interakcyjnych. W centrum uwagi pozostawać będą tożsamości indywidualne i zbiorowe, konstruowane i zmieniane w procesach interakcji społecznych, które podlegają kontroli i negocjacji. Omówione zostaną zagadnienia płci kulturowej, naznaczania społecznego, obcości, stygmatyzacji i dewiacji. Dyskutowane będzie formowanie tożsamości w światach społecznych oraz radykalne transformacje tożsamości, związane z zaangażowaniem do ruchów społecznych. Tożsamość zbiorowa ukazana zostanie w odniesieniu do symbolicznego uczestnictwa w grupach. Analizowane będą poznawcze, komunikacyjne i dramaturgiczne (performatywne) wymiary interakcji oraz problemy emocji, władzy i kontroli w interakcjach. Problematyka interakcji symbolicznej, komunikacji i tożsamości przedstawiana będzie w odniesieniu do zagadnień symbolizmu społecznego, władzy symbolicznej i polityki tożsamości.

Literatura:

1. Archer Margaret S., Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, Kraków 2013: NOMOS, s. 222-251 (rozdział Tożsamość osobista: konwersacja wewnętrzna i przepracowanie emocjonalne).

2. Blumer H., Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007, Zakład Wy¬daw¬ni¬czy "Nomos".

3. Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2005, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

4. Hałas E., Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN (wyd. 2. 2012)

5. Hewitt John P., Self and Society. A Symbolic Interactionist Social Psychology, Boston 2000: Allyn and Bacon.

6. Hochschild Arlie R., Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2009: Wydawnictwo Naukowe PWN.

7. Lofland John i in., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Warszawa 2009: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 175-205.

8. Strauss A.L., Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości, Kraków 2013 NOMOS.

9. Stewart Mary W., Gender, w: Larry T. Reynolds, Nancy J. Herman-Kinney (red.), Handbook of Symbolic Interactionism, Lanham 2003: Rowman and Littlefield, s. 761-785.

10. Wiley Norbert, The Semiotic Self, London 1994: Polity Press, s. 74-103 (rozdział Reflexivity).

Efekty uczenia się:

K_W06 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych

K_W08 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego

K_W09 posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką

K_W10 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej

K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii

Metody i kryteria oceniania:

Udział w dyskusji, praca pisemna (krótki esej)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)