TABS: Poza teorią sekularyzacji. Przypadek Polski. Teorie w analizach i badaniach socjologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-TABS-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | TABS: Poza teorią sekularyzacji. Przypadek Polski. Teorie w analizach i badaniach socjologicznych |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, socjologia, stacjonarne, drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone będą krytycznej analizie wybranych prac socjologicznych z zakresu teorii sekularyzacji oraz wybranych badań empirycznych z zakresu socjologii religii. Przeanalizowana zostanie teoria sekularyzacji: jej „zapowiedzi” w klasycznych pracach Émila Durkheima i Maxa Webera, jej postać „standardowa” w wybranych pracach teoretyków sekularyzacji, jej kontynuacje i krytyki. Uwzględniony zostanie nurt, w myśl którego nowe ruchy religijne (New religious movements – NRM) stanowią potwierdzenie (lub zaprzeczenie) teorii sekularyzacji. Uwzględnieni zostaną klasycy polskiej socjologii i ich rozumienie religii i religijności. Przeanalizowane zostaną wybrane badania empiryczne z zakresu socjologii religii, tak ilościowe, jak jakościowe, polskie i międzynarodowe. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone będą krytycznej analizie wybranych prac socjologicznych z zakresu teorii sekularyzacji oraz wybranych badań empirycznych z zakresu socjologii religii. 1. Przeanalizowana zostanie teoria sekularyzacji: • jej „zapowiedzi” w klasycznych pracach Émila Durkheima i Maxa Webera; • jej postać „standardowa” w wybranych pracach teoretyków sekularyzacji (Talcotta Parsonsa, Thomasa Luckmanna, Petera Bergera, Roberta Bellaha, Bryana Wilsona); • próby jej ograniczania i niuansowania (Davida Martina, Karela Dobbelaere); • wreszcie jej krytyki (Peter Berger, José Casanova, Mirosława Grabowska). 2. Uwzględniony zostanie nurt, w myśl którego nowe ruchy religijne (New religious movements – NRM) stanowią potwierdzenie (zaprzeczenie) teorii sekularyzacji. 3. Przeanalizowane zostaną nowe ujęcia procesu sekularyzacji (Charlesa Tylora, Jürgena Habermasa). 4. Uwzględnieni zostaną klasycy polskiej socjologii (Stefan Czarnowski, Stanisław Ossowski) i ich rozumienie religii i religijności. 5. Przeanalizowane zostaną wybrane badania empiryczne z zakresu socjologii religii, tak ilościowe, jak jakościowe, polskie (CBOS) i międzynarodowe (WVS, Pew Research Center) . |
Literatura: |
Student: - ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk - jest refleksyjny i krytyczny wobec problematyki religii i religijności - jest świadomy złożoności i różnorodności zachowań ludzkich, społecznych oraz relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne - posiada pogłębioną wiedzę na temat dynamiki zjawisk religijnych oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką - posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu religijnym i jego przemianach - posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do religijności - posiada pogłębioną wiedzę na temat relacji państwo – Kościół i wpływu religijności na uczestnictwo w sferze publicznej - posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany religii i religijności, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji - posiada pogłębioną wiedzę o historii dyscypliny i jej twórcach, w tym pogłębioną wiedzę o koncepcjach socjologów polskich - posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń teorii sekularyzacji - podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej - potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń ze sfery religii, religijności i stosunków państwo – Kościół - potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych w zakresie religijności, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego - potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami - potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych w zakresie religijności we współczesnych społeczeństwach - umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa - potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem - potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe - potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych w zakresie religijności - potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi - jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Efekty uczenia się: |
- E. Durkheim, Elementarne formy życia religijnego, Warszawa: PWN 1990, (ks. I, rozdz. I: Definicja zjawiska religijnego i religii), s. 19-42. - M. Weber, Słowo wstępne, w: M. Weber, Etyka protestancka i duch kapitalizmu, Warszawa: Wydawnictwa UW 2011, s. 49-66. - C. Geertz, Religia jako system kulturowy, , w: Socjologia religii. Antologia tekstów (red., W. Piwowarski, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS 2007, s. 40-59. - J. Casanova, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS 2005 (rozdz. 2: Religie prywatne i religie publiczne), s. 83-124. - P. Berger, Święty baldachim, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS 2005, (rozdz. Religia i podtrzymanie świata), s. 61-88. - S. Czarnowski, Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, w: S. Czarnowski, Kultura, Warszawa: PWN 1959, s. 88-107. - T. Szawiel, Religijność ludowa, perspektywy spojrzenia, Znak nr 3 2008, s. 45-58. - S. Ossowski, , Zagadnienia więzi regionalnej i więzi narodowej na Śląsku Opolskim. „Przegląd Socjologiczny” t. IX, 1947, str. 73-124. Tekst zawarty także w: St. Ossowski, Z zagadnień psychologii społecznej. Dzieła, t. III. PWN, Warszawa 1967, s. 251-300. - M. Grabowska, Stanisława Ossowskiego religia zdesakralizowana, w: - K. Michalski, Eseje o Bogu i śmierci, Warszawa: Kurhaus 2014 (eseje: Cisza śmierci, Kochać Boga, Refleksja o zmartwychwstaniu, O wieczności, o Bogu…). - L. Kołakowski, Jezus ośmieszony. Esej apologetyczny i sceptyczny, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2014. - Ch. Taylor, Oblicza religii dzisiaj, Kraków: Wydawnictwo Znak 2002, (Wykład 2: „Podwójnie narodzeni”), s. 29-49. - J. Habermas, Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej? Przekład M. Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2003, s. 103-111). - M. Grabowska, Bóg a sprawa polska. Poza granicami teorii sekularyzacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2018 - P. Norris i R. Inglehart, Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie. Tłumaczyła R. Babińska. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos” 2006. - M. Libiszowska-Żółtkowska, Konwertyci nowych ruchów religijnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej 2003. - M. Libiszowska-Żółtkowska, Nowe ruchy religijne w zwierciadle socjologii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie 2001. Uwaga: Literatura może ulec zmianie. |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji, prezentacja, praca pisemna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.